Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SOS367 | TOPLUMSAL CİNSİYET SOSYOLOJİSİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste; cinsiyet kavramının biyolojik anlamından bağımsız olarak toplumsal anlamıyla, aile, siyaset, emek, ataerkil toplum, feminizm, şiddet gibi konular çerçevesinde ele alınması ve özellikle kadının toplumdaki yeri üzerine öğrencide farkındalık yaratılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Dersin içeriğini; cinsiyet kavramı, cinsiyetin kültürel olarak inşası, toplumsal cinsiyete dayalı işbölümü, ataerkil toplum, kadının bu toplumdaki rolü, kadının siyaset, eğitim, aile, şiddet, hukuk, emek kavramları ile ilişkisi, feminist teoriler, dünyada ve Türkiye’de kadın hareketleri oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Cinsiyet kavramını toplumsal boyutuyla tanır ve toplumsal cinsiyet kavramını tanımlar. |
Toplumsal cinsiyet çalışmalarında kullanılan teorik yaklaşımları özetler. |
Kadın ile aile, siyaset, eğitim, hukuk gibi toplumsal kurumlar arasındaki ilişkiyi eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. |
Ataerkil toplum yapısını değerlendirir ve gündelik hayatından örneklerle toplumsal cinsiyet kavramına ilişkin örnekler verir.( |
Dünyada ve Türkiye’deki kadın hareketlerinden örnekler verir ve bu olaylara ilişkin bu ders aracılığıyla geliştirdiği bakış açısıyla değerlendirmede bulunur. |
Kadına yönelik şiddeti eleştirir ve sosyolojik çözüm önerileri tasarlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Toplumsal Cinsiyet nedir? Toplumsal Cinsiyet tartışmalarına giriş | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Siyaset | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kaynak okuma | Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Tarihi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Edebiyat: Toplumsal Cinsiyet ve Edebiyat İlişkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kaynak okuma | Ekonomik Kalkınma ve Toplumsal Cinsiyet | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Sosyal Politika | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Kent Politikası | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Medya | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Beden Politikaları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kaynak okuma | Queer Kuram | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kaynak okuma | Erkeklik Çalışmaları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kaynak okuma | Kadına Yönelik Şiddet ve Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kaynak okuma | Feminist Araştırmalar - Türkiye Feminist Hareket Tarihi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kaynak okuma | Genel değerlendirme ve tartışma | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kolektif. (2018). Toplumsal cinsiyet. Ankara: Nika Yayın |
Donovan, Josephine. (1997). Feminist teori. İstanbul: İletişim Yayıncılık |
Connell, R.W.. (2016). Toplumsal cinsiyet ve iktidar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları |
Tekeli, Şirin (1995). Kadın Bakış Açısından 1980'ler Türkiye'sinden Kadınlar. İstanbul: İletişim Yayınları |
Kolektif. (2009). Feminizm. Cogito. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları |
Kolektif. (2020). Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce Cilt 10. İstanbul: İletişim Yayınları |
Adams. J. Carol. (2020). Ne Adam Ne Hayvan - Feminizm ve Hayvanların Savunulması. İstanbul: Ayrıntı Yayınları |
Kolektif. (2017). Çatışan Feminizmler. İstanbul: Metis Yayıncılık |
Butler. J. (2008). Cinsiyet Belası. İstanbul: Metis Yayıncılık |
Butler. J. (2014). Bela Bedenler. İstabul: Pinhan Yayıncılık |
Butler. J. (2020). Çözülen Cinsiyet. İstanbul: MonoKl Yayıncılık |
Connell. R. W. (2019). Erkeklikler. İstanbul: Phoenix. |
Beauvoir. S. (2019). İkinci Cinsiyet (2 Cilt). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. |
Butler, J. (2007) Taklit ve Toplumsal Cinsiyete Karşı Durma. İstanbul: Agora Kitaplığı |
Foucault, M. (2005). Özne ve İktidar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Turizm endüstrisinin temel özelliklerini ve Turizm Rehberliği mesleği ile ilgili temel kavramları açıklar ve turizm işletmelerinin özellikleri ile ilişkilendirir.
|
||||||
2 |
Turizm endüstrisinin yapısını, işleyişini ve ülke kalkınmasındaki önemini tartışır ve turizm işletmeleri ile ilişkilendirir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türkiye’de yaşamış olan çeşitli uygarlıkların kültür, tarih, din, sanat, coğrafya, yaşam ve düşünce biçimlerini açıklar ve yorumlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Turizm Rehberliği mesleğine ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi doğrultusunda seyahat amacı, türü ve turistik bölgenin özelliklerini göz önünde bulundurarak bir tur programı planlar (plan) ve işleyişini tartışır.
|
||||||
2 |
Turizm, sanat ve arkeoloji alanlarında bilimsel ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini vurgular ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik savunucu tutum ve davranış gösterir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Turizm alanındaki güncel uygulamalara yönelik sayısal ve istatiksel verileri ve sonuçları etik değerlere uygun olarak analiz eder.
|
||||||
2 |
Turizm alanı, turist rehberliği meslek yasası ve meslek örgütler ile ilgili hukuki düzenlemeleri bilir ve uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tur gruplarında liderlik rolünü üstlenerek; tur programını yönetir ve tur esnasında karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türkiye’nin sahip olduğu doğal ve kültürel varlıklar, antik kent, ören yeri ve tarihi eserler ile bölgelerin mimari, sanat, mutfak kültürü, folklor, flora ve fauna v.b. özelliklerini anlatma ve sunma becerilerini kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yazılı-sözlü etkili iletişim ve sunum becerisi gösterir ve mesleki bilgilerini doğru ve etkin bir biçimde ifade eder.
|
||||||
2 |
İngilizce ve ikinci bir yabancı dilde ( Arapça, Rusça, Çince) okuma, yazma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir turu hazırlama, uygulama ve denetlemeye ilişkin bilgi ve yetkinliklerini kullanır.
|
||||||
2 |
Turizm Rehberliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
|
||||||
3 |
Turizmin fiziksel ve toplumsal çevreye yönelik yarattığı olumsuzluklara karşı duyarlı bir tutum gösterir, soyut ve somut kültürel varlıkları koruma bilinci ile hareket eder ( act).
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |