TR EN

YENİ EDEBİYATTA METİN TAHLİLLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE421 YENİ EDEBİYATTA METİN TAHLİLLERİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; edebi metinlerin tahlilinde metot, metinlerin üretildikleri tarihî ve sosyal koşullar, edebî metinleri eleştirel okuma, Cumhuriyet dönemi ve sonrası örnekleri ile Türk şiirinde tema, şekil ve üslup bakımından geçirdiği değişme ve gelişmeler, roman türünün yapı unsurları, edebî metinlerin örtük mesajları konularını öğrenciye kavratmaktır.
İçerik: Ders; edebi metinlerin tahlilinde metot, metinlerin üretildikleri tarihî ve sosyal koşullar, edebî metinleri eleştirel okuma, Cumhuriyet dönemi ve sonrası örnekleri ile Türk şiirinin tema, şekil ve üslup bakımından geçirdiği değişme ve gelişmeler, roman türünün yapı unsurları, edebî metinlerin örtük mesajları konularını kapsar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Metinlerin türlerine göre sahaya uygun tahlil metot ve yöntemleri tanır.
Tahlil edilen metinlerin, vücuda getirildikleri tarihsel zeminden ve toplumsal koşullardan ne şekilde etkilenmiş olabileceğini sorgular.
Kurmaca esasına dayalı türlerde kaleme alınmış metinleri eleştirel okuma bilinciyle tahlil eder.
Şiir inceleme metotları ışığında Cumhuriyet dönemi ve sonrası örnekleri ile Türk şiirinin tema, şekil ve üslup bakımından geçirdiği değişme ve gelişmeleri çözümler.
Roman türünün yapı unsurlarını inceleyerek fiktif metinlerin örtük iletilerini/mesajlarının neler olduğuna dair çıkarımda bulunur.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Edebi metinlerin tahlilinde metot Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Edebi metinlerin tahlilinde metot Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Edebi metinlerin tahlilinde metot Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Edebî metinlerin üretildikleri tarihî ve sosyal koşullar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Edebî metinlerin üretildikleri tarihî ve sosyal koşullar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Edebî metinlerin üretildikleri tarihî ve sosyal koşullar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Edebî metinleri eleştirel okuma Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Edebî metinleri eleştirel okuma Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Cumhuriyet dönemi ve sonrası örnekleri ile Türk şiirinin tema, şekil ve üslup bakımından geçirdiği değişme ve gelişmeler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Cumhuriyet dönemi ve sonrası örnekleri ile Türk şiirinin tema, şekil ve üslup bakımından geçirdiği değişme ve gelişmeler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Roman türünün yapı unsurları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Roman türünün yapı unsurları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Roman türünün yapı unsurları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Roman türünün yapı unsurları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Moran, B. (2016), Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, 3 cilt, İstanbul: İletişim Yay.
McKee, A. (2003), Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage Publications.
Aktaş, Ş. (2013), Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi, İstanbul: Kurgan Edebiyat.
Tanpınar, A. H. (2012), On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Dergah Yayınları.
Parla, J. (2015), Don Kişot’tan Bugüne Roman, İstanbul: İletişim Yay.
Kaplan, M. (2016), Hikaye Tahlilleri, İstanbul: Dergah Yay.
Kaplan, M. (2016), Şiir Tahlilleri, İstanbul: Dergah Yay.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletme biliminin temel ve alt alanlarının kuramlarını, kavramlarını ve ilkelerini tanımlar.
2
Güncel bilimsel kaynaklara dayanarak işletme fonksiyonlarını ve süreçlerini açıklar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uluslararası düzeyde geçerliliği olan işletmecilik olgularını diğer sosyal bilimlerin kuramları ve kavramları ile ilişkilendirir.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki güncel olay ve olguları, edindiği ileri düzey bilgi ve becerilere dayanarak analitik ve sistematik olarak bütüncül bir bakış açısıyla açıklar.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletmecilik alanında edindiği kuramsal ve olgusal bilgilerini mesleki uygulamalarda kullanır.
2
İş hayatında, bireysel ve örgütsel düzeyde karşılaşılan problemleri çözümler.
3
Karmaşık işletme problemleri karşısında bilgisayar programları SPSS, R, Excel, Stata gibi) etkin bir şekilde kullanır.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletme alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak araştırmalar ve çalışmalar planlar.
2
Örgüt hedeflerine ve amaçlarına yönelik faaliyetleri, bağımsız olarak düzenler.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletmecilikle ilgili konularda bilgilerini, düşüncelerini ve çözüm önerilerini ilgili paydaşlara yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
2
İşletme uygulamaları için gerekli bilişim ve iletişim teknoloji yazılımlarını ve donanımlarını kullanır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletme alanında verilerin toplanması, verilerin değerlendirilmesi ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak uygulamalar yapar.
2
Sosyal haklar, iş güvenliği, işçi sağlığı, kalite yönetimi ve sürdürülebilirlik kavramlarını iş hayatında karşılaştığı durumlarla ilişkilendirebilir.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0