Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
HYM317 |
HAVAALANI YÖNETİMİ VE DONANIMI |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Dersin amacı; havaalanı yönetim ve donanım fonksiyonlarına hakim, profesyonel bakış açısı ile ekip kurabilecek ve yönetebilecek, etkin iletişim kurabilen, analitik düşence ile yönetim taktik ve stratejilerini uygulayabilecek yönetici adayları yetiştirmektir. |
İçerik: |
Havalimanlarının hava tarafı ve kara tarafı donanımları, görsel yardımcıları, aydınlatma sistemleri, mania planı, terminal sistemleri ve havaalanı işaretlemeleri konularına ilave olarak hava seyrüsefer yardımcı cihazları ve hava trafik hizmetleri gibi konular ele alınmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Havaalanı tesis ve ekipmanları ve bunların işlevlerini tanımlar. |
Havaalanı yolcu ve kargo terminalleri tasarım ve organizasyonunu açıklar. |
Havalimanının ticari başarısı ile tasarım-organizasyon ve donanımını ilişkilendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Okuma |
Ders Tanıtımı, Giriş ve Tanımlar, Bazı Havaalanı Donanımları |
Anlatma - tartışma |
2 |
Okuma |
Bazı Havaalanı Donanımları (Devam) |
Anlatma - tartışma |
3 |
Okuma |
Havaalanı Sınıflandırması, Havaalanı Yer Gösterge Kodları (ICAO-IATA) |
Anlatma - tartışma |
4 |
Okuma |
Hava Tarafı Tesisleri: Pist Tasarımı |
Anlatma - tartışma |
5 |
Okuma |
Pist Uzunluğunu ve Genişliğini Etkileyen Faktörler, İlan Edilen Mesafeler |
Anlatma - tartışma |
6 |
Okuma |
Yer Değiştirmiş Eşik, Taksiyolu Tasarımı, Apron Tasarımı |
Anlatma - tartışma |
7 |
Okuma |
Kara Sahası Tesisleri: Havaalanına Erişim Sistemi, Havaalanı Yer Ulaşım Tesisleri, Yolcu Terminali, Diğer Bölümler |
Anlatma - tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma |
Yolcu Terminali Tasarımını Etkileyen Faktörler, Yolcu Terminali Konfigürasyonları |
Anlatma - tartışma |
10 |
Okuma |
Kargo Terminali, Havalimanı Mania Planı |
Anlatma - tartışma |
11 |
Okuma |
Havalimanı Mania Planı (Devam) |
Anlatma - tartışma |
12 |
Okuma |
Havaalanı Görsel Yardımcıları |
Anlatma - tartışma |
13 |
Okuma |
Havaalanı Görsel Yardımcıları (Devam) |
Anlatma - tartışma |
14 |
Okuma |
Havaalanı İşaretlemeleri |
Anlatma - tartışma |
15 |
Okuma |
Genel Tekrar, Soru-Cevap |
Anlatma - tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Oktal, Hakan (Ed.) (2016); Havaalanı Sistemi, Anadolu Üniversitesi AÖF Yayını, Yayın no: 2108, Eskişehir. |
ICAO (2013); Annex 14, Aeorodromes, Volume I: Aerodrome Design and Operation, Sixth Edition. |
ICAO (2005); Aerodrome Design Manual, Part 2: Taxiways, Aprons and Holding Bays, Fourth Edition, Doc 9157 AN/901. |
SHGM (2016); Havaalanı İşletme Hizmetleri, Havaalanları Daire Başkanlığı, İkinci Baskı, Yayın No: HAD/T-15, Ankara. |
Neufville, Richard de, Amedeo R. Odoni (2013); Airport Systems Planning, Design, and Management, Second Edition, McGraw-Hill, New York. |
Wells, Alexander T., Seth B. Young (2004); Airport Planning and Management, Fifth Edition, McGraw-Hill, New York. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını tanımlar
|
|
|
|
|
|
|
2 |
İletişimin temel özelliklerini maddeler halinde listeler
|
|
|
|
|
|
|
3 |
İletişimin temel özelliklerini yorumlar ve mevcut bir iletişim probleminde uzlaşmayı sağlamak için yaratıcı çözüm üretir.
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanındaki temel bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Sosyal ve fen bilimleriyle ilişkili bilgileri değerlendirerek meslek hayatında proje üretir.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Halkla ilişkiler ve reklam alanlarına ilişkin temel kavramları detaylı bir şekilde anlatır.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları güncel tartışmalar ışığında analiz eder ve değerlendirir.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Birey olarak sahip olduğu liderlik, iletişim becerisi, sunum becerisi vb. güçlü yönlerini meslek hayatındaki etkinliklerinde kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İletişim alanındaki yenilikleri ve alanla ilgili önemli yazılı, sözlü iletişim araçlarını izler
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Çalıştığı veya sahibi olduğu kurumu tanıtma amacıyla basın bültenleri yazar
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Halkla ilişkiler ve reklam kampanyası dahilinde iletişim programları yaratır
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İletişim alanı ve iletişim alanı özelinde halkla ilişkiler ve reklamcılık ile ilgili yayımlanmış yerli ve yabancı veri kaynaklarını makale ve proje gibi kendi çalışmalarında kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Geçmiş iletişim programlarının, halkla ilişkiler ve reklam uygulamalarının planlama süreçlerini değerlendirir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İletişim tekniklerini doğru yer, ortam ve zamanda kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki çalışmalarında etik değerlerin bilincinde olarak iletişim programları planlar.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
2 |
26 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
2 |
15 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
2 |
13 |
26 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
33 |
0 |
126 |
|
Genel Toplam |
126 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|