TR EN

KÜRESELLEŞMEYE GİRİŞ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
UTI315 KÜRESELLEŞMEYE GİRİŞ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersle öğrencilere küreselleşme olgusunun temel kavramlarının anlaşılması yönünde beceri kazandırılması; bu olgunun sosyolojik, ekonomik, politik dinamiklerinin analizinin yapılabilmesinin ve küreselleşme olgusunun eleştirel bir yaklaşımla değerlendirilebilmesinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
İçerik: Dersin içeriği, küreselleşmeyle ilgili temel kavramlar, küreselleşmenin tarihsel gelişimi, Fordizm ve Postfordizm kavramları üzerine, küreselleşme ve dünya sistemi, Modern ve Postmodern toplumun özellikleri, küreselleşmenin ideolojik arka planı, farklı düşünce okullarının küreselleşme olgusuna yaklaşımları, ulus devlet ve milliyetçilik, küreselleşme ve din, küreselleşme ve kültür, küreselleşmenin ekonomik etkileri, küreselleşmenin gelir dağılımına etkileri, ve küreselleşmeye tepkilerin özellikleri konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Küreselleşme olgusunun temel kavramlarını detaylı olarak açıklar
Küreselleşme sürecini tarihsel olarak sınıflandırır
Küreselleşmenin faydalarını ve zararlarını ekonomik, sosyal ve politik perspektiften pratik ölçekte örneklerle kategorize eder
Küreselleşme yönündeki tepkileri yerel ve bölgesel düzeyde karşılaştırır

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kitap okuma Küreselleşmeyle İlgili Temel Kavramlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Küreselleşmenin Tarihsel Gelişimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Fordizm ve Postfordizm Kavramları Üzerine Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Küreselleşme ve Dünya Sistemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Modern ve Postmodern Toplumun Özellikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Küreselleşmenin İdeolojik Arka Planı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma Farklı Düşünce Okullarının Küreselleşme Olgusuna Yaklaşımları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Ulus Devlet ve Milliyetçilik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Küreselleşme ve Din Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma Küreselleşme ve Kültür Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Küreselleşmenin Ekonomik Etkileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma Küreselleşmenin Gelir Dağılımına Etkileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma Küreselleşmeye Tepkilerin Özellikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Bauman, Z. (2017). Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları. Çeviri: Abdullah Yılmaz, 7. Baskı, Ankara: Ayrıntı Yayınları.
Rodrik, D. (2011). Akıllı Küreselleşme. Çeviri: Burcu Aksu, 1. Baskı, Ankara: Efil Yayınevi.
Kaymakçı, O. (2007). Küreselleşme Üzerine Notlar. 1. Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Scholte, J. A. (2013). Globalization : A Critical Introduction. Basingstoke, United Kingdom: Palgrave MacMillan.
Balay, R. (2004). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
2
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
3
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
2
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
3
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
3
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
2
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
3
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
2
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
2
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0