TR EN

EDEBİ KURAMLAR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE331 EDEBİ KURAMLAR 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu derste öğrencilerin belli başlı edebiyat kuramlarını ve edebiyat metinlerini kuramsal çerçevede okuma ve çözümleme becerisi kazanması amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders şu konuları içermektedir: Kuram kavramı, edebiyatı etkileyen başlıca kuramlar, bu kuramların tarihçesi, karşılaştırması. Kuramsal çerçevede metin okuma ve inceleme çalışmaları.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Dünya edebiyatının önemli eserlerini ve edebiyatçılarını tanır.
Dünya edebiyatının önemli ekol ve akımlarını inceler.
Türk ve dünya edebiyatının önemli eser ve edebiyatçılarını karşılaştırır.
Dünya kültürünü oluşturan zihniyeti ve düşünsel birikimi Türk edebiyatını oluşturan zihniyet ve düşünsel birikimle karşılaştırır.
Dünya kültürünü oluşturan zihniyeti ve düşünsel birikimi değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, kaynak okuma Eleştiri Kuramları ve okur merkezli kuramlar nelerdir? Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür tarama, kaynak okuma Yansıtmacı yaklaşım ve Tarihsel eleştiri kuramı. Bir esere yazıldığı dönemin şartlarına göre eleştiri getirme kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür tarama, kaynak okuma Sosyolojik eleştiri kuramı. Edebi eseri bir toplumun yansıması olarak gören edebiyat kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür tarama, kaynak okuma Marksist eleştiri kuramı. Bir edebi esere ait olduğu toplumun içinde bulunan sosyal sınıflar açısından bakabilme kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür tarama, kaynak okuma Anlatımcılık kuramı içinde psikanaltik eleştiri kuramı. Sanatçının kişilik yapısını dikkate alan eleştiri kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür tarama, kaynak okuma Feminist edebiyat kuramı. Yazar olarak kadının, erkekten farklı bir söyleminin olup olmadığına bakan edebiyat kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür tarama, kaynak okuma Yapısalcı yaklaşım kuramı. Edebi esere bir yapı olarak bakan eleştiri kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, kaynak okuma Ontolojik eleştiri kuramı. Sanat eserine bir varlık olarak bakan edebiyat kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür tarama, kaynak okuma Hermenoitik eleştiri kuramı. Yorumbilim, kavramlar, terimler üzerinden giderek esere yaklaşan kuram. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür tarama, kaynak okuma Alımlama estetiği kuramı. Okuru da metnin yazımına dâhil eden eleştiri kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür tarama, kaynak okuma Edebiyatta karnaval kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür tarama, kaynak okuma Dostoyevski’de Diyaloji. Diyalojik edebiyat kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür tarama, kaynak okuma Metinlerarası ilişki kuramı. Bütün metinlerin birbirini tekrar ettiği düşüncesi üzerinden giden kuram. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür tarama, kaynak okuma Postmodern edebiyat kuramı. Gerçeğin hiçbir zaman tek boyutlu olmadığı düşüncesi üzerinden giden edebiyat kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Postmodernizm ve Alımlama Estetiği, Prof. Dr. Yılmaz Özbek, Çzigi Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2013.
Metinlerarası İlişkiler, Kubilay Aktulum, Kanguru yayınları, İstanbul, 2014.
Ekofeminizm, Vandana Shıva, Sinek Sekiz Yayınevi, İstanbul, 2018.
Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Berna Moran, İletişim Yayınları, İstanbul 2018.
Ekofeminizm, Vandana Shıva, Sinek Sekiz Yayınevi, İstanbul, 2018
Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Berna Moran, İletişim Yayınları, İstanbul, 2018.
Edebiyat Biliminde Kuram ve Yöntem, Ömer Solak, Nobel Yayıncılık, İstanbul, 2016.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Turizm endüstrisinin temel özelliklerini ve Turizm Rehberliği mesleği ile ilgili temel kavramları açıklar ve turizm işletmelerinin özellikleri ile ilişkilendirir.
2
Turizm endüstrisinin yapısını, işleyişini ve ülke kalkınmasındaki önemini tartışır ve turizm işletmeleri ile ilişkilendirir.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türkiye’de yaşamış olan çeşitli uygarlıkların kültür, tarih, din, sanat, coğrafya, yaşam ve düşünce biçimlerini açıklar ve yorumlar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Turizm Rehberliği mesleğine ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi doğrultusunda seyahat amacı, türü ve turistik bölgenin özelliklerini göz önünde bulundurarak bir tur programı planlar (plan) ve işleyişini tartışır.
2
Turizm, sanat ve arkeoloji alanlarında bilimsel ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini vurgular ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik savunucu tutum ve davranış gösterir.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Turizm alanındaki güncel uygulamalara yönelik sayısal ve istatiksel verileri ve sonuçları etik değerlere uygun olarak analiz eder.
2
Turizm alanı, turist rehberliği meslek yasası ve meslek örgütler ile ilgili hukuki düzenlemeleri bilir ve uygular.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Tur gruplarında liderlik rolünü üstlenerek; tur programını yönetir ve tur esnasında karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türkiye’nin sahip olduğu doğal ve kültürel varlıklar, antik kent, ören yeri ve tarihi eserler ile bölgelerin mimari, sanat, mutfak kültürü, folklor, flora ve fauna v.b. özelliklerini anlatma ve sunma becerilerini kullanır.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yazılı-sözlü etkili iletişim ve sunum becerisi gösterir ve mesleki bilgilerini doğru ve etkin bir biçimde ifade eder.
2
İngilizce ve ikinci bir yabancı dilde ( Arapça, Rusça, Çince) okuma, yazma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir turu hazırlama, uygulama ve denetlemeye ilişkin bilgi ve yetkinliklerini kullanır.
2
Turizm Rehberliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
3
Turizmin fiziksel ve toplumsal çevreye yönelik yarattığı olumsuzluklara karşı duyarlı bir tutum gösterir, soyut ve somut kültürel varlıkları koruma bilinci ile hareket eder ( act).

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0