TR EN

SANAT FELSEFESİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS372 SANAT FELSEFESİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrencilerin sanat felsefesi kuramlarına hakim olması, klasik ve çağdaş sanat düşüncelerini eleştirel bir bakışla ele alabilecek kabiliyete erişmesidir.
İçerik: Bu dersin içeriği; sanat felsefesinin temel kavramları, Platon, Aristoteles, Plotinos, Hume, Kant, Schelling, Hegel, Nietzsche, Croce, Heidegger, Berger, Bourdiou, Derrida gibi düşünürlerin sanat anlayışlarını incelemek; Ortaçağ, Modernizm ve Çağdaş düşüncede sanat fikrini irdelemek, iğrenç sanat, video sanatı ve yeni medya anlayışı üzerine eğilmek noktasında şekillenmektedir. Aynı zamanda görsel malzemeler de kullanılmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sanat ve “güzel” kavramına ilişkin çeşitli felsefi yaklaşımları bilir.
Sanat Felsefesi’nin, felsefenin diğer alt dallarıyla olan bağıntısı kurar.
Yaratıcı, bilişsel, duygulanımsal ve sosyal bir süreç olarak sanat olgusunu çözümler.
Sanat ve sanat yapıtları üzerine geliştirilen felsefi kuramları ayırt eder ve değerlendirir.
Estetik yargıları ve estetik değerleri, farklı estetik kuramları üzerinden karşılaştırır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Sanat Felsefesi’nin Temel Kavramların Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Okuma Platon’un Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Okuma Aristoteles ve Plotinos’un Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Okuma Ortaçağ ve Modern Sanat Anlayışı Arasındaki Farklar Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Okuma İngiliz Emprizmi, Hume ve Kant’ta Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Okuma Schelling ve Hegel’de Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Okuma Film – Loving Vincent (opsiyonel) Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Nietzsche ve Croce’de Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Okuma Heidegger ve Berger’de Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Okuma Bourdiou ve Derrida’nın Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Okuma Video Sanatı Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Okuma İğrenç Sanat Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Okuma Yeni Medyada Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Okuma Film – Big Eyes (opsiyonel) Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Platon. (2000). Devlet. (çev. Sabahattin Eyupoğlu – M. Ali Cimcoz) İstanbul: İş Bankası Yayınları
Aristoteles. (2011). Poetika. çev. İsmail Tunalı. İstanbul: Remzi Kitabevi
İsmail Tunalı. (1998). Estetik. Remzi Kitabevi.
Taylan Altuğ. (2007). Kant Estetiği. Payel.
Hegel. (1994). Güzel Sanatlar Üzerine Dersler I. Cilt. çev. Taylan Altuğ – Hakkı Hünler. Payel.
Heidegger. (2007). Sanat Eserinin Kökeni. çev. Fatih Tepebaşılı. Ankara: De Ki Basım Yayım.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Turizm endüstrisinin temel özelliklerini ve Turizm Rehberliği mesleği ile ilgili temel kavramları açıklar ve turizm işletmelerinin özellikleri ile ilişkilendirir.
2
Turizm endüstrisinin yapısını, işleyişini ve ülke kalkınmasındaki önemini tartışır ve turizm işletmeleri ile ilişkilendirir.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türkiye’de yaşamış olan çeşitli uygarlıkların kültür, tarih, din, sanat, coğrafya, yaşam ve düşünce biçimlerini açıklar ve yorumlar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Turizm Rehberliği mesleğine ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi doğrultusunda seyahat amacı, türü ve turistik bölgenin özelliklerini göz önünde bulundurarak bir tur programı planlar (plan) ve işleyişini tartışır.
2
Turizm, sanat ve arkeoloji alanlarında bilimsel ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini vurgular ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik savunucu tutum ve davranış gösterir.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Turizm alanındaki güncel uygulamalara yönelik sayısal ve istatiksel verileri ve sonuçları etik değerlere uygun olarak analiz eder.
2
Turizm alanı, turist rehberliği meslek yasası ve meslek örgütler ile ilgili hukuki düzenlemeleri bilir ve uygular.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Tur gruplarında liderlik rolünü üstlenerek; tur programını yönetir ve tur esnasında karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türkiye’nin sahip olduğu doğal ve kültürel varlıklar, antik kent, ören yeri ve tarihi eserler ile bölgelerin mimari, sanat, mutfak kültürü, folklor, flora ve fauna v.b. özelliklerini anlatma ve sunma becerilerini kullanır.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yazılı-sözlü etkili iletişim ve sunum becerisi gösterir ve mesleki bilgilerini doğru ve etkin bir biçimde ifade eder.
2
İngilizce ve ikinci bir yabancı dilde ( Arapça, Rusça, Çince) okuma, yazma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir turu hazırlama, uygulama ve denetlemeye ilişkin bilgi ve yetkinliklerini kullanır.
2
Turizm Rehberliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
3
Turizmin fiziksel ve toplumsal çevreye yönelik yarattığı olumsuzluklara karşı duyarlı bir tutum gösterir, soyut ve somut kültürel varlıkları koruma bilinci ile hareket eder ( act).

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0