TR EN

BİLİM FELSEFESİ VE METODOLOJİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SBE520 BİLİM FELSEFESİ VE METODOLOJİ 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Turkish
Dersin Düzeyi YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ESRA SAVAŞ
Dersin Veren Hoca/Hocalar

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Araştırma yöntemleri, makale ve tez yazma dersi, öğrencilerin bilimsel düşünme biçimini, bilimsel araştırmaların temel özelliklerini, türlerini, araştırmayı planlayıp yürütmeyi, değerlendirip yorumlamayı; bilimsel makale ve tez yazmanın özelliklerini öğreten derstir.
İçerik: 1. Bilimi, bilim insanını ve bilimsel araştırmanın genel özelliklerini tanıtmak. 2. Bilimsel araştırmayla ilgili temel kavramları öğretmek. 3. Bilimsel araştırma türlerini ve bilimsel araştırmanın aşamalarını öğretmek. 4. Araştırma sorusunu ve araştırmadaki yerini öğretmek. 5. Araştırma varsayımını oluşturmayı öğretmek. 6. Araştırma örneklemini seçmeyi öğretmek. 7. Deneysel yöntemi ve özelliklerini tanıtmak. 8. Araştırmada veri toplamayı ve tekniklerini öğretmek. 9. Tarama yöntemini ve sorularının hazırlanmasını öğretmek. 10. Nitel araştırmaların özelliklerini ve nicel araştırmayla farklarını öğretmek. 11. Etiğin genel ilkelerini ve araştırma etiğini açıklamak. 12. Bilimsel makalenin bölümlerini ve yazılmasını örneklerle açıklayıp öğretmek. 13. Bilimsel araştırmanın rapor edilme ve sunulma biçimlerini örneklerle öğretmek.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Bilimi, bilim insanını ve bilimsel araştırmanın genel özelliklerini tanır.
Bilimsel araştırmayla ilgili temel kavramları öğrenir.
Bilimsel araştırma türlerini ve bilimsel araştırmanın aşamalarını öğrenir.
Araştırma sorusunu ve araştırmadaki yerini öğrenir.
Araştırma varsayımını oluşturur.
Araştırma örneklemini seçer.
Deneysel yöntemi ve özelliklerini tanır.
Araştırmada veri toplamayı ve tekniklerini öğrenir.
Tarama yöntemi ve sorularını hazırlar.
Nitel araştırmaların özelliklerini ve nicel araştırmayla farklarını öğrenir.
Etiğin genel ilkelerini ve araştırma etiğini kavrar.
Bilimsel makalenin bölümlerini ve yazılışını örneklerle açıklar.
Bilimsel araştırmanın rapor edilme ve sunulma biçimlerini öğrenir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Okuma Bilim ve Bilimsel Araştırma Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
2 Okuma Bilimsel Araştırma ve Araştırma Türleri Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
3 Okuma Araştırma Süreci ve Teknikleri I Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
4 Okuma Araştırma Süreci ve Teknikleri II Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
5 Okuma Araştırma Süreci ve Teknikleri III Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
6 Okuma Araştırma Süreci ve Teknikleri IV Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
7 Okuma Bilimsel Araştırmada Veri Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
8 - ARA SINAV -
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Araştırmada Ölçme ve Ölçekler Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
10 Okuma Ölçek Türleri Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
11 Okuma Ölçme ve Araçlarında Aranılan Nitelikler Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
12 Okuma Ana Kütle (Evren) ve Örnekleme Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
13 Okuma Örnekleme Teknikleri Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
14 Okuma Araştırma Raporunun Hazırlanması ve Yazılması Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
15 Okuma Tekrar Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

SEYİDOĞLU, Prof. Dr. Halil, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, Geliştirilmiş 9. Baskı, Güzem Yayınları, İstanbul 2003.
TUNALI, İsmail; Felsefeye Giriş, Altın Kitaplar.
ÇİLİNGİR, Lokman, Bilim Felsefesi
.Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Ahmet Hamdi İslamoğlu, Beta Yayınları
KARASAR, Niyazi Blimsel Araştırma Yöntemi, 12. Baskı Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2003.
Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Bruce L. Berg, Eğitim Kitabevi Yayınları
Research Methods: A Practical Guide for the Social Sciences Bob Matthews and Liz Ross, Longman

