TR EN

BELGESEL FİLM YAPIM VE YÖNETİMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RTS332 BELGESEL FİLM YAPIM VE YÖNETİMİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Geçmişten günümüze belgesel film biçiminin gelişim ve üretim aşamalarını inceleyerek, öğrencinin belgesel film üretimini uygulamada gerçekleştirebilmesini amaçlamaktadır.
İçerik: Dersin içeriğini belgesel filmin yapısı, belgesel film yapım süreci, üretim ve çekim teknikleri oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Belgesel filmin özelliklerini ve yapısını tanır.
Kurmaca film ile belgesel film arasındaki farkları ayırt eder.
Belgesel üretimine dair edindiği bilgiler vasıtasıyla temel düzeyde kısa metraj belgesel film çeker.
Belgesel filmin yapım aşamalarını tanımlar.
İzlediği bir belgeseli öğrendiği aşamalar çerçevesinde değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş Gerçeklik, Belge ve Belgesel Tartışmaları Anlatım, Soru-Cevap
2 İnternet ve Literatür Tarama Kurmaca Olmayan Filme Giriş ve Belgesel Türleri Anlatım, Soru-Cevap
3 İnternet ve Literatür Tarama Belgesel Filmin Doğuşu, Robert Flaherty ve Romantik Primitivizm Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
4 İnternet ve Literatür Tarama Dziga Vertov ve Belgeselde Toplumsal Gerçeklik Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
5 İnternet ve Literatür Tarama Propaganda olarak Belgesel Sinema Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
6 İnternet ve Literatür Tarama Gözlemleyici Belgesel ve Cinéma Vérité Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
7 İnternet ve Literatür Tarama Şiirsel Belgesel Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 İnternet ve Literatür Tarama Belgesel Film Proje Dosyası Nasıl Hazırlanır? Anlatım, Uygulama çalışmaları
10 İnternet ve Literatür Tarama Belgesel Filmde Yapım ve Kitlesel Fonlama İmkânları Anlatım, Uygulama çalışmaları
11 İnternet ve Literatür Tarama “Sahte” Belgeseller Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
12 İnternet ve Literatür Tarama Katılımcı Belgesel ve Michael Moore Belgeselleri Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
13 İnternet ve Literatür Tarama Türkiye’de Belgesel Temaları: Kente Bakmak Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
14 İnternet ve Literatür Tarama Türkiye’de Belgesel Temaları: Ötekine Bakmak Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
15 İnternet ve Literatür Tarama Uygulama çalışmalarının değerlendirilmesi Sunum ve Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Saunders, D. (2014) Belgesel. İstanbul: Kolektif.
Nicholas, B. (2017). Belgesel Sinemaya Giriş. İstanbul: Boğaziçi Üni. Yay.
Cereci, S. (1997). Belgesel Film. İstanbul: Şule Yay.
Pembecioğlu, N. (2018) Belgesel Film Üzerine Yazılar, İst., Nobel Akademik Yay
Susam, A. (2015) Toplumsal Bellek ve Belgesel Sinema, İst., Ayrıntı Yay.
Tobias, M. (2007). Belgesel Film Yapım Sanatı: Gerçeği Arayış. İstanbul: Kolaj Kitaplığı

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Turizm endüstrisinin temel özelliklerini ve Turizm Rehberliği mesleği ile ilgili temel kavramları açıklar ve turizm işletmelerinin özellikleri ile ilişkilendirir.
2
Turizm endüstrisinin yapısını, işleyişini ve ülke kalkınmasındaki önemini tartışır ve turizm işletmeleri ile ilişkilendirir.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türkiye’de yaşamış olan çeşitli uygarlıkların kültür, tarih, din, sanat, coğrafya, yaşam ve düşünce biçimlerini açıklar ve yorumlar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Turizm Rehberliği mesleğine ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi doğrultusunda seyahat amacı, türü ve turistik bölgenin özelliklerini göz önünde bulundurarak bir tur programı planlar (plan) ve işleyişini tartışır.
2
Turizm, sanat ve arkeoloji alanlarında bilimsel ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini vurgular ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik savunucu tutum ve davranış gösterir.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Turizm alanındaki güncel uygulamalara yönelik sayısal ve istatiksel verileri ve sonuçları etik değerlere uygun olarak analiz eder.
2
Turizm alanı, turist rehberliği meslek yasası ve meslek örgütler ile ilgili hukuki düzenlemeleri bilir ve uygular.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Tur gruplarında liderlik rolünü üstlenerek; tur programını yönetir ve tur esnasında karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türkiye’nin sahip olduğu doğal ve kültürel varlıklar, antik kent, ören yeri ve tarihi eserler ile bölgelerin mimari, sanat, mutfak kültürü, folklor, flora ve fauna v.b. özelliklerini anlatma ve sunma becerilerini kullanır.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yazılı-sözlü etkili iletişim ve sunum becerisi gösterir ve mesleki bilgilerini doğru ve etkin bir biçimde ifade eder.
2
İngilizce ve ikinci bir yabancı dilde ( Arapça, Rusça, Çince) okuma, yazma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir turu hazırlama, uygulama ve denetlemeye ilişkin bilgi ve yetkinliklerini kullanır.
2
Turizm Rehberliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
3
Turizmin fiziksel ve toplumsal çevreye yönelik yarattığı olumsuzluklara karşı duyarlı bir tutum gösterir, soyut ve somut kültürel varlıkları koruma bilinci ile hareket eder ( act).

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 6 5 30
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 37 0 129
Genel Toplam 129
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0