Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE423 | ÇOCUK EDEBİYATI | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL DURGUN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste öğrencinin "çocuk" ve "çocuk edebiyatı" kavramlarını tüm yönleriyle öğrenmeleri, edebiyatın çocuk gelişimindeki rolünü incelemeleri, çocuk edebiyatının dünyada ve Türkiye’deki gelişimi hakkında bilgi sahibi olmaları, bir eserin çocuğun içinde bulunduğu gelişim düzeyine uygun olup olmadığını değerlendirme becerisi geliştirmeleri amaçlanmaktadır. Dersi alan öğrencilerin çocuk edebiyatını şekillendiren sosyal ve kültürlerarası koşullar hakkında farkındalığının artması dersin bir diğer hedefidir. |
İçerik: | Bu derste Çocuk ve Gençlik Edebiyatı’nın tarihçesi anlatılacak; bu alanda çalışan kişi, kurum ve dernekler, yapılmış bilimsel yayınlar, verilen ödüller tanıtılacaktır. Tanzimat’tan günümüze Türkiye’de yayımlanan çocuk gazete ve dergileri hakkında bilgi verilecektir. “Çocuk” kavramı eğitim bilimsel ve psikolojik açıdan ele alınacak; bir eserin teknik ve içerik olarak hedef okur kitlesine uygunluğunu sağlayan koşullar açıklanacak; ele alınan örnek metinler bu açıdan değerlendirilecektir. Öğrenciler, Dünya veya Türk edebiyatından seçtikleri bir eseri değerlendirecekleri bir ödev hazırlayacak ve böylece dönem boyunca eleştirel düşünme, okuma ve makale yazma becerilerini geliştirme fırsatı bulacaklardır. Ayrıca bu ödevler sınıfta sunulacaktır. Böylece öğrenciler birçok eser hakkında düşünme ve tartışma fırsatı bulacaklar ve farklı eserler hakkında fikir alışverişi yaparak sözlü iletişim becerilerini de güçlendireceklerdir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Çocuk edebiyatının tarihsel gelişim sürecine ilişkin bilgi ve görüşleri hatırlar. |
Klasik ve çağdaş çocuk edebiyatındaki yazarlar, ozanlar ve ürünlerini tanır. |
Çocuk edebiyatının yeni kuşakların eğitimindeki önemini açıklar. |
Çocuk ve gençlik edebiyatını yaş, cinsiyet, edebi tür gibi ölçütleri kullanarak kategorilere ayırır. |
Çocuk edebiyatı ürünlerinde bulunması ve bulunmaması gereken özellikleri inceler. |
Bir çocuk edebiyatı ürününü, sahip olması gereken nitelikler açısından değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Dersin tanıtımı. Temel kavramlar: 1.Çocuk. Bilişsel ve psikolojik gelişim ve hazır bulunuşluk. 2. Çocuk ve edebiyat (Çocukların ilgi alanları, okuma düzeyleri, çocuğun eğitiminde edebiyatın rolü…vs) 3. “Çocuk Edebiyatı” nedir? Kapsamı ve genel edebiyat içindeki yeri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Edebiyatın yaş gruplarına göre kategorilere ayrılması. Çocuk kitaplarında bulunması gereken özellikler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Çocuk Edebiyatı ürünlerinin biçim ve içerik açısından özellikleri. Örnek uygulama: Gülten Dayıoğlu’nun Fadiş ve Muzeffer İzgü’nün Ekmek Parası eserlerinin karşılaştırmalı değerlendirilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Çocuk Edebiyatında Edebi Türler (Sözlü edebiyat: masal, destan, efsane..vd.) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Çocuk Edebiyatında Edebi Türler (Bilgilendirici Metinler: Anı, Günce, Deneme…vd) Örnek Metin İnceleme: Anna Frank’ın Günlüğü. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Çocuk Edebiyatında Edebi Türler (Şiir). Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın “Kuş Ayak/ Boyalı Ses” kitabının değerlendirilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Çocuk Edebiyatında Edebi Türler: (Öykü ve roman) Tarihi, fantastik ve bilimkurgu romanlarının çocuk gelişimi ve eğitimine katkısı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Çocuk tiyatrosu | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Çocuk Edebiyatının dünyada gelişimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Çocuk Edebiyatının ülkemizde gelişimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Çocuk ve Gençlik Edebiyatı alanında çalışan araştırmacılar ve kurumlar. Çocuk Edebiyatı alanında verilen ödüller ve bunların Çocuk Edebiyatının gelişimine katkısı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Tanzimat’tan Cumhuriyete çocuk gazete ve dergileri. Örnek metinlerin karşılaştırmalı incelemesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Cumhuriyetten bugüne çocuk gazete ve dergileri. Örnek metinlerin karşılaştırmalı incelemesi Ödev Sunumları 1 | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Dönemin genel değerlendirilmesi. Ödev sunumları 2 | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Sever, Sedat. Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayınevi. |
Kıbrıs, İbrahim. Uygulamalı Çocuk Edebiyatı, Eylül Yayınları. |
Gökşen, Enver Naci. Örnekleriyle Çocuk Edebiyatımız, Remzi Kıtabevi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları tanımlar.
