Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE320 | AŞIK EDEBİYATI | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞEN FİLAZOĞLU ÇOKLUK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; öğrenciyi âşık, ozan, âşıklık geleneği hakkında bilgi sahibi etmek, öğrencinin âşık edebiyatının kültürel zeminini ana hatlarıyla kavramasını sağlamaktır. Âşık edebiyatı ürünlerinin özelliklerinin kavratılması ve büyük şairlerin tanıtılması hedeflenmektedir. |
İçerik: | Âşık edebiyatıyla ilgili temel kavramlar, âşıklık geleneği, icra ortamları ve icra vasıtaları, âşık fasılları ve de toplantıları, XV.-XX. yüzyıl âşık edebiyatı temsilcileri ve örnek metinler hakkında bilgi verilmektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Âşık edebiyatının genel özelliklerin, önemini ve kaynaklarını hatırlar. |
Âşık edebiyatının tarihi gelişimini metinler üzerinde analiz eder. |
Âşık edebiyatı tarihindeki önemli isimleri listeler. |
Âşık edebiyatı yaratımlarında kullanılacak araştırma yöntemlerini tartışır. |
Âşık edebiyatı ile âşıklık geleneği, ozan, baksı, musiki arasındakı bağlantıları ilişkilendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Âşık tarzı edebiyatın oluşumu gelişimi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Literatür tarama | Âşık edebiyatının özellikleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Literatür tarama | Âşık edebiyatının yüzyıllar içindeki gelişimi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Literatür tarama | Âşık kavramı, ozan, baksı, şaman, oyun vb. kavramların değerlendirilmesi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Literatür tarama | Âşıklık geleneği, çırak yetiştirme, mahlas alma | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Literatür tarama | Âşıklık geleneği, musiki, bade içme ve rüya motifi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Literatür tarama | Âşık tarzı gelenekte icra ortamları ve icra vasıtaları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Âşık fasılları, toplantıları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Literatür tarama | XV-XVI yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Literatür tarama | XV-XVI yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Literatür tarama | XVII-XVIII yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Literatür tarama | XVII-XVIII yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Literatür tarama | XIX-XX yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Literatür tarama | XIX-XX yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Çobanoğlu, Ö. (2000) Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara. |
Dizdaroğlu, H. (1969) Halk Şiirinde Türler, Ankara: TDK Yay. |
Günay, U. (1993 ) Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi,, Ankara: Akçağ Yay. |
Kaya, D. (2000) Âşık Edebiyatı Araştırmaları, İstanbul. |
Kocatürk, V. M. (1968) Tekke Şiiri Antolojisi, Ankara: Edebiyat Yayınevi |
Köprülü, F. (1940) Türk Saz Şairleri Antolojisi, C. II, III, İstanbul: Kanaat Kitabevi |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Psikoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç –gereçlerini, üst düzeyde kullanır. (use) (Blooms 3)
|
||||||
2 |
Psikoloji alanında sorunları belirler ve çözüm üretir. (determine and solve) (Blooms 3)
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Normal ve anormal davranışları ayırt eder. (Blooms 2)
|
||||||
2 |
Psikoloji araştırmalarını yorumlar ve rapor eder. (interpret- report) (Blooms 3)
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Psikoloji ile diğer sosyal bilimler arasındaki ilişlere dair bağlantılar kurar. (relate) (Blooms 4)
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Psikolojik testleri uygular. (apply) (Blooms 3)
|
||||||
2 |
Çağdaş Psikoloji Kuramları hakkında bilgi ve beceri edinerek bu bilgi ve becerileri bireylere yardım sürecine entegre eder. (intagrate) (Blooms 6)
|
||||||
3 |
Psikoloji alanında çeşitli deneyler düzenler. (Conduct) (Blooms 6)
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili çalışmalarda gerekli kurum ve bireylerle iş birliği yapar. (collabarate) (Blooms 6)
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Psikoloji alanındaki gelişmeleri var olan bilgilerine entegre eder (intagrate) (Blooms 6)
|
||||||
2 |
İnsan davranışlarını bilimsel olarak analiz eder. (analyze) (Blooms 4)
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. (explain )(Blooms 2)
|
||||||
2 |
Psikoloji alanıyla ilgili sorunların bireysel, ulusal ve evrensel etkilerini dikkate alır (recognize) (Blooms 2)
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Psikoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı ve istatistik bilgisini çalışmalarına entegre eder. (intragrate) (Blooms 6)
|
||||||
2 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeyi takip eder. (survey) (Blooms 4)
|
||||||
3 |
Psikoloji ile ilgili sosyal projeleri destekler. (Blooms 5)
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 6 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 124 |
Genel Toplam | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |