TR EN

DÜNYA EDEBİYATI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE317 DÜNYA EDEBİYATI 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin sonunda öğrencilerin “dünya edebiyatı” kavramını anlamaları; daha iyi bir okur olmaları; dünya edebiyatının önemli temsilcilerini ve seçkin örneklerini tanımaları hedeflenmektedir.
İçerik: Ders;Edebiyat nedir? Neden yazıyoruz, neden okuyoruz? Dünya edebiyatı ne demektir? gibi soruların cevaplarını içerir. Tarihin çeşitli dönemlerinden ve değişik ülkelerden farklı edebi türlerin dünyaya mal olmuş örnekleri ve metin çözümlemelerini kapsar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Dünya edebiyatının önemli eserlerini ve edebiyatçılarını hatırlar.
Dünya edebiyatının önemli ekol ve akımlarını özetler.
Türk ve dünya edebiyatının önemli eser ve edebiyatçılarını karşılaştırır.
Dünya kültürünü oluşturan zihniyeti ve düşünsel birikimi Türk edebiyatını oluşturan zihniyet ve düşünsel birikimle karşılaştırır.
Dünya kültürünü oluşturan zihniyeti ve düşünsel birikimi değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama Edebiyat nedir? “Dünya edebiyatı” ne demektir? Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
2 Literatür Tarama Doğu Edebiyatının kaynakları Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
3 Literatür Tarama Doğu Edebiyatının belli başlı temsilcileri ve eserleri (Hindistan: Mahabbarata, Ramayana örnekleri ile) Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
4 Literatür Tarama Doğu Edebiyatının belli başlı temsilcileri ve eserleri (Çin ve Japonya: Monagatariler, Şarkılar Kitabı: Shı Jıng) Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
5 Literatür Tarama Doğu Edebiyatının belli başlı temsilcileri ve eserleri (İran: Firdevsi: Şehname’den parçalar) Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
6 Literatür Tarama Arap Edebiyatı. Binbir Gece Masalları okumaları Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
7 Literatür Tarama Batı edebiyatının tarihi gelişimi ve kaynakları: Antik Yunan edebiyatı: Aiskhylos, Sophokles, Euripides’ten okumalar Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Roma Edebiyatı: Platon ve Hesıodos okumaları Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
10 Literatür Tarama Ortaçağ'da Avrupa Edebiyatı Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
11 Literatür Tarama Rönesans'ta edebiyat: Henrich Von Kleist’ten Michael Kolhaas Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
12 Literatür Tarama 18. yüzyıl Avrupa ve Rusya edebiyatına genel bakış. Moliere’den çevirilerin okunması. Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Dramatizasyon
13 Literatür Tarama 19. yüzyıl Avrupa ve Rusya edebiyatına genel bakış. Tolstoy ‘dan Üç Ölüm adlı metnin okuması. Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
14 Literatür Tarama 20. yüzyıl Avrupa ve Rusya edebiyatına genel bakış: James Joyce Ulysses okumaları. Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Mukayese
15 Literatür Tarama 20. yüzyıl Amerikan Edebiyatına genel bakış. John Steinbeck’ten Fareler ve İnsanlar Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Dünya Edebiyatı Nasıl Okunmalı, Davıd Damrosch, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2009.
Tolstoy’dan Seçme Öyküler, İletişim Yayınları, Üç Ölüm, İstanbul, 2010. Gogol: Palto, Siyah Beyaz Yayınları, İstanbul, 2018
Steinbeck, Fareler ve İnsanlar, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2012.
Ulysses, James Joyce, YKY Yayınları, İstanbul, 2019.
Henrich Von Klesit, Michael Kohlhaas, Can Yayınları, İstanbul, 2017.
Moliere, Cimri, Oda Yayınları, İstanbul, 2013.
Türk ve Dünya Edebiyatı, Emin Özdemir, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, Ankara, 1980.
Enrich Von Kleist. “Mıchel Kohlhaas.” Can Yayınları. İstanbul. 2023.
Platon. “Devlet”, Bordo – Siyah Yayınları, İstanbul. 2020.
Oğuzhan Sevim, Söylemez Yusuf. “Dünya Edebiyatı Araştırmaları”, Mobel Yayıncılık, İstanbul. 2019.
Kırkkılıç Ahmet, “Örneklerle Dünya Edebiyatı”, Mobel Yayıncılık, İstanbul. 2015.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yönetim ve bilişim kavramlarını tanımlar.
2
Verilerden elde ettiği yeni bilginin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini analiz eder.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elde ettiği veriyi raporlaştırır.
2
Alanında yazılım ve proje hazırlar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Süreçler ile ilgili veri analizinde uygun kaynakları kullanır.
2
İş süreçlerinin analizini yapar.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir takımın üyesi olarak proje yürütür.
2
Proje veya iş akışlarında konuya uygun olarak materyal, teknik ve analizleri uygular.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gerek bireysel gerek takım çalışmalarında sonuç odaklı olarak sorumluluğunu yerine getirir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili neyi bilip neyi bilmediğini fark eder.
2
Öğrenmeyi öğrenme yaklaşımı ile teorik bilgiyi gerçek hayatta uyarlar.
3
Araştırmalarında yenilikçi bir yaklaşımla farklı yöntem ve teknikleri uygular.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gönüllülük ve toplumsal sorumluluk esasına dayalı projelerde elde ettiği sonuçları alanında uygular.
2
Çalışma arkadaşları ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
3
Analizlerini ve elde ettiği sonuçları meslektaşları ile paylaşır.
4
Yabancı dil yetkinliği ile uluslararası düzeyde meslektaşları ile iş birliği kurar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Verilerin toplanması, analizi ve raporlanması noktasında etik değerlere uygun davranır.
2
İş süreçlerinin ve sistemlerin tasarımına kaliteden ödün vermeden sürece katılır.
3
İçinde bulunduğu meslek dalında sürdürülebilirliğin devamı için diğer çalışanlarla iş birliği kurar.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0