Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HRY108 | İLETİŞİM TARİHİ VE KURAMLARI | 2 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEYNEP BURCU ŞAHİN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; kavramsal olarak tarih olgusuna eleştrel bir perpektif kazandırmak; geçmişten günümüze değşien iletşim paradigmalarını epistemolojk, kültürel ve teknolojk bağlamlar çerçevesinde toplumsal ve kültürel açıdan değerlendirmek; iletşim tarihinin sadece araçların kronolojk anlamda tarih olmadığını ortaya koymak; iletişim araçlarının tarihsel gelişimin incelemek; tarih, tarih yazımı, bilgi, iktidar ve egemen iletşim biçimleri arasındaki ilişkileri ortaya koymaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; iletişim olgusunun tarih boyunca geçirdiği aşamalar ve teknolojik, kültürel, siyasal ve ekonomik boyutları, yazının kökenler – sözlü ve yazılı kültür arasındaki temel farklar, tipografik dönem, matbaanın icadı, modern okuryazarlık konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İletişim araçlarının tarihsel gelişim sürecini listeler. |
Bir kompozisyon ile siyasi, iktisadi ve kültürel tarih ile iletişim süreçleri arasındaki ilişkiyi açıklar. |
Bilgi, iktidar ve egemen iletişim biçimleri konularını tartışır. |
Yazılı ve/veya sözlü ifade becerilerini kullanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Tanışma, dersin tanıtımı ve derse giriş | Sözlü Anlatım: Sunum ve Tartışma |
2 | Ders Kitabının İlgili Bölümü | Tarih Nedir? Tarih kavramına eleştirel yaklaşmak, İlksel iletişim biçimleri ve İlk Uygarlıkların İletişim Araçları | Sözlü Anlatım: Sunum ve Tartışma |
3 | Ders Kitabının İlgili Bölümü | Yazının Kökenler – Sözlü ve Yazılı Kültür arasındaki Işık ve temel farklar | Sözlü Anlatım: Sunum ve Tartışma |
4 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Tipografik Dönem – Matbaanın İcadı – Modern Okuryazarlık | Sözlü Anlatım: Sunum ve Tartışma |
5 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Elektriğin icadı ve İletişimde Devrim, İletişimde paradigmatik değişim | Sözlü Anlatım: Sunum ve Tartışma |
6 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Aydınlanma ve Endüstri Devrimi: Modern toplumun yükselişi. Evrenselleşme ağları: demir yolu, telgraf ve diğerleri | Sözlü Anlatım: Sunum ve Tartışma |
7 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | 19. yüzyılda Endüstri Devriminin, kentleşmenin, kitle toplumu tartışmalarının, işçi sınıfı hareketlerinin, emperyalist politikaların basın üzerindeki etkileri ve 19. yüzyılda çeşitli ülkeler basını | Sözlü Anlatım: Sunum ve Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Radyo ve sinemanın tarihsel gelişimi, İkinci Dünya Savaşı öncesi ve sonrası ve Soğuk Savaş döneminde radyo üzerine değerlendirme | Sözlü Anlatım: Sunum ve Tartışma |
10 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Radyo ve sinemanın tarihsel gelişim, İkinci Dünya Savaşı öncesi ve sonrası ve Soğuk Savaş döneminde radyo üzerine değerlendirme. | Sözlü Anlatım: Sunum ve Tartışma |
11 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Televizyon yayıncılığının tarihsel gelişim ve televizyonun toplumsal yaşamdaki çeşitli etkileri | Sözlü Anlatım: Sunum ve Tartışma |
12 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Televizyon yayıncılığının tarihsel gelişim ve televizyonun toplumsal yaşamdaki çeşitli etkileri | Sözlü Anlatım: Sunum ve Tartışma |
13 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Neoliberalizm ve yeni iletişim teknolojilerinin gelişim: Yakınsama | Sözlü Anlatım: Sunum ve Tartışma |
14 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | İnternetin tarihsel gelişim ve internetin siyasal, kültürel, ekonomik, toplumsal etkileri ve ağ toplumu tartışmaları | Sözlü Anlatım: Sunum ve Tartışma |
15 | Genel Tekrar | Genel Değerlendirme | Genel Tekrar |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Crowley, D,Heyer P. (2010). İletişim Tarihi, Siyasal Yayınlar |
Gordon, Childe G. (1941).Tarihte Neler Oldu?, çev. A. Şenel ve M. Tunçay, Alan Yayınları |
Hallet,Carr E. (2004). Tarih Nedir?, İletişim Yayınları |
Mattelart,A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması, İletişim Yayınları |
Oskay,Ü. (2005). İletişimin ABC’si, Bilgi Yayınları |
Güngör, N. (2013). İletişim - Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanlarındaki temel kavramları ve bu kavramlardan doğan temel disiplinleri açıklar.
|
5 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili güncel bilgiler ile iletişim kuramlarını karşılaştırır.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili problemleri saptayarak konuya ilişkin sorunları çözer.
|
3 | |||||
2 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Sosyoloji,Gazetecilik, Televizyon, Medya gibi alanlarıyla karşılaştırır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bu programdan mezun olunca öğrenciler, halkla ilişkiler,reklam,pazarlama gibi alanlarda araştırma ve analiz yapar.
|
3 | |||||
2 |
Alan bilgisini kullanarak, alanıyla ilgili karşılaştığı sorunları tespit eder ve çözer.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gerçekleştirilen proje, kampanya analizi doğrultusunda, hazırlayacağı iletişim planını alanıyla doğru orantılı olarak uygular.
|
1 | |||||
2 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerden faydalanarak,halkla ilişkiler ve reklamcılık sektöründe karşılaştığı problemleri çözer.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Halkla ilişkiler kampanyaları ve reklam projelerinde yer alarak, ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
|
0 | |||||
2 |
Alanın dinamiklerine bütünleşik bir bakış açısıyla yaratıcı ve eleştirel yaklaşarak, özgün ve yenilikçi stratejiler yaratır.
|
1 | |||||
3 |
Alanıyla ilgili ortaya çıkabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak, iletişim planı tasarlar.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki uzmanlıklarını destekleyecek yaratıcı üretim, sunum ve ikna tekniklerini tanımlar.
|
2 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri yakından takip eder ve örnek verir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Reklam,halkla ilişkiler, pazarlama gibi konularda düşünce ve fikirlerini yazılı ve sözlü olarak ilgili kişi ve kurumlara etkili bir şekilde açıklar.
|
2 | |||||
2 |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler tasarlar.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili edindiği bilgiler doğrultusunda, sektörle işbirliği kurarak, kariyer hedeflerini belirler.
|
1 | |||||
2 |
İletişimle ilgili konuların toplumsal ve küresel boyutlardaki etkilerini analiz eder ve yorumlar.
|
5 | |||||
3 |
Alanıyla ilgili teknik ve kuramsal bilgi ve becerilerini kullanarak yeni bilgi ve teknikler tasarlar.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 5 | 50 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 179 |
Genel Toplam | 179 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |