TR EN

FİLM OKUMALARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RTS480 FİLM OKUMALARI 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı , öğrenciye film çözümlemesine ait kuramsal (psikanalitik, göstergebilimsel, yapısalcı, ideolojik vb.)yapıyı aktararak öğrencinin izlediği bir filmi eleştirel boyutta tartışabileceği bir zemin hazırlamaktır.
İçerik: Dersin içeriğini film çözümlemesine ait genel bilgiler ve devamında örnek filmler bağlamında psikanalitik, toplumsal, ideolojik, yapısalcı, göstergebilimsel film çözümlemeleri oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Film çözümlemesi yöntemlerini açıklar.
İzlediği bir filmi edindiği bilgiler doğrultusunda eleştirel perspektiften inceler.
İzlediği bir filmi göstergebilimsel, psikanalitik, ideolojik,yapısalcı çözümleme yöntemlerine göre yorumlar.
İzlediği filmin film çözümleme yöntemlerinden hangisi ile çözümleneceğini ayırt ederek filme uygun çözümleme yöntemine başvurarak analiz eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması Tanışma ve filmsel çözümlemede izleyici/eleştirmen/çözümlemeci üçlemesinin açıklanması Konu Anlatımı, Soru-Cevap
2 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Kahramanın sonsuz yolculuğu ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
3 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Göstergebilimsel çözümleme ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
4 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Dramaturjik çözümleme ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
5 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Freud ve Psikanaliz Kuramı, örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
6 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Psikanalitik Çözümleme ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
7 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme 'Auteur' Eleştiri ve Hitchcock, örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Türsel Çözümleme ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
10 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Tarihsel Çözümleme ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
11 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme İdeolojik Çözümleme ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
12 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Feminist Çözümleme ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
13 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Toplumsalcı Çözümleme ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
14 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Şiirsel Sinema nasıl çözümlenir? Örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
15 - Genel değerlendirme Konu Tekrarı, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Robert Edgar-Hunt, John Marland, Steven Rawle, Film Dili, Çev: Senem Aytaç, Literatür. İstanbul.
Peter Wollen, Sinemada Göstergeler ve Anlam, Metis Yay. İstanbul.
Michael Ryan, Melissa Lenos, Film Çözümlemesine Giriş, Çev: Suat Onat, De ki Yay. Ankara.
Joseph Campbell, Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, Çev: Sabri Gürses, İthakİstanbul.i Yay. İstanbul.
Bülent Diken, Carsten Lausten, Filmlerle Sosyoloji, Metis Yay. İstanbul.
Sidney Gottlieb (Der.), Alfred Hitchcock, Çev: Nazlı Pakkan, Agora Kitaplığı. İstanbul.
John Gianvito (Der.), Şiirsel Sinema- Andrey Tarkovski, Çev: Ebru Kılıç, Agora Kitaplığı. İstanbul.
Douglas Kellner, Sinema Savaşları, Çev: Gürol Koca, Metis Yay. İstanbul.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
2
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
3
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
2
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
3
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
3
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
2
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
3
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
2
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
2
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 2 26
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 48 0 132
Genel Toplam 132
Toplam İş Yükü / 25.5 5,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0