TR EN

ECONOMIC INTEGRATION DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ITR304 ECONOMIC INTEGRATION 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersle öğrencilere ekonomik entegrasyon ile ilgili temel kavramlarla yönelik bilgi verilmesi ve dünyanın farklı bölgelerindeki bölgeselleşme uygulamalarının nasıl gerçekleştiğinin irdelenmesinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
İçerik: Dersin içeriği, ekonomik entegrasyonla ilgili temel kavramlar, bölgesel ticari anlaşmaların tarihi ve teorisi, dünyada bölgeselleşme uygulamaları, Avrupa’da bölgeselleşmenin ekonomi politiği, Avrupa Birliği’nin genişleme politikası, Amerika kıtasında bölgeselleşmenin ekonomi politiği, Asya kıtasında bölgeselleşmenin ekonomi politiği, Afrika kıtasında bölgeselleşmenin ekonomi politiği, Dünya Ticaret Örgütü ve mega bölgesel ticaret anlaşmaları, gelişmekte olan ülkelerin erken liberalleşme çabaları, Türkiye’nin ithal ikameci iktisat dönemi, Türkiye’nin liberalleşme dönemi, ve ekonomik entegrasyon uygulamalarına tepkiler konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Ekonomik entegrasyonun gerekliliğini ana akım kuramların önermeleri ve aksiyomları ışığında açıklar.
Benelux, EFTA, AB, NAFTA, Mercosur, FTAA, ASEAN ve APEC ticari birliklerini, bölgesel ve politik farklılıklarını vurgulayarak listeler.
Ekonomik entegrasyonu farklı ideolojik perspektiflerden bakarak inceler.
Türkiye’nin dünya ekonomisine eklemlenme sürecini diğer gelişmekte olan ülkelerle kıyaslayarak değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Okuma Ekonomik Entegrasyonla İlgili Temel Kavramlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Okuma Ekonomik Entegrasyon Teorisi: Bir İnceleme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Okuma Gümrük Birliği Teorisi: Ticari Sapma ve Refah Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Okuma Artan Getiriler, Tekelci Rekabet ve Uluslararası Ticaret Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Okuma Ölçek Ekonomileri ve Gümrük Birliği Teorisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Okuma Ekonomik Kalkınmanın Tekniği Üzerine Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Artan Getiriler ve Uzun Dönem Büyümesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Okuma Ekonomik Korumacılık Teorisi, Tarife Pazarlığı ve Gümrük Birliklerinin Oluşumu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Okuma Bölgesel Entegrasyonun Değerlendirilmesi ve Ölçülmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Okuma Ekonomik Entegrasyonun Ticaret Üzerindeki Etkileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Okuma Avrupa Ortak Pazarında Ticari Oluşum ve Ticari Sapma Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Okuma Ekonomik Entegrasyon Uygulamalarına Tepkiler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Carvalho, E. (2011). Economic Integration : Impacts and Alternative Responses. Saarbrucken, Germany: VDM Verlag.
Wolczuk , K. and Dragneva, R. (2013). Eurasian Economic Integration : Law, Policy and Politics. Cheltenham, United Kingdom: Edward Elgar Publishing Ltd.
Khalid, A. M. and Gaston, N. (2010). Globalization and Economic Integration : Winners and Losers in the Asia-Pacific. Cheltenham, United Kingdom: Edward Elgar Publishing Ltd.
Grimwade, N. (2013). Theory of Economic Integration: A Review. In: Palgrave Macmillan (eds.), The New Palgrave Dictionary of Economics. London: Palgrave Macmillan.
Lipsey, R. G. (1957). The Theory of Customs Unions: Trade-Diversion and Welfare. Economica, 24, 40-46.
Krugman, P. (1979). Increasing Returns, Monopolistic Competition, and International Trade. Journal of International Economics, 9, 469-479.
Corden, W. M. (1972). Economies of Scale and Customs Union Theory. Journal of Political Economy, 80, 465-475.
Lucas, R. (1988). On the Mechanics of Economic Development. Journal of Monetary Economics, 22, 3-42.
Romer, P. (1986). Increasing Returns and Long-Run Growth. Journal of Political Economy, 94, 1002-1037.
Johnson, H. G. (1965). An Economic Theory of Protectionism, Tariff Bargaining, and the Formation of Customs Unions. Journal of Political Economy, 73, 256-283.
De Lombaerde, P., ed. (2006). Assessment and Measurement of Regional Integration. London: Routledge.
Mayes, D. G. (1978). The Effects of Economic Integration on Trade. Journal of Common Market Studies, 17, 1-25.
Balassa, B. (1967). Trade-Creation and Trade-Diversion in the European Common Market. Economic Journal, 77, 1-21.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
2
Explain business functions and processes based on current scientific sources.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
2
Solve individual and organizational problems in business life.
3
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
2
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
2
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
2
Use the information and communication technology software and equipment required for business.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
2
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0