Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
AHP202 | MESLEKİ UYGULAMALAR II | 4 | 8 | 4 | 15 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilerin öğrenimleri süresince edindikleri bilgi ve becerileri kullanarak, öğrenim gördükleri alan ile ilgili hastanelerde deneyim kazanmaları amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Öğrencilerimize öğrenim süreleri içinde kazandıkları bilgi ve deneyimlerini pekiştirerek uygulamaya aktarma becerisini kazandırmak, mesleki alanda yaşanan teknolojik değişimleri izlemelerini ve tanımalarına olanak sağlanması için yapılan saha uygulamalarıdır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Öğrenciler ameliyathane kurallarını bilir. |
Ameliyathanede kullanılan malzemelerin işlevini bilir. |
Ameliyathane hasta ve çalışanların hazırlığı için gerekli işlemleri yapar. |
Ameliyathanedeki teknolojik cihazları tanır. |
Son uygulama stajlarında artık daha profesyonel ve daha geniş bakış açısıyla vakalara yaklaşır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Hastane Araştırması | Ders içeriği, öğrencilerin uygulama yapacağı kuruluşun belirlenmesi ve dağılımın yapılması | Öğrencileri hastanelere yerleştirme |
2 | Öğrenci evrak hazırlığı, kişisel hazırlık | İlgili süreçleri yerinde inceleme ve uygulama | Uygulama |
3 | Vaka araştırma | İlgili süreçleri yerinde inceleme ve uygulama | Uygulama |
4 | Vaka araştırma | İlgili süreçleri yerinde inceleme ve uygulama | Uygulama |
5 | Vaka araştırma | İlgili süreçleri yerinde inceleme ve uygulama | Uygulama |
6 | Vaka araştırma | İlgili süreçleri yerinde inceleme ve uygulama | Uygulama |
7 | Vaka araştırma | İlgili süreçleri yerinde inceleme ve uygulama | Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Vaka araştırma | İlgili süreçleri yerinde inceleme ve uygulama | Uygulama |
10 | Vaka araştırma | İlgili süreçleri yerinde inceleme ve uygulama | Uygulama |
11 | Vaka araştırma | İlgili süreçleri yerinde inceleme ve uygulama | Uygulama |
12 | Vaka araştırma | İlgili süreçleri yerinde inceleme ve uygulama | Uygulama |
13 | Vaka araştırma | İlgili süreçleri yerinde inceleme ve uygulama | Uygulama |
14 | Vaka araştırma | İlgili süreçleri yerinde inceleme ve uygulama | Uygulama |
15 | Vaka araştırma | İlgili süreçleri yerinde inceleme ve uygulama | Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Coşkun İkizler, Tevfik Kaplan, Mehmet Lülec. Ameliyathane Hizmetleri Tekniker ve Hemşire El Kitabı.2017 |
Grover F., Michael J. (2016). Master techniques in surgery : cardiac surgery. Philadelphia : Wolters Kluwer. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Theoretical ability to use knowledge in the practice area
|
4 | |||||
2 |
Area terminology to use it effectively
|
4 | |||||
3 |
Areas to comply with legal regulations concerning basic vocational
|
4 | |||||
4 |
Issues related to the field of information and communication technologies to use.
|
4 | |||||
5 |
Social, scientific, cultural and professional ethical values to express
|
3 | |||||
6 |
Act in accordance with the quality management and processes to participate in this process
|
0 | |||||
7 |
Ability to communicate in a foreign language at a basic level
|
0 | |||||
8 |
Depending on the varying techniques to apply evolving technologies, new tools and equipment to use
|
4 | |||||
9 |
Updating field-related knowledge, skills and abilities with the awareness of lifelong learning.
|
4 | |||||
10 |
Basic knowledge and skills related to the field to use, interpret and evaluate data to analyze and identify potential problems
|
4 | |||||
11 |
Ability to work with other health disciplines
|
4 | |||||
12 |
To prepare the operating room for surgical procedures
|
5 | |||||
13 |
Patient taken to the operating room and the post-operative transplant can help
|
5 | |||||
14 |
During the surgical procedure the physician deems appropriate to be included in the surgical team
|
5 | |||||
15 |
Postoperative surgical instruments and materials to make it ready for use again
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
For each patient in the operating room already knows the problem, take action and keeps a high level of protection.
|
5 | |||||
2 |
Surgeons and other medical staff uses the same language.
|
4 | |||||
3 |
Patient rights are fully commented.
|
1 | |||||
4 |
Computer use is very good and patient with all the relevant data entry makes it easy.
|
1 | |||||
5 |
Patients will keep secret all information.
|
2 | |||||
6 |
All the drugs in the operating room, supplies, etc. ignore the documented daily and monthly output is input.
|
1 | |||||
7 |
The tool was written in a foreign language, use of drugs and supplies describes the properties.
|
2 | |||||
8 |
Get new operating room instruments and devices familiar to all.
|
3 | |||||
9 |
Patients pass on information and relatives topics would dominate level.
|
3 | |||||
10 |
To be born here to help transfer patients and prevents negativity.
|
4 | |||||
11 |
Service nurse makes the patient with information about the exchange itself.
|
2 | |||||
12 |
Postoperatively, by evaluating is restocked for the next surgery all the time, very well.
|
4 | |||||
13 |
Patient transfers appear on the dangers of notice, take precautions.
|
4 | |||||
14 |
Uses surgical instruments and suture throw.
|
2 | |||||
15 |
Makes the lubrication of surgical instruments.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Keeps a high level of motivation.
|
1 | |||||
2 |
Offers creative ideas.
|
1 | |||||
3 |
Listens patiently to find out.
|
4 | |||||
4 |
Information defend with confidence.
|
4 | |||||
5 |
Better understand and organize information.
|
4 | |||||
6 |
Several options are better evaluate and select the most suitable among them.
|
2 | |||||
7 |
The ability to recall information that is stored in a difficult situation improves.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Reduce emotional stress.
|
1 | |||||
2 |
Concentration improvement.
|
0 | |||||
3 |
Reduces the error rate.
|
0 | |||||
4 |
Less energy and effort provides better performance.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate and can control himself well.
|
1 | |||||
2 |
Can cope effectively with differences.
|
1 | |||||
3 |
Located within the team or be in harmony with the objectives of the business.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify learning needs and directs the learning.
|
2 | |||||
2 |
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
|
2 | |||||
3 |
Develop a positive attitude towards lifelong learning.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicate effectively.
|
5 | |||||
2 |
Learn about professional issues of the era and the information is available.
|
2 | |||||
3 |
Team to carry out the work in interdisciplinary studies.
|
3 | |||||
4 |
Uses Initiative.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
External appearance, attitude, demeanor and behavior in society leads by example.
|
4 | |||||
2 |
Democracy, human rights, social, scientific and professional ethics act accordingly.
|
1 | |||||
3 |
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations and legislation act accordingly.
|
4 | |||||
4 |
Environmental protection and occupational safety issues are conscious enough.
|
1 | |||||
5 |
Act in accordance with the quality management process and solids.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 5 | 8 | 40 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 5 | 8 | 40 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 5 | 8 | 40 |
Yerinde Uygulama | 5 | 8 | 40 |
Mesleki Faaliyet | 5 | 8 | 40 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 14 | 3 | 42 |
Final Sınavı | 5 | 8 | 40 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 72 | 0 | 380 |
Genel Toplam | 380 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 14,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 15,0 |