TR EN

YENİ EDEBİYATTA ŞEHİR VE KÜLTÜR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE326 YENİ EDEBİYATTA ŞEHİR VE KÜLTÜR 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; İstanbul’un kuruluş ve gelişim süreci, İstanbul’un tarihî, mimarî, kültürel ve sosyal yönleri; şehir, kültür ve mimarî yapılar arasındaki ortaklık ve farklılıklar, Türkiye’de modern şehirleşme olgusunun başlangıcı, şehir ortamında gelişen edebi türler, Türkiye’deki modernleşme hareketleri konularını öğrenciye kavratmaktır.
İçerik: Ders; İstanbul’un kuruluş ve gelişim süreci, İstanbul’un tarihî, mimarî, kültürel ve sosyal yönleri; şehir, kültür ve mimarî yapılar arasındaki ortaklık ve farklılıklar, Türkiye’de modern şehirleşme olgusunun başlangıcı, şehir ortamında gelişen edebi türler Türkiye’deki modernleşme hareketleri konularını içerir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İstanbul’un kuruluş ve gelişim sürecini açıklar.
İstanbul’u tarihî, mimarî, kültürel ve sosyal yönleriyle inceler.
Şehir, kültür ve mimarî yapılar arasındaki ortaklık ve farklılıkları çözümler.
Türkiye’de modern şehirleşme olgusunun başlangıcından itibaren gelişen edebi yönelimlerin bu olgu tarafından nasıl etkilendiğini analiz eder.
Şehir ortamında gelişen edebi türlerin Türkiye’deki modernleşme hareketlerine katkısını değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - İstanbul’un kuruluş ve gelişim süreci Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür Tarama, Kaynak Okuma İstanbul’un kuruluş ve gelişim süreci Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür Tarama, Kaynak Okuma İstanbul’un kuruluş ve gelişim süreci Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür Tarama, Kaynak Okuma İstanbul’un tarihî, mimarî, kültürel ve sosyal yönleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür Tarama, Kaynak Okuma İstanbul’un tarihî, mimarî, kültürel ve sosyal yönleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Şehir, kültür ve mimarî yapılar arasındaki ortaklık ve farklılıklar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Şehir, kültür ve mimarî yapılar arasındaki ortaklık ve farklılıklar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Şehir, kültür ve mimarî yapılar arasındaki ortaklık ve farklılıklar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye’de modern şehirleşme olgusunun başlangıcı Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Şehir ortamında gelişen edebi türler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Şehir ortamında gelişen edebi türler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye’deki modernleşme hareketleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye’deki modernleşme hareketleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye’deki modernleşme hareketleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Bilgili, A. E. (2011), Şehir ve Kültür - İstanbul, İstanbul: Profil Yay.
Sevindi, N. (2003), Kent ve Kültür, İstanbul: Alfa Basım Yayım.
Mumford, L. & Miller, M. C. (2016), The Culture of Cities, Forbidden Bookshelf.
Zukin, S. (1996), Culture of Cities, Blackwell Publishers.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
0
2
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
2
3
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
0
2
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
5
3
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
0
2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
5
3
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
3
2
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
3
3
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
3
2
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
3
2
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0