Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HYM314 | HAVA TRAFİK HİZMETLERİ VE KONTROL ÜNİTELERİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin temel amacı, öğrencilere havacılık faaliyetlerinin güvenli bir şekilde devam etmesi için kritik öneme sahip olan hava trafik hizmetleri ve kontrol birimleri hakkında temel bilgileri öğretmektir. |
İçerik: | Bu dersin içeriği, ulaştırma sistemleri ve havayolu ulaştırma sistemi, havacılık trafik sistemi, havacılık trafik yönetimi, havacılık trafik hizmetleri, havacılık trafik kontrol hizmeti, genel havacılık trafik kuralları, uçuş kuralları ve uçuş seviyeleri, altimetre ayar yöntemleri, uçuş planları ve hava mekânları, işaretleme, havacılık trafikteki önemli olaylar ve kurumları içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Hava trafik hizmetleri hakkında genel bilgi sahibi olmak. |
Hava trafik hizmetleri alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
Hava trafik hizmetleri alanındaki kavram ve fikirleri inceleyebilme, verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme ve araştırmaya dayalı çözümler geliştirebilme. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Taşımacılığı ve Hava Trafik Sistemi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kaynakların ilgili bölümleri | Temel Hava Trafik Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Trafik Akış Yönetimi ve Hava Sahası Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Trafik Hizmetleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kaynakların ilgili bölümleri | Uçuş Bilgi Hizmeti ve Uyarı Hizmeti | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Trafik Kontrolü | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Trafik Kontrol Birimleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Kuralları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kaynakların ilgili bölümleri | Uçuş Planları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kaynakların ilgili bölümleri | Aletli ve Görerek Uçuş Kuralları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kaynakların ilgili bölümleri | Uçuş Seviyelerinin Belirlenmesi ve Ayrımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Sahası Türleri ve Görsel Sinyaller | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Trafik Olayları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kaynakların ilgili bölümleri | Derse Genel Bakış ve Genel Tekrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Loft, S., Sanderson, P., Neal, A., & Mooij, M. (2007). Modeling and predicting mental workload in en route air traffic control: Critical review and broader implications. Human factors, 49(3), 376-399. |
Nolan, M. S. (2011). Fundamentals of air traffic control. Cengage learning. |
Arblaster, M. (2018). Air Traffic Management: Economics, Regulation and Governance. Elsevier. |
Wu, C. L., & Caves, R. E. (2002). Research review of air traffic management. Transport Reviews, 22(1), 115-132. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yönetim ve bilişim kavramlarını tanımlar.
|
||||||
2 |
Verilerden elde ettiği yeni bilginin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini analiz eder.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elde ettiği veriyi raporlaştırır.
|
||||||
2 |
Alanında yazılım ve proje hazırlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Süreçler ile ilgili veri analizinde uygun kaynakları kullanır.
|
||||||
2 |
İş süreçlerinin analizini yapar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir takımın üyesi olarak proje yürütür.
|
||||||
2 |
Proje veya iş akışlarında konuya uygun olarak materyal, teknik ve analizleri uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gerek bireysel gerek takım çalışmalarında sonuç odaklı olarak sorumluluğunu yerine getirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili neyi bilip neyi bilmediğini fark eder.
|
||||||
2 |
Öğrenmeyi öğrenme yaklaşımı ile teorik bilgiyi gerçek hayatta uyarlar.
|
||||||
3 |
Araştırmalarında yenilikçi bir yaklaşımla farklı yöntem ve teknikleri uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gönüllülük ve toplumsal sorumluluk esasına dayalı projelerde elde ettiği sonuçları alanında uygular.
|
||||||
2 |
Çalışma arkadaşları ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
|
||||||
3 |
Analizlerini ve elde ettiği sonuçları meslektaşları ile paylaşır.
|
||||||
4 |
Yabancı dil yetkinliği ile uluslararası düzeyde meslektaşları ile iş birliği kurar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verilerin toplanması, analizi ve raporlanması noktasında etik değerlere uygun davranır.
|
||||||
2 |
İş süreçlerinin ve sistemlerin tasarımına kaliteden ödün vermeden sürece katılır.
|
||||||
3 |
İçinde bulunduğu meslek dalında sürdürülebilirliğin devamı için diğer çalışanlarla iş birliği kurar.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 7 | 2 | 14 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 7 | 2 | 14 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 58 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |