Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SMP217 | AMELİYATHANEDE ORGANİZASYON | 3 | 2 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilere, multidisipliner ekip yaklaşımıyla ameliyathane düzeni, işleyişi, planı, güvenliği hakkında bilgi ve beceri kazandırmayı, yönetmeliğe hakim olmayı amaçlamaktadır. |
İçerik: | Ameliyathane yönetim planlaması, Ameliyathanede çalışan ve görev alan kişiler, ameliyat ekipleri, Ameliyathanede çalışma prensipleri, kişilerin sorumluluk alanları ve görev tanımları, Ameliyat öncesi, esnasında ve sonrasında (uyanma odası) hasta bakım ve takip süreci, Ameliyat odalarının ve ameliyatların planlaması ve koordinasyonu (rutin, acil ve büyük afet), Ameliyat cihaz, alet ve malzeme yönetimi, Ameliyathanedeki kayıt ve dokümantasyon sistemi, arşivleme, Ameliyathanede mesai dışı, vardiyalı ve nöbet şeklinde çalışma prensipleri, Ameliyathanede hasta, sağlık çalışanı güvenliği ve alınacak önlemler, Ameliyathanede çevre güvenliği ve tıbbi atık yönetimi, Yasal prosedür ve yönetmelikler (Ulusal ve uluslar arası), Ameliyathane demirbaşları, cihaz güvenliği, arıza durumu ve periyodik bakımları konularını içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Ameliyathanede yasal sorunları bilir. |
Ameliyathanede ekip üyelerini ve görevlerini sıralar. |
Ameliyathanede kullanılan teknolojik araç gereçleri ve kullanım alanlarını açıklar. |
Hasta ve çalışan güvenliği kavramının önemini tartışır. |
Ameliyathanenin kontaminasyon kaynaklarını tanımlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Araştırma | Ameliyathane yönetim planlaması | Sözlü Anlatım, Tartışma |
2 | Araştırma | Ameliyathanede çalışan ve görev alan kişiler, ameliyat ekipleri | Sözlü Anlatım, Tartışma |
3 | Araştırma | Ameliyathanede çalışma prensipleri, kişilerin sorumluluk alanları ve görev tanımları | Sözlü Anlatım, Tartışma |
4 | Araştırma | Ameliyat öncesi, esnasında ve sonrasında (uyanma odası) hasta bakım ve takip süreci | Sözlü Anlatım, Tartışma |
5 | Araştırma | Ameliyat odalarının ve ameliyatların planlaması ve koordinasyonu (rutin, acil ve büyük afet) | Sözlü Anlatım, Tartışma |
6 | Araştırma | Ameliyat cihaz, alet ve malzeme yönetimi | Sözlü Anlatım, Tartışma |
7 | Araştırma | Ameliyathanedeki kayıt ve dokümantasyon sistemi, arşivleme | Sözlü Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma | Ameliyathanede mesai dışı, vardiyalı ve nöbet şeklinde çalışma prensipleri | Sözlü Anlatım, Tartışma |
10 | Araştırma | Ameliyathanede hasta güvenliği ve alınacak önlemler | Sözlü Anlatım, Tartışma |
11 | Araştırma | Ameliyathanede sağlık çalışanı güvenliği | Sözlü Anlatım, Tartışma |
12 | Araştırma | Ameliyathanede çevre güvenliği ve tıbbi atık yönetimi | Sözlü Anlatım, Tartışma |
13 | Araştırma | Yasal prosedür ve yönetmelikler (Ulusal ve uluslar arası) | Sözlü Anlatım, Tartışma |
14 | Araştırma | Ameliyathane demirbaşları, cihaz güvenliği, arıza durumu ve periyodik bakımları | Sözlü Anlatım, Tartışma |
15 | Özet | Genel Değerlendirme | Sözlü Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
UÇAK H.(2009)Ameliyathanede Yönetim ve Organizasyon, Ameliyathane Talimat ve Protokolleri, Ayrıntı Basımevi, Ankara |
Yanardağ C.H., Olgun Ş. (2023). Ameliyathane Teknikerliği. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri |
Pierce A., Neil R.(2010). Surgery at a glance. John Wiley & Sons Inc. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme
|
4 | |||||
2 |
Alan terminolojisini etkin kullanabilme
|
3 | |||||
3 |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilme
|
5 | |||||
4 |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilme
|
2 | |||||
5 |
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerleri ifade edebilme
|
2 | |||||
6 |
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranıp bu süreçlere katılabilme
|
2 | |||||
7 |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilme
|
0 | |||||
8 |
Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilme, yeni araç ve cihazları kullanabilme
|
4 | |||||
9 |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilme
|
4 | |||||
10 |
Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme
|
4 | |||||
11 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme
|
5 | |||||
12 |
Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlayabilme
|
5 | |||||
13 |
Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olabilme
|
5 | |||||
14 |
Cerrahi işlem sırasında hekimin uygun gördüğü şekilde cerrahi ekibe dahil olabilme
|
5 | |||||
15 |
Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirebilme
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ameliyathanedeki her olgu için sorunları önceden bilir,önlem alır ve korunmayı üst düzeyde tutar.
