TR EN

BELGESEL FİLM YAPIM VE YÖNETİMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RTS332 BELGESEL FİLM YAPIM VE YÖNETİMİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Geçmişten günümüze belgesel film biçiminin gelişim ve üretim aşamalarını inceleyerek, öğrencinin belgesel film üretimini uygulamada gerçekleştirebilmesini amaçlamaktadır.
İçerik: Dersin içeriğini belgesel filmin yapısı, belgesel film yapım süreci, üretim ve çekim teknikleri oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Belgesel filmin özelliklerini ve yapısını tanır.
Kurmaca film ile belgesel film arasındaki farkları ayırt eder.
Belgesel üretimine dair edindiği bilgiler vasıtasıyla temel düzeyde kısa metraj belgesel film çeker.
Belgesel filmin yapım aşamalarını tanımlar.
İzlediği bir belgeseli öğrendiği aşamalar çerçevesinde değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş Gerçeklik, Belge ve Belgesel Tartışmaları Anlatım, Soru-Cevap
2 İnternet ve Literatür Tarama Kurmaca Olmayan Filme Giriş ve Belgesel Türleri Anlatım, Soru-Cevap
3 İnternet ve Literatür Tarama Belgesel Filmin Doğuşu, Robert Flaherty ve Romantik Primitivizm Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
4 İnternet ve Literatür Tarama Dziga Vertov ve Belgeselde Toplumsal Gerçeklik Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
5 İnternet ve Literatür Tarama Propaganda olarak Belgesel Sinema Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
6 İnternet ve Literatür Tarama Gözlemleyici Belgesel ve Cinéma Vérité Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
7 İnternet ve Literatür Tarama Şiirsel Belgesel Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 İnternet ve Literatür Tarama Belgesel Film Proje Dosyası Nasıl Hazırlanır? Anlatım, Uygulama çalışmaları
10 İnternet ve Literatür Tarama Belgesel Filmde Yapım ve Kitlesel Fonlama İmkânları Anlatım, Uygulama çalışmaları
11 İnternet ve Literatür Tarama “Sahte” Belgeseller Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
12 İnternet ve Literatür Tarama Katılımcı Belgesel ve Michael Moore Belgeselleri Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
13 İnternet ve Literatür Tarama Türkiye’de Belgesel Temaları: Kente Bakmak Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
14 İnternet ve Literatür Tarama Türkiye’de Belgesel Temaları: Ötekine Bakmak Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
15 İnternet ve Literatür Tarama Uygulama çalışmalarının değerlendirilmesi Sunum ve Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Saunders, D. (2014) Belgesel. İstanbul: Kolektif.
Nicholas, B. (2017). Belgesel Sinemaya Giriş. İstanbul: Boğaziçi Üni. Yay.
Cereci, S. (1997). Belgesel Film. İstanbul: Şule Yay.
Pembecioğlu, N. (2018) Belgesel Film Üzerine Yazılar, İst., Nobel Akademik Yay
Susam, A. (2015) Toplumsal Bellek ve Belgesel Sinema, İst., Ayrıntı Yay.
Tobias, M. (2007). Belgesel Film Yapım Sanatı: Gerçeği Arayış. İstanbul: Kolaj Kitaplığı

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
2
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
3
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
2
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
3
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
3
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
2
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
3
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
2
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
2
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 6 5 30
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 37 0 129
Genel Toplam 129
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0