|
||||||
2 |
İdarenin genel yapısını, işleyişini ve kamu politikası oluşum sürecini açıklar.
|
||||||
3 |
Siyasi davranış, örgütlerde davranış ve liderlik konularında ilke ve kuralları birbiri ile ilişkilendirir.
|
||||||
4 |
Ekolojik, ekonomik ve toplumsal sürdürülebilirliğe ilişkin bilgileri alanı ile ilgili bilgilerle ilişkilendirir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili bilgileri meslek hayatı ve gündelik hayatta kullanır.
|
||||||
2 |
Ekolojik, ekonomik ve toplumsal sürdürülebilirliğe ilişkin bilgileri meslek hayatında ve gündelik hayatta kullanır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset Bilimi ve kamu yönetimi alanındaki bilgileri kullanarak güncel siyasi ve idari gelişmeleri ve demokratik sistemin işleyişini yorumlayabilir.
|
||||||
2 |
Yönetim, kentleşme, çevre politikaları, siyaset ve hukuk bilimleri alanlarının temel kavramlarını tanımlar.
|
||||||
3 |
Yönetim, kentleşme, çevre politikaları, siyaset ve hukuk bilimleri alanlarına ilişkin mesleki bilgilerini evrensel değerler ile ilişkilendirir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanına ilişkin kuramsal bilgilerini kullanarak idari yapıları ve ülke yönetim modellerini karşılaştırır.
|
||||||
2 |
Kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar arasında etkinlikler düzenler.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanındaki kaynak kişilerle işbirliği yapar.
|
||||||
2 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinindeki bilgi birikimini kullanarak, siyasi ve idari konularda; proje, etkinlik ve sosyal sorumluluk faaliyetlerini yönetir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evrensel hukuk normlarını ve idari yapıları temel alarak mevcut yapıları eleştirel yaklaşımla analiz eder.
|
||||||
2 |
Kişisel ve mesleki yaşantısında yazılı veya yazılı olmayan hukuk kurallarını ve etik kodları uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyasi ve idari gündemi ve gündeme ilişkin yazılı-sözlü çalışmaları takip ederek, kendini geliştirir.
|
||||||
2 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanına ilişkin bilgileri, çok kültürlü ortamlarda farklı hedef kitleler ile tartışır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanın mevcut tarihi ve kuramsal bilgi birikiminden yararlanarak; güncel konu, olay ve sorunları yorumlar ve analiz eder.
|
||||||
2 |
Siyasi ve bürokratik kurumların işleyişini yönlendirecek özgün plan ve programlar üretir.
|
||||||
3 |
Sürdürülebilir ve etkin kamu politikalarının yapımı ve uygulanmasında, alternatif kamu politikası önerileri geliştirir.
|
||||||
4 |
Siyasi ve idari örgütlerin işleyişini daha etkin kılmaya ve geliştirmeye dönük reform programları tasarlar.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 6 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 124 |
Genel Toplam | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |