TR EN

İNTERNET RADYOCULUĞU DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RTS447 İNTERNET RADYOCULUĞU 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrenciye gelişen ve değişen iletişim teknolojilerinin, radyo yayıncılığına etkilerini aktarmaktır.
İçerik: Geleneksel radyo yayıncılığından, yeni medyaya ve internet yayıncılığına ait uygulama sistemlerini içerir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Radyodaki teknik gelişmeleri tarihsel perspektifle açıklar.
Geleneksel radyo ile internet radyoculuğu arasındaki farkları ayırt edebilir.
İnternet radyo yayıncılığının tekniklerini temel düzeyde uygulayabilir.
İnternet yayıncılığı ilkelerini iletişim hukuku çerçevesinde tartışabilir.
İnternet radyo yayıncılığını tekniklerini kullanarak bir radyo programı düzenleyebilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş Tanışma ve radyo yayıncılığındaki teknik gelişmeler Anlatım, Soru-Cevap
2 İnternet ve Literatür Tarama Radyo yayıncılığında popüler kültürün etkisi Anlatım, Soru-Cevap
3 İnternet ve Literatür Tarama Dinleyici kitlesinin yayıncılıktaki durumu Anlatım, Soru-Cevap
4 İnternet ve Literatür Tarama İnternet radyo yayıncılığı teknikleri Anlatım, Soru-Cevap
5 İnternet ve Literatür Tarama İnternet yayıncılığı ilkeleri Anlatım, Soru-Cevap
6 İnternet ve Literatür Tarama Etik sorunlar Anlatım, Soru-Cevap
7 İnternet ve Literatür Tarama İnternet radyo yayıncılığı ve program yapımı Anlatım, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 İnternet ve Literatür Tarama Uygulama çalışmaları Uygulama
10 İnternet ve Literatür Tarama Uygulama çalışmaları Uygulama
11 İnternet ve Literatür Tarama Uygulama çalışmaları Uygulama
12 İnternet ve Literatür Tarama Uygulama çalışmaları Uygulama
13 İnternet ve Literatür Tarama Uygulama çalışmaları Uygulama
14 İnternet ve Literatür Tarama Uygulama çalışmaları Uygulama
15 İnternet ve Literatür Tarama Genel değerlendirme Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Aziz, A.(2018). Radyo Yayıncılığı. Ankara: Nobel Yayınları
Kasım, M. ( 2014). Radyo Programcılığı. İstanbul: Literatürk Academia

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
3
2
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
3
3
List the main features of communication in items.
3
4
List the main features of communication in items.
3
5
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
2
6
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
2
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
3
2
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
3
3
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
2
4
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
2
5
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
3
6
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
2
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
3
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
3
4
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
2
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
3
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
2
4
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
2
5
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
2
6
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
3
2
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
2
2
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
2
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.
3
2
Use communication techniques in the right place, environment and time.
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
4
2
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 3 3 9
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 4 3 12
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 38 0 123
Genel Toplam 123
Toplam İş Yükü / 25.5 4,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0