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili temel kavramsal bilgilere, kuramsal ve uygulama açısından aralarındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde sahiptir.
2
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
3
Sosyal ve Davranış Bilimlerinde temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hakimdir.
4
İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.
5
Toplumlarının yaşadığı dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir.
6
Sosyal ve Davranış Bilimlerinin gerektirdiği araştırmaları yapma, araştırmalarını nasıl planlanacağı bilgisine ve bunu uygulayabilme becerisine sahiptir.
7
Sosyal ve Davranış Bilimlerinin gerektirdiği ileri düzeyde veri işleyerek bilgi elde edebilmek için gerekli bilgilere kuramsal ve uygulama düzeyinde sahiptir.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Klinik uygulamaları bilimsel alana yansıtabilecek düzeyde araştırma düzenleme ve yürütebilme
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili kuramsal bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir.
2
Sosyal ve davranış bilimleri alanına ilişkin kuramlara hakim ve bunlardan yola çıkarak çalışma hayatında rapor haline getirebilme ve akademik kurallara uygun eserler hazırlama bilgisine sahiptir.
3
Karar alma, kararı uygulama ve davranış haline getirmede alana ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilmek becerisine sahiptir.
4
Alana ilişkin elde edilen bilgileri, ilgili kişilere teorik ve pratik esasları ile aktarabilme yeteneğine sahiptir.
5
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
6
Alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar.
7
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunsalları tespit eder ve araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri geliştirir veya çözümler.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireyi tanıma ve tanı koyma konusunda temel değerlendirmeleri yapabilme
2
Temel psikolojik yardım ve müdahale tekniklerini bilme ve uygulayabilme
3
Çağdaş psikoterapi yaklaşımları arasındaki benzerlik ve farklılıkların analiz ve sentezini yapabilme
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili bir meseleyi gerek ekip olarak gerekse de kendi başına bağımsız bir şekilde çözer.
2
Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel ve ekip olarak sorumluluk yüklenir ve gerektiğinde inisiyatif alır.
3
Alanla ilgili her türlü proje veya hedefi planlar ve yönetir.
4
Takım çalışması sürecinde, gerekli gördüğü anda alması gereken liderlik sorumluluğunun bilincinde olduğunu gösterir.
5
Çalışma alanı ile ilgili vizyon, amaç ve hedef belirler.
6
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel çalışma ya da ekip çalışması ile hazırlayıp yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili bir meseleyi gerek ekip olarak gerekse de kendi başına bağımsız bir şekilde çözer.
2
Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel ve ekip olarak sorumluluk yüklenir ve gerektiğinde inisiyatif alır.
3
Alanla ilgili her türlü proje veya hedefi planlar ve yönetir.
4
Takım çalışması sürecinde, gerekli gördüğü anda alması gereken liderlik sorumluluğunun bilincinde olduğunu gösterir.
5
Çalışma alanı ile ilgili vizyon, amaç ve hedef belirler.
6
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel çalışma ya da ekip çalışması ile hazırlayıp yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
7
Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarır.
2
Alanla ilgili çözüm önerilerini bilimsel verilerle desteklemek suretiyle yetkin olanlarla paylaşır.
3
Akademik çalışma ortamında bilgi paylaşma, ortak çalışma ve eleştirel yaklaşımları değerlendirebilme ve çalışmasına dahil edebilme yetkinliğine sahiptir.
4
Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.
5
İş yaşamına dahil olduğunda kuramsal altyapı ve kavramsal zenginliğinin yarattığı farklılığı bireysel kariyerine yansıtır.
6
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
7
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Klinik psikologluk mesleğinin ilkelerine ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 28 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 12 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 154
Genel Toplam 154
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0