TR EN

AŞIK EDEBİYATI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE320 AŞIK EDEBİYATI 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞEN FİLAZOĞLU ÇOKLUK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; öğrenciyi âşık, ozan, âşıklık geleneği hakkında bilgi sahibi etmek, öğrencinin âşık edebiyatının kültürel zeminini ana hatlarıyla kavramasını sağlamaktır. Âşık edebiyatı ürünlerinin özelliklerinin kavratılması ve büyük şairlerin tanıtılması hedeflenmektedir.
İçerik: Âşık edebiyatıyla ilgili temel kavramlar, âşıklık geleneği, icra ortamları ve icra vasıtaları, âşık fasılları ve de toplantıları, XV.-XX. yüzyıl âşık edebiyatı temsilcileri ve örnek metinler hakkında bilgi verilmektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Âşık edebiyatının genel özelliklerin, önemini ve kaynaklarını hatırlar.
Âşık edebiyatının tarihi gelişimini metinler üzerinde analiz eder.
Âşık edebiyatı tarihindeki önemli isimleri listeler.
Âşık edebiyatı yaratımlarında kullanılacak araştırma yöntemlerini tartışır.
Âşık edebiyatı ile âşıklık geleneği, ozan, baksı, musiki arasındakı bağlantıları ilişkilendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Âşık tarzı edebiyatın oluşumu gelişimi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür tarama Âşık edebiyatının özellikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür tarama Âşık edebiyatının yüzyıllar içindeki gelişimi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür tarama Âşık kavramı, ozan, baksı, şaman, oyun vb. kavramların değerlendirilmesi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür tarama Âşıklık geleneği, çırak yetiştirme, mahlas alma Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür tarama Âşıklık geleneği, musiki, bade içme ve rüya motifi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür tarama Âşık tarzı gelenekte icra ortamları ve icra vasıtaları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Âşık fasılları, toplantıları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür tarama XV-XVI yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür tarama XV-XVI yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür tarama XVII-XVIII yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür tarama XVII-XVIII yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür tarama XIX-XX yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür tarama XIX-XX yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Çobanoğlu, Ö. (2000) Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara.
Dizdaroğlu, H. (1969) Halk Şiirinde Türler, Ankara: TDK Yay.
Günay, U. (1993 ) Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi,, Ankara: Akçağ Yay.
Kaya, D. (2000) Âşık Edebiyatı Araştırmaları, İstanbul.
Kocatürk, V. M. (1968) Tekke Şiiri Antolojisi, Ankara: Edebiyat Yayınevi
Köprülü, F. (1940) Türk Saz Şairleri Antolojisi, C. II, III, İstanbul: Kanaat Kitabevi

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç –gereçlerini, üst düzeyde kullanır. (use) (Blooms 3)
2
Psikoloji alanında sorunları belirler ve çözüm üretir. (determine and solve) (Blooms 3)
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Normal ve anormal davranışları ayırt eder. (Blooms 2)
2
Psikoloji araştırmalarını yorumlar ve rapor eder. (interpret- report) (Blooms 3)
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikoloji ile diğer sosyal bilimler arasındaki ilişlere dair bağlantılar kurar. (relate) (Blooms 4)
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikolojik testleri uygular. (apply) (Blooms 3)
2
Çağdaş Psikoloji Kuramları hakkında bilgi ve beceri edinerek bu bilgi ve becerileri bireylere yardım sürecine entegre eder. (intagrate) (Blooms 6)
3
Psikoloji alanında çeşitli deneyler düzenler. (Conduct) (Blooms 6)
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili çalışmalarda gerekli kurum ve bireylerle iş birliği yapar. (collabarate) (Blooms 6)
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikoloji alanındaki gelişmeleri var olan bilgilerine entegre eder (intagrate) (Blooms 6)
2
İnsan davranışlarını bilimsel olarak analiz eder. (analyze) (Blooms 4)
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. (explain )(Blooms 2)
2
Psikoloji alanıyla ilgili sorunların bireysel, ulusal ve evrensel etkilerini dikkate alır (recognize) (Blooms 2)
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı ve istatistik bilgisini çalışmalarına entegre eder. (intragrate) (Blooms 6)
2
Bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeyi takip eder. (survey) (Blooms 4)
3
Psikoloji ile ilgili sosyal projeleri destekler. (Blooms 5)

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0