TR EN

CUMHURİYET DEVRİ TÜRK ROMANI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE426 CUMHURİYET DEVRİ TÜRK ROMANI 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; Cumhuriyet devri Türk romanının oluşum sürecini ve gelişimini etkileyen tarihi, sosyal, kültürel ve ekonomik süreçler bağlamında belirli sanatsal eğilimleri ve dönemleri, bunları temsil kabiliyeti olan romanları ve romancıları öğrencilere tanıtmak;örnek metinlerden yola çıkarak roman incelemesi yapmaktır.
İçerik: Derste; örnek metinler çerçevesinde Cumhuriyet Dönemi Türk romanı kronolojik ve tematik biçimde değerlendirilmektedir. Cumhuriyet Dönemi Türk romanına yön veren sosyal, siyasal ve kültürel süreçler açıklanmakta, bunların edebiyat üzerine etkisi değerlendirilmektedir. Cumhuriyet Döeneminin belli başlı yazarları ve eserleri tanıtılmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Cumhuriyet devri Türk romanının oluşum sürecini etkileyen tarihsel, sosyal, kültürel ve siyasi parametreleri tanır.
Cumhuriyet Döneminde Türk romancılığını dönemsel ve tematik olarak inceler.
Bu dönemde eser veren belli başlı yazarları ve eserlerini sıralar.
Bu dönemde yazılmış eserleri içerik ve teknik açıdan inceler.
Modernizmi ve 1950 sonrası Türk romancılığına etkisini açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Ders hakkında genel bilgilendirme. Roman İnceleme: İçerik ve teknik değerlendirme ölçütleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Cumhuriyet devri Türk romanının oluşum sürecini etkileyen tarihsel, sosyal, kültürel ve siyasi parametreler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Kurucu kadro ve eserleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Bireysel yönelimler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Bireysel yönelimler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Toplumcu Gerçekçilik: Sabahattin Ali...vd. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Ahmed hamdi Tanpınar ve Roman Anlayışı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Modernizm: Yusuf Atılgan Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Kemal Tahir ve eserleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Orhan Kemalve eserleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Yaşar Kemal ve eserleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Türk romanında eşkiya tipolojisi: İnce Memed Dörtlemesi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Tarihi roman kavramı ve 1950 sonrası Türk edebiyatında tarihsel roman Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama, Kaynak Tarama 1950 sonrası Türk romanındaki bireysel eğilimler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Naci, F. (2017), Yüzyılın 100 Türk Romanı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yay.
Parla, J. (2015), Don Kişot’tan Bugüne Roman, İstanbul: İletişim Yay.
Moran, B. (2016), Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, 3 cilt, İstanbul: İletişim Yay.
McKee, A. (2003), Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage Publications.
Abasıyanık, S. “Son Kuşlar”, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul. 2013
Kemal, O. “Ekmek Kavgası”, Everest Yayınları, İstanbul. 2017.
Çelik, Y. “Sait Faik ve İnsan”, Akçağ Yayınları, Ankara. 2002.
Kaplan, Mehmet. “Hikâye Tahlilleri”, Dergâh Yayınları, İstanbul. 1986
Kaplan, Mehmet. “Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar”, Dergâh Yayınları, İstanbul. 1986.
Tanpınar, Ahmet. H. “Edebiyat Üzerine Makaleler”, Dergâh Yayınları, İstanbul. 2000.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletme biliminin temel ve alt alanlarının kuramlarını, kavramlarını ve ilkelerini tanımlar.
2
Güncel bilimsel kaynaklara dayanarak işletme fonksiyonlarını ve süreçlerini açıklar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uluslararası düzeyde geçerliliği olan işletmecilik olgularını diğer sosyal bilimlerin kuramları ve kavramları ile ilişkilendirir.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki güncel olay ve olguları, edindiği ileri düzey bilgi ve becerilere dayanarak analitik ve sistematik olarak bütüncül bir bakış açısıyla açıklar.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletmecilik alanında edindiği kuramsal ve olgusal bilgilerini mesleki uygulamalarda kullanır.
2
İş hayatında, bireysel ve örgütsel düzeyde karşılaşılan problemleri çözümler.
3
Karmaşık işletme problemleri karşısında bilgisayar programları SPSS, R, Excel, Stata gibi) etkin bir şekilde kullanır.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletme alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak araştırmalar ve çalışmalar planlar.
2
Örgüt hedeflerine ve amaçlarına yönelik faaliyetleri, bağımsız olarak düzenler.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletmecilikle ilgili konularda bilgilerini, düşüncelerini ve çözüm önerilerini ilgili paydaşlara yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
2
İşletme uygulamaları için gerekli bilişim ve iletişim teknoloji yazılımlarını ve donanımlarını kullanır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletme alanında verilerin toplanması, verilerin değerlendirilmesi ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak uygulamalar yapar.
2
Sosyal haklar, iş güvenliği, işçi sağlığı, kalite yönetimi ve sürdürülebilirlik kavramlarını iş hayatında karşılaştığı durumlarla ilişkilendirebilir.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0