Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
UTI209 | ULUSLARARASI TİCARET TEORİSİ | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ONUR ÖZDEMİR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi ONUR ÇELİK |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersle öğrencilere uluslararası ticaretin gerekliliği, makro yapısı, serbest ticaret, ticaret politikaları, önemli uluslararası kurumlar ve bu kurumların uluslararası ticaret pratiklerine olan etkilerinin öğretilmesi; merkantilist dönemden başlayıp bugüne dek süregelen ve dönüşen uluslararası ticaret teorilerinin aktarılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Dersin içeriği, klasik ticaret teorisi, Heckscher-Ohlin teoremi, eksik rekabet, ticaret kazançları, uluslararası ticarette kurumlar, Türkiye-AB Gümrük Birliği anlaşması, dış ticarette ödeme şekilleri, uluslararası ticarette kullanılan belgeler, gümrük mevzuatı ve uygulamaları, dış ödemeler bilançosu, dış ticaret politikaları uygulamaları, uluslararası ticaret ve ekonomik büyüme, ve ticaret teorisi ve kalkınma konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Ülkeler arasında gerçekleştirilen uluslararası ticaretin nedenlerini ve gerekçelerini tarihsel bir perspektifle tanımlar |
Merkantilist dönemden günümüze kadar süregelen uluslararası ticaret teorilerini, birbirinden farklı varsayımlarını ve önermelerini vurgulayarak listeler. |
Ülkelerin uluslararası ticaret yapmalarında ve birbirine olan eklemlenmelerinde rol oynayan kurumların ve örgütlerin uyguladığı politikaları kapitalist ve heterodoks bir perspektifle yorumlar. |
Türkiye’nin uyguladığı dış ticaret politikalarını ve bu politikaların dönemsel farklılıklarını dönemin etkin siyasi politikalarından yararlanarak analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kitap okuma | Klasik Ticaret Teorisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Heckscher-Ohlin Teoremi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Eksik Rekabet, Ticaret Kazançları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Uluslararası Ticarette Kurumlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Türkiye-AB Gümrük Birliği Anlaşması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Dış Ticarette Ödeme Şekilleri-1 | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Dış Ticarette Ödeme Şekilleri-2 | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Uluslararası Ticarette Kullanılan Belgeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Gümrük Mevzuatı ve Uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Dış Ödemeler Bilançosu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Dış Ticaret Politikaları Uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Uluslararası Ticaret ve Ekonomik Büyüme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Ticaret Teorisi ve Kalkınma | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Seyidoğlu, H. (2017). Uluslararası İktisat Teori Politika ve Uygulama. 21. Baskı, İstanbul: Güzem Can Yayınları. |
Krugman, P., Obstfeld, M., ve Melitz, M. (2016). Uluslararası İktisat Teori ve Politika. Çeviri: Kolektif, 1. Baskı, İstanbul: Palme Yayıncılık. |
Ertürk, E. (2016). Uluslararası İktisat: Teori ve Politika. 1. Baskı, İstanbul: Medyay Kitabevi. |
Kenneth, N. W. (2015). Uluslararası Politika Teorisi. Çeviri: Osman S. Binatlı, Ankara: Phoenix Yayıncılık. |
Krugman, P., Obstfeld, M. and Melitz, M. (2014). International Trade: Theory and Policy. Harlow, United Kingdom: Pearson Education Limited. |
https://economictimes.indiatimes.com/topic/international-trade |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mikroekonominin ve makroekonominin temel kuramlarını, varsayımlarından ve aksiyomlarından faydalanarak tanımlar.
|
3 | |||||
2 |
İşletmenin, muhasebe defterinde ve finansal bilançosunda yer alan kalemlerin neyi ifade ettiğini hatırlar.
|
2 | |||||
3 |
Uluslararası ticaretin temel ve alt alanlarının kavramlarını, kuramlarını ve ilkelerini teorik arka plana bağlı kalarak tanımlar.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uluslararası ticaret teorilerinin tarihsel gelişimlerini kronolojik sıraya bağlı kalarak özetler.
|
5 | |||||
2 |
Uluslararası ticaret alanında edindiği kuramsal bilgileri mesleki uygulamalarda ve günlük hayatında kullanır.
|
2 | |||||
3 |
Uluslararası ticaret pratiklerinde karşısına çıkan finansal ve hukuksal sorunları çözer.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İstatistiksel ham verileri bilgisayar programlarından faydalanarak değerlendirir ve kuramsal bilgilerin ışığında verileri birbirleriyle ilişkilendirir.
|
1 | |||||
2 |
Aldığı ortak fakülte dersleri ışığında dünyadaki gelişmeleri entelektüel bir perspektifle değerlendirir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uluslararası ticaretle ilgili güncel olay ve olguları, edindiği ileri düzey bilgi ve becerilere dayanarak, analitik ve sistematik olarak bütüncül bir bakış açısıyla yorumlar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İktisadi küreselleşme ve uluslararasılaşma ile ilgili bilgileri, alanında mevcut bilgilerle ilişkilendirir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerilerle uygulanan mevcut iktisadi politikaları eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yabancı dil becerisini iş ve sosyal hayatında etkin biçimde kullanarak, taleplerini yazılı veya sözlü olarak açıklar.
|
1 | |||||
2 |
Uluslararası ticaretle ilgili konularda bilgilerini, düşüncelerini ve çözüm önerilerini ilgili paydaşlara yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
3 | |||||
3 |
Sosyal yaşam becerilerini kullanarak, iş dünyasında kendisine sağlıklı bir iletişim ağı tasarlar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uluslararası ticaret ile iktisadın kuramsal ve tarihi bilgi birikiminden yararlanarak; güncel konu, olay ve sorunları analiz eder.
|
2 | |||||
2 |
Makro düzeyde iktisadi sorunları tespit ederek, uluslararası ticaret politikaları önerileri geliştirir.
|
1 | |||||
3 |
Dış ticaretin finansmanı ve yönetimi konusunda sahip olduğu bilgiler ışığında, uluslararası pazara dâhil olarak, ticari uygulamalar yapar.
|
2 | |||||
4 |
Ticari ve finansal küreselleşme süreçlerinin, gelir dağılımına etkisini verilerden yararlanarak tartışır.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 151 |
Genel Toplam | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |