TR EN

SAĞLIK PSİKOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
PSI344 SAĞLIK PSİKOLOJİSİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Turkish
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli Canlı (Online)
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞÜKRAN GÜZİN ILICAK AYDINALP
Dersin Veren Hoca/Hocalar

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı sağlık psikolojisinin tarihçesini, sağlık/hastalık/iyi oluş hali gibi temel kavramlarını ve bu disiplinin temel çalışma alanlarını tanıtmak, sağlık psikolojisi disiplinin gelişimine katkı sunan kuramsal bakış açılarının temel önermelerini gözden geçirilmesidir.
İçerik: Bu dersin içeriği; "biyopsikososyal model çerçevesinde, sağlıklılığın korunması ve sürdürülmesi, yaşam kalitesinin artırılması gibi sağlık psikolojisinin temel alanlarında koruyucu ve iyi oluşu artırıcı müdahale-eğitim programlarına yönelik uygulamalar farklı konular ve kronik hastalıklar bağlamında, vaka örneklerinden" oluşmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sağlık psikolojisi alanının temel çalışma konularını özetler. (summerize Bloom’s 2)
Sağlık psikolojisi alanındaki temel kavramları Tanımlar ve bu kavramların bireylerin sağlık ve hastalık davranışları üzerindeki yordayıcı etkilerini ayırt edebilir. (distingusih – Bloom’s 4)
Bu alanda ele alınan temel kuramları sınıflandırabilir ve bu kuramların amaç ve temel önermeleri açısından karşılaştırabilir. (compare –Bloom’s 4)
Sağlık ve hastalık ile ilgili alandaki hangi uygulamaların işe yarayacağını, hangilerinin işlevsiz olacağına dair değerlendirme yapar. (evaluate – Bloom’s 5)
Hastalığı olan ya da riskli sağlık davranışları gösteren bireylerin multidisipliner bir yaklaşım çerçevesinde bir sağlık psikoloğu tarafından nasıl ele alınacağına dair temel farkındalığı kazanarak bilimsel dayanağı olan tartışmalar yapar. (discuss –Bloom’s 4)

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür okuma Sağlık Psikolojisine Giriş: Biyomedikal Modelden Biyopsikososyal Yaklaşıma Sağlık Psikolojisi:Tanımı, tarihçesi, gelişimini etkileyen faktörler Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
2 Literatür okuma Sağlık ve Hastalık Kavramları, Tedavi Uyumu, Sağlık Davranışı, İyi Oluş Hali Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
3 Literatür okuma Sağlık Psikolojisinde Kuramsal Yaklaşımlar: Yükleme Kuramları, Sağlık İnanç Modeli Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
4 Literatür okuma Hasta Tedavi Ekibi İlişkisi Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
5 Literatür okuma Sosyal Destek ve Sağlık, Psikolojik Sağlamlık Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
6 Literatür okuma Kronik Hastalıklara Bağlı Durumsal Kriz Modelleri ve Kriz Yönetimi Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
7 Literatür okuma Psikoimmünoloji Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma Genel Tekrar Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
10 Literatür okuma Kronik Ağrı Sendromu Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
11 Literatür okuma Hasta Çocuk Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
12 Literatür okuma Orta Yaş Gelişimi Çerçevesinde Kadın ve Erkek Sağlığı Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
13 Literatür okuma Yaşlılık Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
14 Literatür okuma Kanser Hastası ve İletişim Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
15 Literatür okuma Türkiye’de ve Dünyada Sağlık Psikolojisi Uygulamaları Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Okyayuz, Ü. (Ed.) (1999). Sağlık Psikolojisi: Giriş. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Curtis, A.J. (2000).Health Psychologie. London. Routlege

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını tanımlar
2
İletişimin temel özelliklerini maddeler halinde listeler
3
İletişimin temel özelliklerini yorumlar ve mevcut bir iletişim probleminde uzlaşmayı sağlamak için yaratıcı çözüm üretir.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanındaki temel bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
2
Sosyal ve fen bilimleriyle ilişkili bilgileri değerlendirerek meslek hayatında proje üretir.
3
Halkla ilişkiler ve reklam alanlarına ilişkin temel kavramları detaylı bir şekilde anlatır.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları güncel tartışmalar ışığında analiz eder ve değerlendirir.
2
Birey olarak sahip olduğu liderlik, iletişim becerisi, sunum becerisi vb. güçlü yönlerini meslek hayatındaki etkinliklerinde kullanır.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki yenilikleri ve alanla ilgili önemli yazılı, sözlü iletişim araçlarını izler
2
Çalıştığı veya sahibi olduğu kurumu tanıtma amacıyla basın bültenleri yazar
3
Halkla ilişkiler ve reklam kampanyası dahilinde iletişim programları yaratır
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanı ve iletişim alanı özelinde halkla ilişkiler ve reklamcılık ile ilgili yayımlanmış yerli ve yabancı veri kaynaklarını makale ve proje gibi kendi çalışmalarında kullanır.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Geçmiş iletişim programlarının, halkla ilişkiler ve reklam uygulamalarının planlama süreçlerini değerlendirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim tekniklerini doğru yer, ortam ve zamanda kullanır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki çalışmalarında etik değerlerin bilincinde olarak iletişim programları planlar.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 20 20
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0