TR EN

ÇOCUK EDEBİYATI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE423 ÇOCUK EDEBİYATI 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu derste öğrencinin "çocuk" ve "çocuk edebiyatı" kavramlarını tüm yönleriyle öğrenmeleri, edebiyatın çocuk gelişimindeki rolünü incelemeleri, çocuk edebiyatının dünyada ve Türkiye’deki gelişimi hakkında bilgi sahibi olmaları, bir eserin çocuğun içinde bulunduğu gelişim düzeyine uygun olup olmadığını değerlendirme becerisi geliştirmeleri amaçlanmaktadır. Dersi alan öğrencilerin çocuk edebiyatını şekillendiren sosyal ve kültürlerarası koşullar hakkında farkındalığının artması dersin bir diğer hedefidir.
İçerik: Bu derste Çocuk ve Gençlik Edebiyatı’nın tarihçesi anlatılacak; bu alanda çalışan kişi, kurum ve dernekler, yapılmış bilimsel yayınlar, verilen ödüller tanıtılacaktır. Tanzimat’tan günümüze Türkiye’de yayımlanan çocuk gazete ve dergileri hakkında bilgi verilecektir. “Çocuk” kavramı eğitim bilimsel ve psikolojik açıdan ele alınacak; bir eserin teknik ve içerik olarak hedef okur kitlesine uygunluğunu sağlayan koşullar açıklanacak; ele alınan örnek metinler bu açıdan değerlendirilecektir. Öğrenciler, Dünya veya Türk edebiyatından seçtikleri bir eseri değerlendirecekleri bir ödev hazırlayacak ve böylece dönem boyunca eleştirel düşünme, okuma ve makale yazma becerilerini geliştirme fırsatı bulacaklardır. Ayrıca bu ödevler sınıfta sunulacaktır. Böylece öğrenciler birçok eser hakkında düşünme ve tartışma fırsatı bulacaklar ve farklı eserler hakkında fikir alışverişi yaparak sözlü iletişim becerilerini de güçlendireceklerdir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Çocuk edebiyatının tarihsel gelişim sürecine ilişkin bilgi ve görüşleri hatırlar.
Klasik ve çağdaş çocuk edebiyatındaki yazarlar, ozanlar ve ürünlerini tanır.
Çocuk edebiyatının yeni kuşakların eğitimindeki önemini açıklar.
Çocuk ve gençlik edebiyatını yaş, cinsiyet, edebi tür gibi ölçütleri kullanarak kategorilere ayırır.
Çocuk edebiyatı ürünlerinde bulunması ve bulunmaması gereken özellikleri inceler.
Bir çocuk edebiyatı ürününü, sahip olması gereken nitelikler açısından değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, İnteraktif Sunum Dersin tanıtımı. Temel kavramlar: 1.Çocuk. Bilişsel ve psikolojik gelişim ve hazır bulunuşluk. 2. Çocuk ve edebiyat (Çocukların ilgi alanları, okuma düzeyleri, çocuğun eğitiminde edebiyatın rolü…vs) 3. “Çocuk Edebiyatı” nedir? Kapsamı ve genel edebiyat içindeki yeri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama, İnteraktif Sunum Edebiyatın yaş gruplarına göre kategorilere ayrılması. Çocuk kitaplarında bulunması gereken özellikler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama, İnteraktif Sunum Çocuk Edebiyatı ürünlerinin biçim ve içerik açısından özellikleri. Örnek uygulama: Gülten Dayıoğlu’nun Fadiş ve Muzeffer İzgü’nün Ekmek Parası eserlerinin karşılaştırmalı değerlendirilmesi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür Tarama, İnteraktif Sunum Çocuk Edebiyatında Edebi Türler (Sözlü edebiyat: masal, destan, efsane..vd.) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama, İnteraktif Sunum Çocuk Edebiyatında Edebi Türler (Bilgilendirici Metinler: Anı, Günce, Deneme…vd) Örnek Metin İnceleme: Anna Frank’ın Günlüğü. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür Tarama, İnteraktif Sunum Çocuk Edebiyatında Edebi Türler (Şiir). Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın “Kuş Ayak/ Boyalı Ses” kitabının değerlendirilmesi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür Tarama, İnteraktif Sunum Çocuk Edebiyatında Edebi Türler: (Öykü ve roman) Tarihi, fantastik ve bilimkurgu romanlarının çocuk gelişimi ve eğitimine katkısı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, İnteraktif Sunum Çocuk tiyatrosu Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür Tarama, İnteraktif Sunum Çocuk Edebiyatının dünyada gelişimi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür Tarama, İnteraktif Sunum Çocuk Edebiyatının ülkemizde gelişimi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür Tarama, İnteraktif Sunum Çocuk ve Gençlik Edebiyatı alanında çalışan araştırmacılar ve kurumlar. Çocuk Edebiyatı alanında verilen ödüller ve bunların Çocuk Edebiyatının gelişimine katkısı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür Tarama, İnteraktif Sunum Tanzimat’tan Cumhuriyete çocuk gazete ve dergileri. Örnek metinlerin karşılaştırmalı incelemesi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür Tarama, İnteraktif Sunum Cumhuriyetten bugüne çocuk gazete ve dergileri. Örnek metinlerin karşılaştırmalı incelemesi Ödev Sunumları 1 Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama, İnteraktif Sunum Dönemin genel değerlendirilmesi. Ödev sunumları 2 Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Sever, Sedat. Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayınevi.
Kıbrıs, İbrahim. Uygulamalı Çocuk Edebiyatı, Eylül Yayınları.
Gökşen, Enver Naci. Örnekleriyle Çocuk Edebiyatımız, Remzi Kıtabevi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yönetim ve bilişim kavramlarını tanımlar.
2
Verilerden elde ettiği yeni bilginin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini analiz eder.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elde ettiği veriyi raporlaştırır.
2
Alanında yazılım ve proje hazırlar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Süreçler ile ilgili veri analizinde uygun kaynakları kullanır.
2
İş süreçlerinin analizini yapar.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir takımın üyesi olarak proje yürütür.
2
Proje veya iş akışlarında konuya uygun olarak materyal, teknik ve analizleri uygular.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gerek bireysel gerek takım çalışmalarında sonuç odaklı olarak sorumluluğunu yerine getirir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili neyi bilip neyi bilmediğini fark eder.
2
Öğrenmeyi öğrenme yaklaşımı ile teorik bilgiyi gerçek hayatta uyarlar.
3
Araştırmalarında yenilikçi bir yaklaşımla farklı yöntem ve teknikleri uygular.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gönüllülük ve toplumsal sorumluluk esasına dayalı projelerde elde ettiği sonuçları alanında uygular.
2
Çalışma arkadaşları ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
3
Analizlerini ve elde ettiği sonuçları meslektaşları ile paylaşır.
4
Yabancı dil yetkinliği ile uluslararası düzeyde meslektaşları ile iş birliği kurar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Verilerin toplanması, analizi ve raporlanması noktasında etik değerlere uygun davranır.
2
İş süreçlerinin ve sistemlerin tasarımına kaliteden ödün vermeden sürece katılır.
3
İçinde bulunduğu meslek dalında sürdürülebilirliğin devamı için diğer çalışanlarla iş birliği kurar.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0