Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
AHP106 | AMELİYATHANE UYGULAMALARI | 2 | 6 | 4 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Ameliyathane ortamını tanıyarak, iletişim yöntemini öğrenme, stresle mücadele etme, cerrahi müdahaleleri tanıma, ameliyata hasta ve ortam hazırlığını sağlama, enfeksiyon kontrolü uygulamalarını tanıma amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Cerrahi ve Çeşitleri, Tarihsel Gelişimi, Ameliyathanede İletişim, Stres, Motivasyon, Ameliyat dönemleri ve hazırlıkları, Tıbbi Atık Yönetimi, Cerrahi el yıkama teknikleri, Steril eldiven ve ameliyat önlüğü giyme, Hastaya Pozisyon Verme, Foley Katater Uygulaması, Ameliyat masa hazırlığı, tıbbi aletler ve bakımı, Tıbbi Cihazların Paketlenmesi, Paketlemenin Önemi, Paketlerin Açılması, Steril Paketlerin Raf Ömrü, Suturlar ve Sutur atma Teknikleri, Hastadan Alınan Patoloji Örneklerinde İzlenmesi Gereken Süreç, Ameliyathanelerde Flash Sterilizasyonun Kullanımı, Laparoskopik ve Robotik Cerrahi konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Öğrenciler ameliyathane kurallarını bilir. |
Ameliyathaneyi cerrahi işlem öncesi, işlemler arası ve işlemden sonra hazırlayabilme bilgi ve becerisine sahip olur. |
Cerrahi girişim için gereken malzemeleri ve cerrahi setleri hazırlar. |
Cerrahi işlem sırasında hekimin uygun gördüğü şekilde cerrahi ekibe dahil olur. |
Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirebilecek depolama ilkelerini bilir. |
Cerrahi asepsi kurallarını uygular. |
Mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yolu ile aktarır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Cerrahi araştırılacak, kitapta ilgili kısımlar okunacak | Cerrahi nedir? Çeşitleri, Tarihsel Gelişimi | teorik konu anlatımı |
2 | kitapta ilgili kısımlar okunacak | Ameliyathanede İletişim, Stres, Motivasyon | teorik konu anlatımı, örnek vakalar, tartışma |
3 | kitapta ilgili kısımlar okunacak | Ameliyat dönemleri ve hazırlıkları | teorik konu anlatımı |
4 | kitapta ilgili kısımlar okunacak | Tıbbi Atık Yönetimi | teorik konu anlatımı, görsel |
5 | kitapta ilgili kısımlar okunacak, videolar izlenecek | Cerrahi el yıkama teknikleri | uygulamalı anlatım, öğrenci uygulaması |
6 | kitapta ilgili kısımlar okunacak, videolar izlenecek | Steril eldiven ve ameliyat önlüğü giyme | uygulamalı anlatım, öğrenci uygulaması |
7 | kitapta ilgili kısımlar okunacak, videolar izlenecek | Hastaya Pozisyon Verme | uygulamalı anlatım, öğrenci uygulaması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | kitapta ilgili kısımlar okunacak, videolar izlenecek | Foley Katater Uygulaması | uygulamalı anlatım, öğrenci uygulaması |
10 | kitapta ilgili kısımlar okunacak, videolar izlenecek | Ameliyat masa hazırlığı, tıbbi aletler ve bakımı | teorik ve uygulamalı anlatım, öğrenci uygulaması |
11 | kitapta ilgili kısımlar okunacak, videolar izlenecek | Tıbbi Cihazların Paketlenmesi, Paketlemenin Önemi, Paketlerin Açılması, Steril Paketlerin Raf Ömrü | teorik ve uygulamalı anlatım, öğrenci uygulaması |
12 | kitapta ilgili kısımlar okunacak, videolar izlenecek | Suturlar ve Sutur atma Teknikleri | teorik ve uygulamalı anlatım, öğrenci uygulaması |
13 | kitapta ilgili kısımlar okunacak, videolar izlenecek | Hastadan Alınan Patoloji Örneklerinde İzlenmesi Gereken Süreç | teorik konu anlatıma, tartışma |
14 | Ödev Araştırması | Sık Yapılan Bazı Ameliyatların Süreçleri | Ödev sunumları, Laboratuvar uygulamaları |
15 | Araştırma yapma | Laparoskopik ve Robotik Cerrahi | teorik konu anlatımı, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Ders notu |
Ameliyathane Hizmetleri Tekniker ve Hemşire El Kitabı, Coşkun İkizler, Tevfik Kaplan, Mehmet Lüleci, Pelikan Yayıncılık |
Cerrahi Hemşireliği ve Ameliyathane Hizmetleri Teknikerliği, Mert Ümit Aslan, Hipokrat Kitabevi |
Yanardağ C.H., Olgun Ş. (2023). Ameliyathane Teknikerliği. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri |
Grover F., Michael J. (2016). Master techniques in surgery : cardiac surgery. Philadelphia : Wolters Kluwer. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme
|
4 | |||||
2 |
Alan terminolojisini etkin kullanabilme
|
4 | |||||
3 |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilme
|
4 | |||||
4 |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilme
|
4 | |||||
5 |
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerleri ifade edebilme
|
4 | |||||
6 |
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranıp bu süreçlere katılabilme
|
1 | |||||
7 |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilme
|
0 | |||||
8 |
Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilme, yeni araç ve cihazları kullanabilme
|
3 | |||||
9 |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilme
|
3 | |||||
10 |
Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme
|
4 | |||||
11 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme
|
2 | |||||
12 |
Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlayabilme
|
4 | |||||
13 |
Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olabilme
|
4 | |||||
14 |
Cerrahi işlem sırasında hekimin uygun gördüğü şekilde cerrahi ekibe dahil olabilme
|
5 | |||||
15 |
Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirebilme
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ameliyathanedeki her olgu için sorunları önceden bilir,önlem alır ve korunmayı üst düzeyde tutar.
