TR EN

VARLIK FELSEFESİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS373 VARLIK FELSEFESİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrencilerin Varlığın sorgulanmasına dayanan Varlık felsefesini Antik Yunan’dan başlayarak günümüze kadar olan süreçte gözlemlemesi ve varlık/varolan üzerine düşünceler geliştirmesidir.
İçerik: Bu dersin içeriği; varlık felsefesinin genel kavramları, doğa felsefesi, Platon, Aristoteles, Ortaçağ felsefesi, Descartes, Locke, Hobbes, Spinoza, Kant, Nietzsche, Heidegger, Caillois, Huizingai Bataille, Kristeva üzerine olan incelemelerden oluşmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Varlık felsefesinin temel kavramları beraberinde Antik Yunan’daki varlık/varolan ayrımına tanık olurlar.
Tarihsel gelişim içerisinde en önemli filozofların fikir ve pozisyonlarını açıklarlar.
Antik Yunan’dan günümüze kadar uzanan varlık sorunsalına dair fikir edinirler ve gelişim sürecindeki ayrımların ayırdına varırlar.
Tarihsel bağlam içerisinde varlık düşüncesinin nasıl ortaya çıkıp geliştiğini analiz ederler.
Varlık sorunsalını tarihsel bağlam içinde değerlendirirler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Derse giriş – varlık felsefesinin temel kavramlarına dair bir soruşturma ve Antik Yunan’da varlığı anlamlandırma çabası Anlatım / Tartışma
2 - Platon’un varlık anlayışı Anlatım / Tartışma
3 Okuma Aristoteles ve Varlık Anlatım / Tartışma
4 Okuma Ortaçağ’da metafiziksel varlık ve tümeller Anlatım / Tartışma
5 Okuma Descartes – Düşünüyorum o halde varım! - Locke ve Deneyim Anlatım / Tartışma
6 Okuma Hobbes bağlamında varlık - Spinoza’nın varlık anlayışı Anlatım / Tartışma
7 İzleme Yorumlama Inception -Film (Opsiyonel) Anlatım / Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Kant ve Kendinde Şey Anlatım / Tartışma
10 Okuma Kant ve Kendinde Şey II Anlatım / Tartışma
11 Okuma Nietzsche – Varlığın Dönüşümü Anlatım / Tartışma
12 Okuma Heidegger – Varlık otantik bir Dasein mıdır? Anlatım / Tartışma
13 Okuma Caillois ve Huzinga bağlamında oyun oynayan Varlık Anlatım / Tartışma
14 Okuma İğrenç Varlık: Bataille ve Kristeva’da varlığın kendini bulması Anlatım / Tartışma
15 İzleme Yorumlama Self/less - film (opsiyonel) Anlatım / Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ahmet Cevizci. (2016). Felsefenin Kısa Tarihi . İstanbul: Say.
Platon. (2018). Devlet. (çev. M. Ali Cimcoz, Sabahattin Eyüboğlu). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Aristoteles. (2018). Metafizik. (çev. Gurur Sev). İstanbul: Pinhan.
Descartes. (2015). Meditasyonlar. (çev. Çiğrem Dürüşken). İstanbul: Alfa.
Spinoza. (1965). Etika. (çev.H.Ziya Ülken). İstanbul: M.E.Basımevi.
Nietzsche. (2015). Böyle Buyurdu Zerdüşt. (çev. Mustafa Tüzel). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
Heidegger. (2018). Varlık ve Zaman. (çev. Kaan Öktem). İstanbul: Alfa.
Caillois. (2001). Man, Play and Games. (trans. Meyer Barash). University of Illinois Press.
Kristeva. (2014). Korkunun Güçleri: İğrençlik Üzerine Deneme. (çev. Nilgün Tutal). İstanbul: Ayrıntı.
Bataille. (2017). Lanetli Pay. (çev. Işık Ergüden). İstanbul: Sel.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
2
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
3
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
2
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
3
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
3
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
2
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
3
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
2
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
2
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0