TR EN

MEDYA VE KAMUOYU KRİTİĞİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
MIY217 MEDYA VE KAMUOYU KRİTİĞİ 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi MEHMET EMİN BEGTİMUR
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; kamuoyu kavramını tarihsel gelişimi içerisinde açıklamak, kamuoyu ve medya kamuoyu ilişkisi üzerine yaklaşımları ortaya koymak ve kamuoyu medya ilişkisini kamuoyu araştırmalarını bağlamında eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmektir.
İçerik: Dersin kapsamı kamuoyu kavramı, tarihsel gelişimi, kamuoyu kavramı üzerine temel yaklaşımlar, medya ve kamuoyu ilişkisi, medya ve kamuoyu üzerine yaklaşımlar ve kamuoyu araştırmalarıdır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Kamuoyunu kavramını tanımlayabilir.
Propaganda kavramını tanımlayabilir.
Kamuoyu üzerine temel yaklaşımları bilir.
Kamuoyu medya ilişkisi üzerine olan yaklaşımları bilir.
Kamuoyunun oluşumunda medyanın rolünü ve işlevini açıklayabilir.
Kamuoyu araştırmalarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Medya ve Kamuoyu kavramları Kamuoyu kavramının tarihsel gelişimi -
2 - Kamuoyu üzerine temel (çağdaş) yaklaşımlar -
3 - Kamuoyunun oluşumu -
4 - iletişim ve kamuoyunu oluşturan araçlar -
5 - medya kamuoyu ilişkisi üzerine yaklaşımlar gündem belirleme kuramı -
6 - suskunluk sarmalı kuramı -
7 - propaganda -
8 - ARA SINAV -
9 - iletişim araçları ve propaganda -
10 - kamuoyu araştırmaları -
11 - kamuoyu araştırmaları -
12 - kamuoyu araştırmalarında ölçümleme -
13 - Dünyada ve Türkiyede kamuoyu araştırmaları -
14 - Dünyada ve Türkiyede kamuoyu araştırmaları -
15 - genel değerlendirme -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Arsev BEKTAŞ Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi, 2. Baskı Bağlam Yayıncılık, İstanbul, 2000
Nurettin GÜZ Haberde Yönlendirme ve Kamuoyu Araştırmaları Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2015
Ed. Slavko SPLICHAL – Janet WASKO Communication and Democracy Ablex Publishing Corporation , New Jersey, 1993
Arsev BEKTAŞ Siyasal Propaganda Tarihsel Evrimi ve Demokratik Toplumdaki Uygulamaları Bağlam Yayıncılık, İstanbul, 2002
Erkan YÜKSEL Medyanın Gündeme Belirleme Gücü Çizgi Kitabevi, Konya, 2001
Banu TERKAN Gündem Belirleme Medya ve Siyasal Gündem Üzerine Bir Çalışma Tablet kitabevi, Konya, 2005
Oya TOKGÖZ İletişim Kuramlarına Anlam Vermek Başlangıcından Günümüze Anglo-Amerikan İletişim Kuramı İmge Kitabevi, Ankara, 2015
Gustave LE BON Kitleler Psikolojisi Çev. Hasan İlhan Alter Yayıncılık, Ankara, 2009

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili temel kavramları belirler ve bu alana ilişkin kavramları tasvir eder.
5
2
Medya ve İletişim alanıyla ilgili güncel gelişmeleri sınıflandırır.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanına ilişkin konular üzerine tartışır.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bu bölümden mezun olunca öğrenci Medya ve İletişim alanındaki kavramlar, konular ve teknikler arasında bağlantı kurar.
5
2
Alana ilişkin sorunların çözümleri üzerine tartışır.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanındaki teknikleri ve çözümleri medya sektöründe karşılaştığı sorunlara uygular.
5
2
Medya ve İletişim alanındaki akademik ve sektörel sorunlar için var olan çözümleri güncel ihtiyaçlara yönelik olarak değiştirir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanı ile ilgili bağımsız çalışma yöntemlerini uygular.
0
2
Kendi alanı ile ilgili ekip çalışmalarını yönetir.
4
3
Disiplinler arası farklı methodlarla, kendi alanı arasında bağlantı kurar.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanındaki kavram ve tekniklerin güncel olup olmadığını karşılaştırır ve bu kavram ve tekniklerin uygulanabilir olup olmadığını analiz eder.
4
2
Alanındaki literatürü özetler.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanının diğer temsilcileri için metot ve çözümler üretir.
5
2
Alanında grup çalışmaları organize eder.
5
3
Alanı ile ilgili kişilerarası tartışmalarda düşüncelerini açıklar.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili yeni bilgi ve teknikler üretir.
5
2
Alanında meydana gelecek gelişmeleri ve sorunları tahmin eder.
5
3
Medya ve İletişim alanı ile ilgili araştırma sonuçlarını test eder.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 153
Genel Toplam 153
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0