|
4 | |||||
2 |
Cerrah ve diğer sağlık personelleri ile aynı dili kullanır.
|
4 | |||||
3 |
Hasta haklarını tam olarak yorumlar.
|
2 | |||||
4 |
Bilgisayarı çok iyi kullanır ve hasta ile ilgili tüm verileri kolayca girdisini yapar.
|
1 | |||||
5 |
Hastaların tüm bilgilerini sır olarak saklar.
|
1 | |||||
6 |
Ameliyathanedeki tüm ilaç,sarf malzemesi vb nin günlük ve aylık girdi çıktılarını sayıp dökümante eder.
|
1 | |||||
7 |
Yabancı dilde yazılmış olan alet,ilaç ve sarf malzemelerinin kullanım özelliklerini açıklar.
|
1 | |||||
8 |
Ameliyathaneye yeni alınan tüm alet ve cihazları yakından tanır.
|
4 | |||||
9 |
Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur.
|
3 | |||||
10 |
Hasta transferine yardım eder ve burada doğacak bir olumsuzluğa engel olur.
|
4 | |||||
11 |
Servis Hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alış-verişini bizzat yapar.
|
2 | |||||
12 |
Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi değerlendirerek sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar.
|
5 | |||||
13 |
Hasta transferinde görünür tehlikeleri farkeder,önlem alır.
|
4 | |||||
14 |
Cerrahi alet kullanır ve sütür atabilir.
|
4 | |||||
15 |
Cerrahi aletlerin yağlanmasını yapar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Motivasyonu üst düzeyde tutar.
|
4 | |||||
2 |
Yaratıcı fikirler sunar.
|
4 | |||||
3 |
Öğrenmek için sabırla dinler.
|
3 | |||||
4 |
Bilgisini özgüvenle savunur.
|
5 | |||||
5 |
Bilgiyi daha iyi anlar ve organize eder.
|
2 | |||||
6 |
Çeşitli seçenekleri daha iyi değerlendirip aralarında en uygununu seçer.
|
4 | |||||
7 |
Zor durumlarda depolanmış olan bilgiyi hatırlama yeteneğini geliştirir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Duygusal stresi azaltır.
|
3 | |||||
2 |
Konsantrasyonda gelişim sağlar.
|
3 | |||||
3 |
Hata yapma oranını azaltır.
|
3 | |||||
4 |
Daha az enerji ve eforla daha iyi performans sağlar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kendisini iyi değerlendirir ve kontrol edebilir.
|
4 | |||||
2 |
Farklılıklarla etkili bir şekilde başa çıkabilir.
|
3 | |||||
3 |
İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde olur.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
|
2 | |||||
2 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 | |||||
3 |
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Etkin iletişim kurar.
|
5 | |||||
2 |
Çağın mesleki sorunları konusunda bilgi edinir ve bilgiye ulaşabilir.
|
4 | |||||
3 |
Disiplinler arası çalışma yürütmek üzere takımlarda çalışır.
|
3 | |||||
4 |
İnsiyatif kullanır.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
|
5 | |||||
2 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
|
1 | |||||
3 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
|
2 | |||||
4 |
Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
2 | |||||
5 |
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 6 | 84 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 4 | 56 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 47 | 0 | 208 |
Genel Toplam | 208 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 8,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |