TR EN

YÖNEYLEM ARAŞTIRMALARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
UIT320 YÖNEYLEM ARAŞTIRMALARI 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HABİBE GÜNGÖR
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile öğrencilere; yöneylem araştırmasındaki modelleme ve karar verme kavramının, genel metodolojilerin ve çözüm prosedürlerin öğretilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca, dersin sonunda öğrencilerin bu bilgileri kullanarak işletme yönetimindeki problemleri analiz edebilecek ve çözüm üretebilecek düzeyde bilgi ve beceri sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
İçerik: Dersin içeriğinde;karar vermede sayısal yöntemlere giriş,doğrusalprogralamadaformülasyon ve grafik çözüm yöntemi,doğrusal programlama uygulamaları,grafik çözümde duyarlılık analizi,doğrusal programlamada cebirsel çözüm (Simpleks Yöntemi),simpleks yöntemindeki özel durumlar,doğrusal programlamada dualite ve duyarlılık analizi,doğrusal programlamada ulaştırma (transport) modeli, atama modeli ve taşıma modeli yer almaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Model formülasyonu ve karar verme yaklaşımını iş problemlerine uygulayabilir. (Use) (Bloom’s 3)
Optimizasyon kavramını tanımlar. (Define) (Bloom’s 1)
Doğrusal modelleri ve doğrusal programları kullanarak işletme sorunlarını çözer (Solve) (Bloom’s 3)
Gerçek yaşam problemlerinin doğrusal modelleri ve bu modellerin eniyi çözümlerini uygular (Apply) (Bloom’s 3)

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Okuma ve kaynak tarama Yöneylem Araştırmasının Tarihçesi ve Giriş Anlatım tartışma
2 Okuma ve kaynak tarama Doğrusal Programlamaya(DP) Giriş Anlatım tartışma
3 Okuma ve kaynak tarama DP- Karar Verme ve Modeller Anlatım tartışma
4 Okuma ve kaynak tarama DP- Grafik Çözüm Yöntemi Anlatım tartışma
5 Okuma ve kaynak tarama DP -Simpleks Çözüm Yöntemi Anlatım tartışma
6 Okuma ve kaynak tarama DP -Simpleks Çözüm Yöntemi Anlatım tartışma
7 Okuma ve kaynak tarama DP -Dualite Kuramı Ve Duyarlılık Analizi Anlatım tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma ve kaynak tarama DP -Ulaştırma Problemleri Anlatım tartışma
10 Okuma ve kaynak tarama DP -Ulaştırma Problemleri Anlatım tartışma
11 Okuma ve kaynak tarama DP –Atama Problemleri Anlatım tartışma
12 Okuma ve kaynak tarama Tamsayılı Programlama Anlatım tartışma
13 Okuma ve kaynak tarama Karar Kuramı Anlatım tartışma
14 Okuma ve kaynak tarama Oyun Kuramı Anlatım tartışma
15 Okuma ve kaynak tarama Genel Tekrar Anlatım tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Taha, H.A. (2003), Yöneylem Araştırması, (Çev), İstanbul: Literatür Ders Kitapları Yayın Evi.
Ulucan, A. (2007), Yöneylem Araştırması, (2. Baskı), Ankara: Siyasal Kitabevi
Öztürk, A. (2016), Yöneylem Araştırması, (16. Baskı), Ekin Basın Yayın
Hillier, F. S. (2014), Introduction to Operation Research, (10. Edition), McGraw Hill

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havacılık Yönetiminin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
2
Havayolu Taşımacılığı ile ilgili bilgisayar programlarını kullanır.
3
Havacılık yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
2
İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri ve bu fonksiyonlar arasındaki etkileşimleri sınıflandırır.
3
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini iş sağlığı ve güvenliğinin hukuki boyutunu göz önünde tutarak uygular.
4
Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını alanıyla ilişkilendirir.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havayoluyla ilgili operasyonel faaliyetleri yönetir.
2
Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında, ilgili kurumlarla mevzuata uygun yazılı anlaşmaları hazırlar.
2
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçerek iş yaşamında sergiler.
3
Hava taşımacılığı ile ilgili paydaşları ile işbirliği yapar.
4
Alanıyla ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir.
5
Ekip üyesi olarak havacılık faaliyetlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar tüm aşamaları yönetir. (manage) (Bloom 3)
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
2
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü için bireysel ya da ekip üyesi olarak karar verir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
2
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri uygular.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
2
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili birimlere açıklar.
3
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havacılık ve işletme bilgilerini kullanarak havayolu operasyonlarını etkin bir biçimde yönetir.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 127
Genel Toplam 127
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0