TR EN

TRAVMA VE KRİZ PSİKOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
PSI312 TRAVMA VE KRİZ PSİKOLOJİSİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. BÜLENT İLHAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Travma Sonrası Stres Bozukluğunun klinik ve tedavi edilebilirliğini anlamak, psikiyatrik belirtileri, kişilik özelliklerini bedensel bozuklukları, stresörleri ve sosyal işlevselliği kavramak.
İçerik: Travma ile ilgili konular

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Olumsuz duyguları tanıma ve denetim altında tutabilme
Krizi yönetebilme
Ttavma sonrası stres bozukluğuyla baş edebilme

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Kayıp duygusu almaksızın aşırı aktivite gös­terme, -
2 - Kayıp duygusu almaksızın aşırı aktivite gös­terme, -
3 - Kaybedilen kişinin son hastalığına ait belirti­ler yaşama -
4 - Kaybedilen kişinin son hastalığına ait belirti­ler yaşama -
5 - Konversiyon belirtileri -
6 - Konversiyon belirtileri -
7 - Sosyal izolasyon -
8 - ARA SINAV -
9 - Sosyal izolasyon -
10 - Başkalarına karşı kontrolsüz hostilite -
11 - Başkalarına karşı kontrolsüz hostilite -
12 - Duygusal dışavurumun kaybolması -
13 - Sosyal etkileşim örüntüsünün yok olmasının süreğenliği -
14 - Kişinin kendi sosyal ve ekonomik varlığına zarar verecek aktivitelerde bulunması -
15 - Ajite depresyonu -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

*Özgür Erdur Baker- Türkan Doğan (2021). Kriz Danışmanlığı, PEGEM Yayınları, Ankara. *Claudia Herbert (2016). Travma Sonrası Psikolojik Tepkileri Anlamak, Psikonet Yayınları, İstanbul. *Sandor Ferenczi (2020). Psikolojik Travma, (Çev. Hüsen Portakal) Cem Yayınları, İstanbul. *Richard G. Tedech (2022). Travma Sonrası Gelişim, NOBEL Yayınları, Ankara. *Firdevs Savi Çakar (2019). Travma Psikolojik Danışmanlığı, PEGEM Yayınları, Ankara. *Işık Sayıl (2008). Kriz ve Krize Müdahale, İntiharı Önleme, Türkiye Sosyal Psikiyatri Derneği, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara. *Pratyusha Tummala-Narra (2021). Trauma and Racial Minority Immigrants: Turmoil, Uncertainty, and Resistance, American Psychological Association, U.S. *Michael Oppenheim (2020). Trust and Trauma: An Interdisciplinary Study in Human Nature, Routledge Press, New York. *Önder Çakırtaş (2019). Literature and Psychology: Writing, Trauma and the Self, Cambridge Scholars Publishing, London. * Andreas Hamburger, Camellia Hancheva, Saime Ozcurumez (2018). Forced Migration and Social Trauma: Interdisciplinary Perspectives from Psychoanalysis, Psychology, Sociology and Politics, Routledge Press, New York. *Eric R. Severson (editor), David M. Goodman (editor) (2017). Memories and Monsters: Psychology, Trauma, and Narrative, Routlegde Press, New York. *Moorhead, J. (2012). The instant survivor: Right ways to respond when things go wrong. Texas: Greenleaf Book Group Press. *Kenneth France (2007). Crisis Intervention: A handbook of Immediate person-to-person help, Fifth Edition, Charles Thomas Published, U.S. *Victoria M. Follette, Josef I. Ruzek (2006). Cognitive Behavioral Therapies for Trauma, Second Edition, Guilford Publication, New York, U.S. *Albert R. Roberts (Edit.) (2005). Crisis Intervention Handbook: Assessment Treatment and Research, Third Edition, Oxford University Press.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İktisadi, İdari ve Beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları tanımlar. (define ) ( bloom 1 )
2
İktisadi ortamı ve firmaların genel sürdürülebilirliğini değerlendirir. (evaluate) (bloom 4)
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ekonomi ve Finansın ilke ve kavramlarını diğer disiplinlerle ilişkilendirir. (relate) (bloom 4)
2
Ekonomi ve Finansla ilgili ilke, kavram, yöntem ve teorileri tanımlar. (define) ( bloom 1)
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili grafikleri ve tabloları yorumlar. (interpret) (bloom 2)
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ekonomik sistemin olgu ve dinamiklerini kullanarak doğrudan veya dolaylı etkisi olan iktisat politikalarının teorik modellerini değerlendirir.(evaluate) ( (bloom 4)
2
Ekonomik ve finansal raporları analiz eder. (analyz) ( (bloom 4)
3
İktisadi ve finansal sorunların çözümünde Temel matematik, istatistik ve ekonometrik yöntem ve araçları kullanır.( use) (bloom 3)
4
Ekonomi ve Finans alanına ilişkin kurumsal bilgileri kullanarak güncel ekonomik, siyasi ve sosyal olayların işleyişini yorumlar. (interpret) (bloom 2)
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnsani ve sosyal açıdan etik değerlere bağlı ekonomik ve finansal faaliyetler düzenler. (organize) (bloom 4)
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve Uluslararası ekonomik, politik, sosyal, finansal ve kalkınma sorunlarına eleştirel bakış açısı geliştirir. (improve) (bloom 6)
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ekonomi, siyasi ve sosyal gündemi takip ederek kendini geliştirir. (improve) (bloom 6)
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Makro ve Mikro Ekonomik ve değişkenlerin yapısı ve özelliklerinden yararlanarak güncel konu ve sorunları yorumlayarak analiz eder. (analyze) (bloom4)
2
Genel iktisadi sistemin ve kamu politikalarının etkililiğini ve bunların piyasalar ve temel iktisadi değişkenler üzerindeki etkilerini değerlendirir.(evaluate) (bloom 4)
3
İlgili ekonomik değişkenler arasındaki neden ve sonuç ilişkilerini analiz eder. (analyze) (bloom4)
4
Faiz ve döviz kurlarında beklenen eğilimleri ve portföy analizlerini genel finansal sistem çerçevesinde değerlendirir. (evaluate) (bloom 4)

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 6 6 36
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 6 6 36
Ödev 6 6 36
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0