Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
AVM304 | COMMUNICATION AND NAVIGATION SYSTEMS | 6 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Havayolu taşımacılığında kullanılan farklı seyrüsefer sistemlerinin çalışma ve uçakta kullanım prensiplerinin incelenmesidir. |
İçerik: | Radyo ve Ses dalgalarının yapısı, boyu ve özelliklerinin öğrenilmesi, havacılıkta kullanılan ölçüm birimleri,pıst ruzgar ilişkileri gibi temel konuların öğrenilmesi ile birlikte havacılıkta kullanılan seyrüsefer sistemlerinin tüm özellikleriyle anlatılması |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Frekanks, dalga boyu , modülasyon gibi seyrüsefer sistemlerinde bilmesi gereken temel prensipleri öğrenir |
Seyrüsefer nedir ve özellikleri nelerdir, havacılık için seyrüsefer sistemlerinin neden önemli olduğunu algılar |
Havacılıkta kullanılan seyrüsefer sistemlerini öğrenir |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | seyrüsefer | - |
2 | - | radyo dalgaları ve özellikleri | - |
3 | - | modülasyon özellikleri ve radyofrekans kategorileri | - |
4 | - | genel seyrüsefer ve çeşitleri | - |
5 | - | seyrüseferin temelleri ve mesafe birimleri | - |
6 | - | ILS | - |
7 | - | ILS | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | ADF | - |
10 | - | VOR | - |
11 | - | VOR | - |
12 | - | DME | - |
13 | - | GPS | - |
14 | - | pist ve rüzgar ilişkisi | - |
15 | - | flight plan incelemesi | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
SHGM,HABERLEŞME, SEYRÜSEFER, GÖZETİM SİSTEMLERİ MÂNİA KRİTERLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK, http://web.shgm.gov.tr/doc5/cns-mania.pdf |
DHMI, SEYRÜSEFER SİSTEMLERİ DERS NOTLARI |
Stacey, D. (2008). Aeronautical radio communication systems and networks. John Wiley & Sons. |
Tooley, M., & Wyatt, D. (2017). Aircraft communications and navigation systems. Routledge. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the historical development process of Aviation Management.
|
2 | |||||
2 |
Explain the historical development process of Aviation Management.
|
2 | |||||
3 |
Use computer programs related to Aviation Transportation.
|
4 | |||||
4 |
Use computer programs related to Aviation Transportation.
|
4 | |||||
5 |
Define basic concepts related with aviation management.
|
4 | |||||
6 |
Define basic concepts related with aviation management.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
5 | |||||
2 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
5 | |||||
3 |
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
|
1 | |||||
4 |
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
|
1 | |||||
5 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
|
5 | |||||
6 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
|
5 | |||||
7 |
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
|
2 | |||||
8 |
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage operational activities related to the airline.
|
5 | |||||
2 |
Manage operational activities related to the airline.
|
5 | |||||
3 |
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
|
4 | |||||
4 |
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
|
5 | |||||
2 |
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
|
5 | |||||
3 |
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
|
5 | |||||
4 |
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
|
5 | |||||
5 |
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
|
4 | |||||
6 |
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
|
4 | |||||
7 |
Cooperate with stakeholders related to air transport.
|
4 | |||||
8 |
Cooperate with stakeholders related to air transport.
|
4 | |||||
9 |
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
|
4 | |||||
10 |
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Execute a study in his/her field independently.
|
4 | |||||
2 |
Execute a study in his/her field independently.
|
4 | |||||
3 |
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
|
5 | |||||
4 |
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
|
4 | |||||
2 |
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
|
4 | |||||
3 |
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
|
3 | |||||
4 |
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
|
4 | |||||
2 |
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
|
4 | |||||
3 |
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
|
3 | |||||
4 |
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
|
3 | |||||
5 |
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
|
4 | |||||
6 |
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
|
5 | |||||
2 |
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 55 | 0 | 201 |
Genel Toplam | 201 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |