TR EN

GIDA HİJYENİ VE GÜVENLİĞİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GSY229 GIDA HİJYENİ VE GÜVENLİĞİ 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrencilere gıda üretiminin tarladan çatala kadar olan bütün aşamalarında mevzuat ve hijyen kurallarına uygun olarak kişisel hijyen sağlama ve işletme temizlik ve dezenfeksiyon kurallarını uygulama yeterliklerinin kazandırılmasıdır.
İçerik: Gıda hijyeni ve güvenliğinin toplu gıda üretim ve satış yapılan yerler için anlatılması ve bu yerlerde gıda güvenlik sistemlerinin kurulması ve sürdürülebilmesi için gerekli şartların incelenmesi

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Öğrenciler güvenli bir çalışma ortamı kurmak için riskleri açıklar.
Öğrenciler gıda kaynaklı zararlı maddeleri, bulaşma yollarını ve nedenlerini tanımlar.
Gıda kaynaklı tehlikeleri ve kritik kontrol noktalarını, üretim sürecindeki riskler açısından tespit eder.
Gıda kaynaklı biyolojik, fiziksel, kimyasal ve diğer tehlikeleri çözmek için verileri yorumlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Makale okuma, özetleme Dersin işleniş planının açıklanması, Hijyen ve Sanitasyonun Önemi, Gıda Güvenliğine Giriş Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Makale okuma, özetleme Kirlenme türleri, çapraz bulaşma, mikroorganizmalar ile gıdaların ilişkisi, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Makale okuma, özetleme Mikroorganizmalar, Bulaşma kaynakları, Gıdalarda mikrobiyal gelişmeyi etkileyen floralar, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Makale okuma, özetleme Besin Hazırlamada Hijyen İlkeleri, Besin Pişirmede Hijyen İlkeleri, Besin Soğutmada Hijyen İlkeleri, Besin Servisinde Hijyen İlkeleri, Besin Depolamada Hijyen İlkeleri I Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Makale okuma, özetleme Besin Hazırlamada Hijyen İlkeleri, Besin Pişirmede Hijyen İlkeleri, Besin Soğutmada Hijyen İlkeleri, Besin Servisinde Hijyen İlkeleri, Besin Depolamada Hijyen İlkeleri II Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Makale okuma, özetleme Gıdalarda Mikrobiyal Gelişmeyi etkileyen faktörler, Gıda Kaynaklı Mikrobiyal Hastalıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Makale okuma, özetleme Personel Hijyen, Genel Tekrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Makale okuma, özetleme Su Hijyeni, Hava Hijyeni, İşletme Hijyeni, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Makale okuma, özetleme Temizlik ve Temizlik Malzemeleri, Dezenfeksiyon, Dezenfektanlar, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Makale okuma, özetleme Atık Maddelerin Uzaklaştırılması, Geri Kazanılması, Sürdürülebilir Yaklaşımlar, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Makale okuma, özetleme Pestisitler, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Makale okuma, özetleme Gıda Güvenliği Kalite ve Sanitasyon Programları ve Uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Makale okuma, özetleme HACCP ve ISO 22000 Temelleri ve uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Makale okuma, özetleme Genel tekrar, Ödev Sunumları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Özer, E, (2015), Tam Porsiyon Hijyen Lütfen : Sağlıklı Beslenmede Yeni Eğilim, Gıda Hijyeni, Yalın Yay.
T. Muhittin, (2009). Gıda Hijyeni, Gıda Kaynaklı Enfeksiyonlar ve Zehirlenmeler.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Define basic concepts about gastronomy.
1
2
Interpret the basic concepts, areas and approaches related to the field.
1
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Relate the information and facts about the field to the fields of social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
1
2
Compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
1
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Categorize food hygiene and safety into accepted standards and practices.
2
2
Prepare the technical infrastructure and contents of kitchen activities.
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
3
2
Collaborate with shareholders in the field to bring new ideas, products to the market.
1
3
Integrate basic kitchen techniques and product preparation principles into today's technology.
2
4
Plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
1
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Calculate costs in the food and beverage field.
1
2
Carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in food and beverage business.
1
3
Organizes participation to national and international competitions and fairs in its field.
0
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Examine developments, changes and innovations in the field by accepting the lifelong learning as a principle.
2
2
Find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
2
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Express their ideas using presentation and communication techniques in deliberate and verbal ways.
2
2
Organize activities related to the field.
0
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Interpret ethical values and legal regulations related to their profession in the direction of the substances in the legislation.
3
2
Design social and social projects in his / her field using historical, cultural and geographical riches.
2
3
Perform scientific researches using knowledge and skills related to his field.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 2 20
Ödev 10 2 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 154
Genel Toplam 154
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0