TR EN

GENÇLİK SOSYOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS375 GENÇLİK SOSYOLOJİSİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Turkish
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli Canlı (Online)
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞÜKRAN GÜZİN ILICAK AYDINALP
Dersin Veren Hoca/Hocalar

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; Gençlik Sosyolojisi alanına ilişkin temel yaklaşımlarla birlikte, genç olmak ve gençlik kavramlarının tarihsel süreçte taşıdığı anlamları ve yaşadığı dönüşümleri tartışmaktır. Gençlik kavramı suç, siyaset, din, cinsellik, işsizlik gibi oldukça geniş bir kavram topluluğu ile birlikte ele alınabilecek geniş bir araştırma alanına sahiptir. Derste araştırma açısından oldukça verimli bir alan olan gençlik sosyolojisine ilişkin, özellikle öğrencilerin kendileriyle bağdaştırabilecekleri güncel tartışmalar üzerinden bir bakış açısı ve farkındalık kazanmaları hedeflenmektedir.
İçerik: Genç olmak ve gençlik kavramlarının tanımı, toplumsal değişme ile ilişkisinin anlaşılması, Gençlik sosyolojisi nedir, Dünyada gençlik çalışmaları, Türkiye’de gençlik çalışmaları, gençliğe ilişkin kavramlar; araştırma alanları ve öncelikli konular, gençlik ve siyaset: Toplumsal hareketlerde gençlerin rolü, gençlik ve din, modernleşmeye bağlı olarak gençliğin din ile ilişkisi, gençlik ve toplumsal cinsiyet, gençlik ve işsizlik; gençlerin eğitim olanakları ve istihdamı, dijital çağda gençlik, gençlik ve kültür, gençlik ve serbest zamanların yönetimi, Türkiye’de gençlerin sorunları konuları dersin içeriğini oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Gençlik sosyolojisinin bir disiplin olarak alanını tanır ve din, siyaset, cinsiyet, dijital çağ, işsizlik, kültür gibi kavramlarla ilişkisini özetler.
Genç olmak ve gençlik kavramlarının kapsamını ve toplumsal değişmeye bağlı olarak gelişimini, öğrendiği yaklaşımlar ve sınıftaki tartışma ortamı aracılığıyla açıklar.
Kendisi de bir genç olarak ders süresince öğrendiklerini gündelik hayatından örneklendirir.
Türkiye’de ve dünyadaki gençlik çalışmalarından edindiği bilgiler ile gündelik hayatı arasında ilişki kurar.
Türkiye ile diğer ülkeler arasında gençlik sorunlarıyla ilgili kıyaslamalar yapar.
Gençliğin toplumdaki konumuna ve önemine ilişkin eleştirilerde bulunur.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Genç olmak ve gençlik kavramlarının tanımı, toplumsal değişme ile ilişkisinin anlaşılması Anlatım Soru Cevap Tartışma
2 Kaynak okuma Gençlik sosyolojisi nedir? Dünyada gençlik çalışmaları Anlatım Soru Cevap Tartışma
3 Kaynak okuma Türkiye’de gençlik çalışmaları Anlatım Soru Cevap Tartışma
4 Kaynak okuma Gençliğe ilişkin kavramlar; araştırma alanları ve öncelikli konular Anlatım Soru Cevap Tartışma
5 Kaynak okuma Gençlik ve siyaset: Toplumsal hareketlerde gençlerin rolü Anlatım Soru Cevap Tartışma
6 Kaynak okuma Gençlik ve din; modernleşmeye bağlı olarak gençliğin din ile ilişkisi Anlatım Soru Cevap Tartışma
7 Kaynak okuma Gençlik ve toplumsal cinsiyet Anlatım Soru Cevap Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Gençlik ve işsizlik; gençlerin eğitim olanakları ve istihdamı Anlatım Soru Cevap Tartışma
10 Kaynak okuma Dijital çağda gençlik Anlatım Soru Cevap Tartışma
11 Kaynak okuma Gençlik ve kültür Anlatım Soru Cevap Tartışma
12 Kaynak okuma Gençlik ve serbest zamanların yönetimi Anlatım Soru Cevap Tartışma
13 Kaynak okuma Türkiye’de gençlerin sorunları Anlatım Soru Cevap Tartışma
14 Kaynak okuma Gençlik çalışmalarından örnekler ve üzerine tartışmalar Anlatım Soru Cevap Tartışma
15 Kaynak okuma Değerlendirme Anlatım Soru Cevap Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Bayhan, Vehbi. (2014). “Milenyum veya y kuşağı gençliğinin sosyolojik bağlamı”, Gençlik Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 8-25, Ankara: Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları
Beşirli, Hayati. (2013). Gençlik sosyolojisi: politik toplumsallaşma ve gençlik. Ankara: Siyasal Kitabevi
Lesko, N., & Talburt, S. (2012). A history of the present youth studies. (N. Lesko & S. Talburt, eds. ). London: Routledge
Alpay, Mustafa. (2017). Türkiye’nin gençlik politikaları. İstanbul: Hiperlink

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını tanımlar
2
İletişimin temel özelliklerini maddeler halinde listeler
3
İletişimin temel özelliklerini yorumlar ve mevcut bir iletişim probleminde uzlaşmayı sağlamak için yaratıcı çözüm üretir.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanındaki temel bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
2
Sosyal ve fen bilimleriyle ilişkili bilgileri değerlendirerek meslek hayatında proje üretir.
3
Halkla ilişkiler ve reklam alanlarına ilişkin temel kavramları detaylı bir şekilde anlatır.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları güncel tartışmalar ışığında analiz eder ve değerlendirir.
2
Birey olarak sahip olduğu liderlik, iletişim becerisi, sunum becerisi vb. güçlü yönlerini meslek hayatındaki etkinliklerinde kullanır.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki yenilikleri ve alanla ilgili önemli yazılı, sözlü iletişim araçlarını izler
2
Çalıştığı veya sahibi olduğu kurumu tanıtma amacıyla basın bültenleri yazar
3
Halkla ilişkiler ve reklam kampanyası dahilinde iletişim programları yaratır
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanı ve iletişim alanı özelinde halkla ilişkiler ve reklamcılık ile ilgili yayımlanmış yerli ve yabancı veri kaynaklarını makale ve proje gibi kendi çalışmalarında kullanır.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Geçmiş iletişim programlarının, halkla ilişkiler ve reklam uygulamalarının planlama süreçlerini değerlendirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim tekniklerini doğru yer, ortam ve zamanda kullanır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki çalışmalarında etik değerlerin bilincinde olarak iletişim programları planlar.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0