TR EN

KÜLTÜR SOSYOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS349 KÜLTÜR SOSYOLOJİSİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; toplumsal yapı ile kültür arasındaki ilişkiyi temel sosyolojik yaklaşımlar içerisinde ele almak ve kültürün toplumsal yapının devamlılığındaki işlevsel rolünü açıklamaktır. Bunun yanında kültür kavramının küreselleşme ile birlikte değişen görünümleri üzerine öğrencinin değerlendirme yapma kabiliyetini kazanmasıdır.
İçerik: Bu dersin içeriğini; kültür kavramının tanımlanması, klasik ve çağdaş sosyolojik tartışmalarda kavramın ele alınışı, kültürün diğer toplumsal kurumlarla olan ilişkisi, kültürün kullanımı, küreselleşme ve kültür kavramı ile Türkiye’de kültür tartışmaları oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Kültür kavramını toplumsal yapı ile olan ilişkisi çerçevesinde tanımlar.
Kültür kavramına ilişkin geliştirilen klasik yaklaşımları özetler.
Kültür kavramına ilişkin geliştirilen çağdaş yaklaşımları özetler.
Bir toplumda kültürün gelişimini ve değişimini hem yerel hem de küresel gelişmeleri hesaba katarak yorumlar.
Kültürün toplumsal işlevini ayırt eder.
Türkiye’de kültür üzerine yapılan araştırmaların nitel ve nicel verilerini değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin tanıtımı. Kültür nedir? Kültürün özellikleri nelerdir? Anlatım Soru Cevap Tartışma
2 Kaynak okuma Kültür sosyolojisinin temel problemleri Anlatım Soru Cevap Tartışma
3 Kaynak okuma Klasik kuramlarda kültür kavramı Anlatım Soru Cevap Tartışma
4 Kaynak okuma Eylem olarak kültür: Sembolik Etkileşim ve Dramaturji kuramı Anlatım Soru Cevap Tartışma
5 Kaynak okuma Eylem olarak kültür: Fenomenoloji, Etnometodoloji Anlatım Soru Cevap Tartışma
6 Kaynak okuma Batı Marksizm, Frankfurt okulu ve kültür endüstrisi Anlatım Soru Cevap Tartışma
7 Kaynak okuma Batı Marksizm, Frankfurt okulu ve kültür endüstrisi Anlatım Soru Cevap Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Kültür, yapı ve aktör Anlatım Soru Cevap Tartışma
10 Kaynak okuma Küreselleşme: Küresel ve yerel kültür Anlatım Soru Cevap Tartışma
11 Kaynak okuma Popüler kültür ve kitle kültürü Anlatım Soru Cevap Tartışma
12 Kaynak okuma Alt kültür ve yüksek kültür Anlatım Soru Cevap Tartışma
13 Kaynak okuma Türkiye’de kültürel tartışmalar Anlatım Soru Cevap Tartışma
14 Kaynak okuma Türkiye’de kültürel tartışmalar Anlatım Soru Cevap Tartışma
15 Kaynak okuma Türkiye’de kültürel tartışmalar Anlatım Soru Cevap Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Smith, Philip. (2005). Kültürel kuram. İstanbul: Babil Yayıncılık
Bottomore, Tom. (2016). Frankfurt okulu ve eleştirisi. İstanbul: Say Yayınları
Tomlinson, John. (2013). Küreselleşme ve kültür. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Turner, Bryan S. (1956). Essays on the sociology of culture; collected works of Karl Mannheim. USA: Routledge

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
2
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
3
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
2
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
3
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
3
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
2
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
3
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
2
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
2
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0