TR EN

ADLİ PSİKOLOJİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
PSI408 ADLİ PSİKOLOJİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; adli psikoloji alanının temel kavram ve konularını, hukuk ve psikoloji ilişkisini, dünyada ve Türkiye’de adli psikoloji uygulamalarını tanıtmaktır.
İçerik: Bu dersin içeriği; "Adli psikoloji temel kavram ve konuları, hukuk ve psikoloji ilişkisi, ceza ve fiili ehliyet, madde bağımlılığı, adli psikoloji etik ilkeleri, adli psikoloji uygulamaları." konularından oluşmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Adli psikolojinin temel kavram ve konularını açıklar
Hukuk ve psikoloji arasında bağlantı kurar.
Adli psikoloji etik ilkelerini değerlendirir. Psikoloji ve Hukuku birlikte ilgilendiren konularda ortaya çıkan etik problemleri ve ikilemleri kavrar.
Çocuk suçluluğu ve psikoloji ilişkisini tartışır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Adli Psikolojinin Doğuşu, Tarihsel Gelişimi, Adli Psikolojinin Konusu ve Alt Alanları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
2 Literatür Okuma Suç ve Psikoloji, Suçu Açıklayan Bireysel ve Çevresel Etmenler, Suç Davranışının Nedenleri, Suçlar Arasındaki Psikolojik Farklılıklar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
3 Literatür Okuma Suç Teorileri, Suçun Nöro-Psikolojisi, Zekâ ve Suç, Psikanaliz ve Suç, Suç Bağımlılığı Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
4 Literatür Okuma Sosyal Bağlamda Suç Olgusu, Suçlularla Etkileşim, İfade Verme ve Sorgulama, Yalan Beyan, Kandırma ve Dolandırma Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
5 Literatür Okuma Suç ve Psikopatoloji, Şizofreni, Duygudurum Bozuklukları, Kaygı Bozuklukları, Kişilik Bozuklukları ve Suç İlişkisi, Alkol Madde Kullanımı ve Suç İlişkisi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
6 Literatür Okuma Suçlu Profili Çıkarma Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
7 Literatür Okuma Psikoloji ve Suç Mağdurları, Adli Psikiyatri Uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma Suça Sürüklenen Çocuklar, Çocuklar ve Gençlerde Suç Davranışını Açıklayan Psikoloji Kuramları, Çocuk Suçluluğu Yargılama Süreçlerinde Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
10 Literatür Okuma Cinsel Şiddet, Cinsel Taciz, Tecavüz, Cinsel Saldırı Nedenleri, Cinsel Suç Saldırganları, Cinsel Suçlarda Adli Süreç Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
11 Literatür Okuma Çocuk Cinsel İstismarı, İstismarcıların Karakteristik Özellikleri ve Davranışları, Pedofililer, Psiko-Seksüel Bozukluklar ve Suç İlişkisi, Adli Süreç Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
12 Literatür Okuma Ev İçi Şiddet Olgusu: Özür Dileme ve Bağışlama, Hırpalanmış Kadın Sendromu Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
13 Literatür Okuma Cinayet, Kriminolojik Açıdan Cinayet Türleri, Etiyolojisine Göre Cinayetler, Seri Katiller Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
14 Literatür Okuma Aile ve Çocuk Mahkemelerinde Adli Psikoloji Uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
15 Literatür Okuma İntihar Bombacıları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

DURAK M & DURAK E.Ş.(Ed.), (2017). Adli Psikoloji, Nobel Yayınları.
HOWITT D.(2021). Adli psikoloji ve Suç Psikolojisine Giriş, Nobel Yayınları.
Salih Yaşar, Özden (2022). Adli Psikiyatri, Nobel Yayınları
Canter, David (2020). Suç Psikolojisi, Çev. Defne Yazıcıoğlu, Sola Unitas Yayınları.
Polat, Oğuz (2020). Adli Psikolojiye Giriş, Seçkin Yayınları
Çöpür, Mazlum (2017). Adli Psikiyatri ve Hukuk, Nobel Akademik Yayıncılık
Jennifer E. Vitale (Ed.) (2022). Dangerous Behavior in Clinical and Forensic Psychology, The Complexity of Psychopathy, Springer Publisher
Bamford, Jennifer and Tully, Ruth (2019). Case studies in forensic psychology, clinical assessment and treatment, Taylor&Francis Group.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
2
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
3
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
2
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
3
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
3
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
2
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
3
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
2
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
2
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0