|
5 | |||||
2 |
Cerrah ve diğer sağlık personelleri ile aynı dili kullanır.
|
5 | |||||
3 |
Hasta haklarını tam olarak yorumlar.
|
3 | |||||
4 |
Bilgisayarı çok iyi kullanır ve hasta ile ilgili tüm verileri kolayca girdisini yapar.
|
1 | |||||
5 |
Hastaların tüm bilgilerini sır olarak saklar.
|
2 | |||||
6 |
Ameliyathanedeki tüm ilaç,sarf malzemesi vb nin günlük ve aylık girdi çıktılarını sayıp dökümante eder.
|
1 | |||||
7 |
Yabancı dilde yazılmış olan alet,ilaç ve sarf malzemelerinin kullanım özelliklerini açıklar.
|
0 | |||||
8 |
Ameliyathaneye yeni alınan tüm alet ve cihazları yakından tanır.
|
3 | |||||
9 |
Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur.
|
3 | |||||
10 |
Hasta transferine yardım eder ve burada doğacak bir olumsuzluğa engel olur.
|
3 | |||||
11 |
Servis Hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alış-verişini bizzat yapar.
|
3 | |||||
12 |
Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi değerlendirerek sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar.
|
4 | |||||
13 |
Hasta transferinde görünür tehlikeleri farkeder,önlem alır.
|
3 | |||||
14 |
Cerrahi alet kullanır ve sütür atabilir.
|
1 | |||||
15 |
Cerrahi aletlerin yağlanmasını yapar.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Motivasyonu üst düzeyde tutar.
|
2 | |||||
2 |
Yaratıcı fikirler sunar.
|
2 | |||||
3 |
Öğrenmek için sabırla dinler.
|
5 | |||||
4 |
Bilgisini özgüvenle savunur.
|
5 | |||||
5 |
Bilgiyi daha iyi anlar ve organize eder.
|
5 | |||||
6 |
Çeşitli seçenekleri daha iyi değerlendirip aralarında en uygununu seçer.
|
5 | |||||
7 |
Zor durumlarda depolanmış olan bilgiyi hatırlama yeteneğini geliştirir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Duygusal stresi azaltır.
|
1 | |||||
2 |
Konsantrasyonda gelişim sağlar.
|
2 | |||||
3 |
Hata yapma oranını azaltır.
|
3 | |||||
4 |
Daha az enerji ve eforla daha iyi performans sağlar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kendisini iyi değerlendirir ve kontrol edebilir.
|
5 | |||||
2 |
Farklılıklarla etkili bir şekilde başa çıkabilir.
|
5 | |||||
3 |
İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde olur.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
5 | |||||
3 |
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Etkin iletişim kurar.
|
5 | |||||
2 |
Çağın mesleki sorunları konusunda bilgi edinir ve bilgiye ulaşabilir.
|
3 | |||||
3 |
Disiplinler arası çalışma yürütmek üzere takımlarda çalışır.
|
5 | |||||
4 |
İnsiyatif kullanır.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
|
5 | |||||
2 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
|
4 | |||||
3 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
|
5 | |||||
4 |
Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
5 | |||||
5 |
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 108 |
Genel Toplam | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |