TR EN

OKULLARDA AKRAN İLİŞKİLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
PSI423 OKULLARDA AKRAN İLİŞKİLERİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞEN FİLAZOĞLU ÇOKLUK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi NURHAN NAZ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı çocukluk dönemi boyunca ve ergenlikte akran ilişkilerinin gösterdiği değişimi, saldırganlığı ve zorbalığı açıklamaktır.
İçerik: Bu ders çocukluk dönemi ve ergenlikte akran ilişkilerini, saldırganlığı ve saldırganlığın bir boyutu olan akran zorbalığını, akran zorbalığı araştırmalarının tarihçesini, görgül araştırma bulguları çerçevesinde yaygınlığını, önemini ve yordayıcı faktörlerin incelenmesini, önleme ve müdahale yöntemlerinin değerlendirilmesini içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Saldırganlığı ve akran zorbalığını tanımlar.
Çocukluk ve ergenlikte akran ilişkilerindeki değişimi özetler.
Akran zorbalığının diğer saldırgan davranışlardan ayırıcı özelliklerini açıklar.
Akran zorbalığı araştırmalarının tarihçesini açıklar.
Görgül araştırma bulguları çerçevesinde akran zorbalığının yaygınlığını, önemini ve yordayıcı faktörleri değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin tanıtılması Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
2 Literatür Okuma Okul öncesi ve okul döneminde akran ilişkileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
3 Literatür Okuma Akran ilişkileri ve arkadaşlığın önemi, aile ve akran ilişkileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
4 Literatür Okuma Ergenlikte akran ilişkileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
5 Literatür Okuma Sosyal baskınlık, saldırganlık ve zorbalık Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
6 Literatür Okuma Akran zorbalığının tanımı, diğer saldırgan davranışlardan ayırt edici özellikleri, akran zorbalığı araştırmalarının tarihçesi, ölçme yöntemleri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
7 Literatür Okuma Akran zorbalığının yaygınlığı, türleri, yaşa ve cinsiyete göre gösterdiği değişim Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma Zorbalık statüleri, zorbalığa dahil olan çocukların ya da ergenlerin özellikleri, zorbalığa dahil olmanın çocuklar ve ergenler üzerindeki kısa ve uzun süreli etkileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
10 Literatür Okuma Yeni bir akran zorbalığı türü olarak sanal zorbalık, zorbalığı önleme ve müdahale yöntemleri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
11 Literatür Okuma Makale tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
12 Literatür Okuma Makale tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
13 Literatür Okuma Makale tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
14 Literatür Okuma Türkiye'de akran zorbalığı konusunda yürütülen araştırmaların bulgularının özetlenmesi ve değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
15 Literatür Okuma Türkiye'de akran zorbalığı konusunda yürütülen araştırmaların bulgularının özetlenmesi ve değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

CRAWFORD,D.K.,SCHRUMPF,F.ve BODINE.R.J.(2007).Okulda Çatışma Çözme ve Akran Arabuluculuk Program Rehberi. İmge Kitabevi Yayınları.
BALCI,F.(2017).Okulda Arabuluculuk. Nobel Akademik Yayıncılık.
AKBABA,S.,ŞAHİN,M.(2018).Okulda ve Sanal Ortamda Zorbalık ve Empati. Nobel Akademik Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç –gereçlerini, üst düzeyde kullanır. (use) (Blooms 3)
4
2
Psikoloji alanında sorunları belirler ve çözüm üretir. (determine and solve) (Blooms 3)
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Normal ve anormal davranışları ayırt eder. (Blooms 2)
4
2
Psikoloji araştırmalarını yorumlar ve rapor eder. (interpret- report) (Blooms 3)
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikoloji ile diğer sosyal bilimler arasındaki ilişlere dair bağlantılar kurar. (relate) (Blooms 4)
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikolojik testleri uygular. (apply) (Blooms 3)
2
2
Çağdaş Psikoloji Kuramları hakkında bilgi ve beceri edinerek bu bilgi ve becerileri bireylere yardım sürecine entegre eder. (intagrate) (Blooms 6)
1
3
Psikoloji alanında çeşitli deneyler düzenler. (Conduct) (Blooms 6)
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili çalışmalarda gerekli kurum ve bireylerle iş birliği yapar. (collabarate) (Blooms 6)
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikoloji alanındaki gelişmeleri var olan bilgilerine entegre eder (intagrate) (Blooms 6)
4
2
İnsan davranışlarını bilimsel olarak analiz eder. (analyze) (Blooms 4)
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. (explain )(Blooms 2)
3
2
Psikoloji alanıyla ilgili sorunların bireysel, ulusal ve evrensel etkilerini dikkate alır (recognize) (Blooms 2)
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı ve istatistik bilgisini çalışmalarına entegre eder. (intragrate) (Blooms 6)
0
2
Bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeyi takip eder. (survey) (Blooms 4)
1
3
Psikoloji ile ilgili sosyal projeleri destekler. (Blooms 5)
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 3 3 9
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 8 6 48
Proje Hazırlama 8 6 48
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 149
Genel Toplam 149
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0