TR EN

AVIATION METEOROLOGY DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
AVM212 AVIATION METEOROLOGY 4 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HABİBE GÜNGÖR
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi HABİBE GÜNGÖR
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacını havacılık operasyonlarında emniyetli uçuş sağlamak ile ilgili bilgi sağlanması oluşturmaktadır.
İçerik: Havacılık meteorolojisi tanımı, hava olaylarının öğrenilmesi, Rasatların açıklanması, Metarların, Tafların, Sıgment tanımı gibi konular oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Uçuş öncesi seferlerin planlaması rapor eder.
Routeların seçimini açıklar.
Meydan kalkış ve inişlerde limitler tespitini analiz eder.
Havalimanı yer seçimi ve planlamasının uygulamasını yapar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kitap Okuma Meteoroloji, Atmosfer ve özellikleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Kitap Okuma Atmosferin bileşenleri: Sıcaklık, yoğunluk, basınç ve nem Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kitap Okuma Rüzgar ve Atmosferin Sirkülasyonu, Bulutlar ve Yağış Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kitap Okuma Meteorolojik Görüş Mesafesi ve Görüş Mesafesini Kısıtlayan Faktörler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kitap Okuma Meteorolojik Hadiseler, Meteorolojik Tahminler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kitap Okuma Hava Kütleleri ve Cepheler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kitap Okuma Oraj, Buzlanma ve Türbülans Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Meteorolojik Kodlar - 1 : METAR ve SPECI Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Kitap Okuma Meteorolojik Kodlar - 1 : METAR ve SPECI Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Kitap Okuma Meteorolojik Kodlar - 2 : Trend ve TAF Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kitap Okuma Meteorolojik ihbarlar : SIGMET ve AIRMET Mesajları ve GAMET SAHA TAHMİNLERİ Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Kitap Okuma Meteorolojik ihbarlar : SIGMET ve AIRMET Mesajları ve GAMET SAHA TAHMİNLERİ Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kitap Okuma Meteorolojik kartlar : Prognostik Kartlar ve Sabit Seviye Basınç Kartları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Kitap Okuma Değerlendirme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Prentice, R. A. (2010). Aviation Weather Services Handbook. Skyhorse Publishing Inc.
Grant, R. (2017). Flight: The Complete History of Aviation. UK: Penguin Random house.
Pandharinath, N. (2014). Aviation Meteorology. BS Publications.
Cosgrove, B. (2014). Pilot's Weather: A Commonsense Approach to Meteorology. Crowood.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Explain the historical development process of Aviation Management.
1
2
Explain the historical development process of Aviation Management.
1
3
Use computer programs related to Aviation Transportation.
0
4
Use computer programs related to Aviation Transportation.
0
5
Define basic concepts related with aviation management.
1
6
Define basic concepts related with aviation management.
1
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
1
2
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
1
3
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
0
4
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
0
5
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
1
6
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
1
7
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
1
8
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
1
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Manage operational activities related to the airline.
2
2
Manage operational activities related to the airline.
2
3
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
3
4
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
1
2
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
1
3
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
4
4
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
4
5
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
3
6
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
3
7
Cooperate with stakeholders related to air transport.
4
8
Cooperate with stakeholders related to air transport.
4
9
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
3
10
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
3
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Execute a study in his/her field independently.
2
2
Execute a study in his/her field independently.
2
3
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
2
4
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
1
2
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
1
3
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
1
4
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
1
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
2
2
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
2
3
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
2
4
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
2
5
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
1
6
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
3
2
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 15 45
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 13 39
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 154
Genel Toplam 154
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0