TR EN

OSMANLI TÜRKÇESİ METİNLERİ OKUMA VE YAZMA DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE315 OSMANLI TÜRKÇESİ METİNLERİ OKUMA VE YAZMA 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; Üniversitede lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin Osmanlı Türkçesi Alfabesi ile yazılmış yazılı ve basılı çeşitli eserlerdeki bilgilere ulaşarak; hukuk, iktisat, felsefe, mimarlık, siyaset bilimi vb alanlardaki terminolojiyi öğrenmelerine ve gerektiğinde veri toplamalarına imkan verecek bir alt yapıya sahip olmalarını sağlamaktır.
İçerik: Ders; Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri; başta, ortada ve sonda yazılışları, birleşen ve birleşmeyen harfler, Osmanlı Türkçesinde ünlülerin yazılışları, Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinler, kişi ve işaret zamirlerinin yazılışları, Arapça-Farsça tamlamaların özellikleri konularını kapsar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterlerini; başta, ortada ve sonda yazılışlarını, birleşen ve birleşmeyen harfleri hatırlar.
Osmanlı Türkçesinde ünlülerin yazılışlarını örnek metinler üzerinde uygular.
Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinleri analiz eder.
Kişi ve işaret zamirlerinin yazılışlarını, durum eklerini almalarını yazarak pratik eder.
Örnek metinler üzerinde Arapça, farsça tamlamaların özelliklerini inceler.
Günümüz alfabesiyle yazılmış metinleri Osmanlı Türkçesi Alfabesine çevirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri; başta, ortada ve sonda yazılışları, birleşen ve birleşmeyen harfler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür Tarama Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri; başta, ortada ve sonda yazılışları, birleşen ve birleşmeyen harfler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür Tarama Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri; başta, ortada ve sonda yazılışları, birleşen ve birleşmeyen harfler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür Tarama Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri; başta, ortada ve sonda yazılışları, birleşen ve birleşmeyen harfler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür Tarama Osmanlı Türkçesinde ünlülerin yazılışları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür Tarama Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür Tarama Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür Tarama Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür Tarama Kişi ve işaret zamirlerinin yazılışları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür Tarama Kişi ve işaret zamirlerinin yazılışları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür Tarama Arapça-Farsça tamlamaların özellikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür Tarama Arapça-Farsça tamlamaların özellikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür Tarama Arapça-Farsça tamlamaların özellikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Develi, H. (2008), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1, İstanbul: Kesit Yayınları.
Develi, H. (2008), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 2, İstanbul: Kesit Yayınları.
Develi, H. (2009), Osmanlı’nın Dili, İstanbul: Kesit Yayınları.
Kanar, M. (2016), Çözümlü Osmanlı Türkçesi Metinleri, İstanbul: Say Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yönetim ve bilişim kavramlarını tanımlar.
2
Verilerden elde ettiği yeni bilginin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini analiz eder.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elde ettiği veriyi raporlaştırır.
2
Alanında yazılım ve proje hazırlar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Süreçler ile ilgili veri analizinde uygun kaynakları kullanır.
2
İş süreçlerinin analizini yapar.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir takımın üyesi olarak proje yürütür.
2
Proje veya iş akışlarında konuya uygun olarak materyal, teknik ve analizleri uygular.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gerek bireysel gerek takım çalışmalarında sonuç odaklı olarak sorumluluğunu yerine getirir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili neyi bilip neyi bilmediğini fark eder.
2
Öğrenmeyi öğrenme yaklaşımı ile teorik bilgiyi gerçek hayatta uyarlar.
3
Araştırmalarında yenilikçi bir yaklaşımla farklı yöntem ve teknikleri uygular.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gönüllülük ve toplumsal sorumluluk esasına dayalı projelerde elde ettiği sonuçları alanında uygular.
2
Çalışma arkadaşları ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
3
Analizlerini ve elde ettiği sonuçları meslektaşları ile paylaşır.
4
Yabancı dil yetkinliği ile uluslararası düzeyde meslektaşları ile iş birliği kurar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Verilerin toplanması, analizi ve raporlanması noktasında etik değerlere uygun davranır.
2
İş süreçlerinin ve sistemlerin tasarımına kaliteden ödün vermeden sürece katılır.
3
İçinde bulunduğu meslek dalında sürdürülebilirliğin devamı için diğer çalışanlarla iş birliği kurar.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0