Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SBU338 | DIŞ POLİTİKA ANALİZİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, öğrencilere dış politikayı analiz etmede kullanılan teorik yaklaşımlar ile dış politika yapımı ve uygulama sürecini öğretmek ve öğrencilere ülkelerin dış politikalarını eleştirel biçimde değerlendirme becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği, dış politika analizinin ortaya çıkışı, dış politika analizinde kullanılan teoriler, dış politika analiz birim ve seviyeleri, güvenlik-dış politika ilişkisi, dış politika stratejileri, lider faktörü, sistemsel etmenlerin dış politikaya etkisi, psikolojik ve sosyal etmenlerin dış politikaya etkisi, medya ve baskı grupları konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Dış politika analizi yaparken kullanılan farklı yaklaşımları sınıflandırır |
Dış politikanın oluşumunu açıklayan teorileri farklı ülke örneklerine uygular |
Dış politika yapım süreci etkileyen iç ve dış faktörler arasında neden-sonuç ilişkisi kurar |
Sosyolojik ve psikolojik etmenlerin yanı sıra uluslararası sistemin dış politika yapımına etkisini tartışabilme |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Derste işlenecek temel kavramlara, dersin amacı ve içeriğine ilişkin ön bilgi | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Steve Smith vd., Dış Politika, Uluslararası İlişkiler Kütüphanesi, 2016, pp.13-34. | Dış Politika Nedir? Nasıl Analiz Edilir? | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012,pp.10-25 | Dış Politika Stratejileri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Faruk Sönmezoğlu, Uluslararası Politika ve Dış Politika Analizi, Der Yayınları, 2012, pp.439-498. | Dış Politika Araçları | Anlatım, grup çalışması, tartışma yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012, pp.27-39 | Dış Politika ve Teorik Yaklaşımlar | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Steve Smith vd., Dış Politika, Uluslararası İlişkiler Kütüphanesi, 2016, pp.78-113. | Dış Politika Yapım Süreci I | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
7 | Konuyla ilgili makale okuma: Cansu Güleç, “Dış Politika Analizinde Karar Verme Süreci ve Karar Verme Modelleri”, ÇOMÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 3(1), 2018, 79-102 | Dış Politika Yapım Süreci II | Simülasyon yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012, pp.87-103. | Sistem Yaklaşımları | Anlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ömer Ak, “Liderlik Profili Analizi ve Dış Politika: Turgut Özal ve Recep Tayyip Erdoğan”, Dış Politika Teorileri Bağlamında Türk Dış Politikası, Ertan Efegil ve Rıdvan Kalaycı (eds.), Ankara, Nobel Yayınları, 2012, pp.501-528 | Lider Faktörü ve Karar alma | Anlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012, pp.194-201 | Kültür, Kimlik ve Dış Politika | Anlatım, soru-cevap, grup çalışması yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012, pp.181-203 | Çıkar Grupları, Medya ve Kamuoyu | Anlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Erhan Doğan ve Semra Cerit Mazlum, Sivil Toplum ve Dış Politika Yeni Sorunlar Yeni Aktörler, İstanbul: Bağlam Yayınları, 2006 | Sivil Toplumun Dış Politikaya Etkisi | Anlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemiAnlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemi |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012, pp.203-217. | Uluslararası Faktörler | Anlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemi |
15 | Bilgileri gözden geçirme | Genel Değerlendirme | Soru-cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Efegil, E.(2012). Dış Politika Analizi: Ders Notları. İstanbul: Nobel Yayın. |
Kalaycı R., Efegil, E. (2012). Dış Politika Teorileri Bağlamında Türk Dış Politikasının Analizi Cilt 1. İstanbul: Nobel Yayıncılık. |
Sönmezoğlu, F. (2012). Uluslararası Politika ve Dış Politika Analizi. İstanbul: Der Yayınları. |
Doğan E., Mazlum, S. C. (2006). Sivil Toplum ve Dış Politika Yeni Sorunlar Yeni Aktörler. İstanbul: Bağlam Yayınları. |
Güleç, C. (2018). Dış Politika Analizinde Karar Verme Süreci ve Karar Verme Modelleri. ÇOMÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 3(1), 79-102. |
Smith, S. (vd.)(2016). Dış Politika. İstanbul: Uluslararası İlişkiler Kütüphanesi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Turizm endüstrisinin temel özelliklerini ve Turizm Rehberliği mesleği ile ilgili temel kavramları açıklar ve turizm işletmelerinin özellikleri ile ilişkilendirir.
|
||||||
2 |
Turizm endüstrisinin yapısını, işleyişini ve ülke kalkınmasındaki önemini tartışır ve turizm işletmeleri ile ilişkilendirir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türkiye’de yaşamış olan çeşitli uygarlıkların kültür, tarih, din, sanat, coğrafya, yaşam ve düşünce biçimlerini açıklar ve yorumlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Turizm Rehberliği mesleğine ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi doğrultusunda seyahat amacı, türü ve turistik bölgenin özelliklerini göz önünde bulundurarak bir tur programı planlar (plan) ve işleyişini tartışır.
|
||||||
2 |
Turizm, sanat ve arkeoloji alanlarında bilimsel ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini vurgular ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik savunucu tutum ve davranış gösterir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Turizm alanındaki güncel uygulamalara yönelik sayısal ve istatiksel verileri ve sonuçları etik değerlere uygun olarak analiz eder.
|
||||||
2 |
Turizm alanı, turist rehberliği meslek yasası ve meslek örgütler ile ilgili hukuki düzenlemeleri bilir ve uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tur gruplarında liderlik rolünü üstlenerek; tur programını yönetir ve tur esnasında karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türkiye’nin sahip olduğu doğal ve kültürel varlıklar, antik kent, ören yeri ve tarihi eserler ile bölgelerin mimari, sanat, mutfak kültürü, folklor, flora ve fauna v.b. özelliklerini anlatma ve sunma becerilerini kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yazılı-sözlü etkili iletişim ve sunum becerisi gösterir ve mesleki bilgilerini doğru ve etkin bir biçimde ifade eder.
|
||||||
2 |
İngilizce ve ikinci bir yabancı dilde ( Arapça, Rusça, Çince) okuma, yazma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir turu hazırlama, uygulama ve denetlemeye ilişkin bilgi ve yetkinliklerini kullanır.
|
||||||
2 |
Turizm Rehberliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
|
||||||
3 |
Turizmin fiziksel ve toplumsal çevreye yönelik yarattığı olumsuzluklara karşı duyarlı bir tutum gösterir, soyut ve somut kültürel varlıkları koruma bilinci ile hareket eder ( act).
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 2 | 4 | 8 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 13 | 2 | 26 |
Ödev | 5 | 1 | 5 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 8 | 1 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 65 | 0 | 133 |
Genel Toplam | 133 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |