TR EN

EDEBİ KURAMLAR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE331 EDEBİ KURAMLAR 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu derste öğrencilerin belli başlı edebiyat kuramlarını ve edebiyat metinlerini kuramsal çerçevede okuma ve çözümleme becerisi kazanması amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders şu konuları içermektedir: Kuram kavramı, edebiyatı etkileyen başlıca kuramlar, bu kuramların tarihçesi, karşılaştırması. Kuramsal çerçevede metin okuma ve inceleme çalışmaları.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Dünya edebiyatının önemli eserlerini ve edebiyatçılarını tanır.
Dünya edebiyatının önemli ekol ve akımlarını inceler.
Türk ve dünya edebiyatının önemli eser ve edebiyatçılarını karşılaştırır.
Dünya kültürünü oluşturan zihniyeti ve düşünsel birikimi Türk edebiyatını oluşturan zihniyet ve düşünsel birikimle karşılaştırır.
Dünya kültürünü oluşturan zihniyeti ve düşünsel birikimi değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, kaynak okuma Eleştiri Kuramları ve okur merkezli kuramlar nelerdir? Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür tarama, kaynak okuma Yansıtmacı yaklaşım ve Tarihsel eleştiri kuramı. Bir esere yazıldığı dönemin şartlarına göre eleştiri getirme kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür tarama, kaynak okuma Sosyolojik eleştiri kuramı. Edebi eseri bir toplumun yansıması olarak gören edebiyat kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür tarama, kaynak okuma Marksist eleştiri kuramı. Bir edebi esere ait olduğu toplumun içinde bulunan sosyal sınıflar açısından bakabilme kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür tarama, kaynak okuma Anlatımcılık kuramı içinde psikanaltik eleştiri kuramı. Sanatçının kişilik yapısını dikkate alan eleştiri kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür tarama, kaynak okuma Feminist edebiyat kuramı. Yazar olarak kadının, erkekten farklı bir söyleminin olup olmadığına bakan edebiyat kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür tarama, kaynak okuma Yapısalcı yaklaşım kuramı. Edebi esere bir yapı olarak bakan eleştiri kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, kaynak okuma Ontolojik eleştiri kuramı. Sanat eserine bir varlık olarak bakan edebiyat kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür tarama, kaynak okuma Hermenoitik eleştiri kuramı. Yorumbilim, kavramlar, terimler üzerinden giderek esere yaklaşan kuram. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür tarama, kaynak okuma Alımlama estetiği kuramı. Okuru da metnin yazımına dâhil eden eleştiri kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür tarama, kaynak okuma Edebiyatta karnaval kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür tarama, kaynak okuma Dostoyevski’de Diyaloji. Diyalojik edebiyat kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür tarama, kaynak okuma Metinlerarası ilişki kuramı. Bütün metinlerin birbirini tekrar ettiği düşüncesi üzerinden giden kuram. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür tarama, kaynak okuma Postmodern edebiyat kuramı. Gerçeğin hiçbir zaman tek boyutlu olmadığı düşüncesi üzerinden giden edebiyat kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Postmodernizm ve Alımlama Estetiği, Prof. Dr. Yılmaz Özbek, Çzigi Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2013.
Metinlerarası İlişkiler, Kubilay Aktulum, Kanguru yayınları, İstanbul, 2014.
Ekofeminizm, Vandana Shıva, Sinek Sekiz Yayınevi, İstanbul, 2018.
Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Berna Moran, İletişim Yayınları, İstanbul 2018.
Ekofeminizm, Vandana Shıva, Sinek Sekiz Yayınevi, İstanbul, 2018
Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Berna Moran, İletişim Yayınları, İstanbul, 2018.
Edebiyat Biliminde Kuram ve Yöntem, Ömer Solak, Nobel Yayıncılık, İstanbul, 2016.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0