TR EN

TÜRKİYE TÜRKÇESİ III DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE429 TÜRKİYE TÜRKÇESİ III 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Ders; öğrenciye dilbilimin sentaks alanını tanıtmak ve bu alanın çalışma yöntemlerini göstermeyi amaçlamaktadır. Öğrencinin, Türkçede söz diziminin mantığını kavraması ve cümlenin unsurlarını, cümle dışı ögeleri ve kelime gruplarını tanıması ve bunları metin üzerinde tespit edip inceleyebilmesi hedeflenmektedir.
İçerik: Ders; Türkçede söz diziminin mantığı, cümle ve cümleyi oluşturan unsurlar, cümle dışı ögeler ve kelime grupları konularını kapsar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sentaks terimini açıklar ve söz dizimi çalışmalarının tarihçesini hatırlar.
Cümlenin ögelerini ve cümle dışı ögeleri listeler.
Kelime gruplarını akademik literatürü esas alarak tanımlar.
Kelime gruplarını örnek metinler üzerinde inceler.
Cümlenin ögelerini örnek metinler üzerinde inceler.
Cümlenin ögeleri ve kelime grupları arasındaki bağlantıları ilişkilendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Temel kavramların açıklanması. Sentaks nedir? Sözdizimi çalışmalarının tarihçesi hakkında bilgi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür Tarama Cümlenin Ögeleri: Yüklem Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür Tarama Cümlenin Ögeleri: Özne Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür Tarama Cümlenin Ögeleri: Nesne Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür Tarama Cümlenin Ögeleri: Yer Tamlayıcısı, Zarf Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür Tarama Cümle Dışı Ögeler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür Tarama Kelime Gruplarına Giriş Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Kelime Grupları: İsim Tamlaması, Sıfat Tamlaması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür Tarama Kelime Grupları: Sıfat-Fiil Grubu, İsim-Fiil Grubu, Zarf-Fiil Grubu Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür Tarama Kelime Grupları: Tekrar Grubu, Edat Grubu Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür Tarama Kelime Grupları: Bağlama Grubu, Unvan Grubu Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür Tarama Kelime Grupları: Birleşik İsim Grubu, Ünlem Grubu Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür Tarama Kelime Grupları: Sayı Grubu, Birleşik Fiil Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür Tarama Kelime Grupları: Kısaltma Grupları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Boz, E. (Editör) (2020). Türkiye Türkçesi IV, Sözdizimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
Bozkurt, F. (2017). Türkiye Türkçesi. Ankara: Eğitim Kitabevi.
Eker, S. (2010). Çağdaş Türk Dili. Ankara: Grafiker Yayınları.
Ergin, M. (2000). Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak Basım Yayım Tanıtım.
Karahan, L. (2012). Türkçede Söz Dizimi. İstanbul: Akçağ Yayınları.
Özkan, M. vd. (2012). Türkçe Cümle Bilgisi. Eskişehir: AÖF.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları açıklar.
2
Radyo Televizyon ve Sinema alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını kapsamlı bir şekilde özetler.
3
İletişim alanı ile ilgili güncel bilgileri iletişim kuramları ile ilişki kurup açıklar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki bilgi ve olguları temel düzeyde tanıdığı hukuk, felsefe, iktisat, siyaset ve sosyoloji gibi sosyal bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
2
Radyo, televizyon ve sinema endüstrilerinin yapısını ve işleyişini açıklar ve bu bilgileri mesleki hayatında kullanır.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında yayımlanmış veri kaynaklarını etkin biçimde kullanarak literatür taraması yapar ve sonuçlarını çalışmalarında kullanır.
2
Uluslararası medya yapılanmalarını karşılaştırma yaparak analiz eder ve kendi toplumuna uygun olan medya yapılanmasını seçer.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları, medya pratikleri çerçevesinden analiz ve değerlendirme yapar.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya yönetimi ve organizasyonu konusunda edindiği bilgileri, meslek hayatında uygular.
2
Mesleki uygulamalar ve üretimde herhangi bir problemde bireysel veya ekip olarak çözüm önerileri sunar.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki gelişmeleri, alanla ilgili çalışmaları ve kitle iletişim araçlarını takip eder ve edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla tartışır.
2
Medyanın ekonomik, siyasi ve sosyolojik boyutlarını eleştirel süzgeçten geçirerek yorumlar.
3
Evrensel hukuk normlarını tanıyıp, iletişim alanındaki mevcut yapıları iletişim hukuku ve iletişim etiği bağlamında değerlendirir ve bu kazanımları hayat boyu uygular.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili yabancı dilde kaynak taraması yapar. Dünya sineması, televizyon sektörü ve yeni medya mecralarını takip eder ve ilgili platformlarda tartışır.
2
Yurtiçi ve yurtdışında gerçekleşen film festivali, medya organizasyonları ve iletişim sempozyumları gibi platformlarda iletişim becerilerini kullanarak sunum yapar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel, sosyal ve etik değerleri savunur.
2
Sinema tarihi, senaryo, kurgu, ses ve görüntü teknikleri bilgilerini kullanır ve kısa veya uzun metraj film aşamalarını tasarlar.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0