TR EN

TRAVMA VE KRİZ PSİKOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
PSI312 TRAVMA VE KRİZ PSİKOLOJİSİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Travma Sonrası Stres Bozukluğunun klinik ve tedavi edilebilirliğini anlamak, psikiyatrik belirtileri, kişilik özelliklerini bedensel bozuklukları, stresörleri ve sosyal işlevselliği kavramak.
İçerik: Travma ile ilgili konular

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Olumsuz duyguları tanıma ve denetim altında tutabilme
Krizi yönetebilme
Ttavma sonrası stres bozukluğuyla baş edebilme

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Kayıp duygusu almaksızın aşırı aktivite gös­terme, -
2 - Kayıp duygusu almaksızın aşırı aktivite gös­terme, -
3 - Kaybedilen kişinin son hastalığına ait belirti­ler yaşama -
4 - Kaybedilen kişinin son hastalığına ait belirti­ler yaşama -
5 - Konversiyon belirtileri -
6 - Konversiyon belirtileri -
7 - Sosyal izolasyon -
8 - ARA SINAV -
9 - Sosyal izolasyon -
10 - Başkalarına karşı kontrolsüz hostilite -
11 - Başkalarına karşı kontrolsüz hostilite -
12 - Duygusal dışavurumun kaybolması -
13 - Sosyal etkileşim örüntüsünün yok olmasının süreğenliği -
14 - Kişinin kendi sosyal ve ekonomik varlığına zarar verecek aktivitelerde bulunması -
15 - Ajite depresyonu -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

*Özgür Erdur Baker- Türkan Doğan (2021). Kriz Danışmanlığı, PEGEM Yayınları, Ankara. *Claudia Herbert (2016). Travma Sonrası Psikolojik Tepkileri Anlamak, Psikonet Yayınları, İstanbul. *Sandor Ferenczi (2020). Psikolojik Travma, (Çev. Hüsen Portakal) Cem Yayınları, İstanbul. *Richard G. Tedech (2022). Travma Sonrası Gelişim, NOBEL Yayınları, Ankara. *Firdevs Savi Çakar (2019). Travma Psikolojik Danışmanlığı, PEGEM Yayınları, Ankara. *Işık Sayıl (2008). Kriz ve Krize Müdahale, İntiharı Önleme, Türkiye Sosyal Psikiyatri Derneği, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara. *Pratyusha Tummala-Narra (2021). Trauma and Racial Minority Immigrants: Turmoil, Uncertainty, and Resistance, American Psychological Association, U.S. *Michael Oppenheim (2020). Trust and Trauma: An Interdisciplinary Study in Human Nature, Routledge Press, New York. *Önder Çakırtaş (2019). Literature and Psychology: Writing, Trauma and the Self, Cambridge Scholars Publishing, London. * Andreas Hamburger, Camellia Hancheva, Saime Ozcurumez (2018). Forced Migration and Social Trauma: Interdisciplinary Perspectives from Psychoanalysis, Psychology, Sociology and Politics, Routledge Press, New York. *Eric R. Severson (editor), David M. Goodman (editor) (2017). Memories and Monsters: Psychology, Trauma, and Narrative, Routlegde Press, New York. *Moorhead, J. (2012). The instant survivor: Right ways to respond when things go wrong. Texas: Greenleaf Book Group Press. *Kenneth France (2007). Crisis Intervention: A handbook of Immediate person-to-person help, Fifth Edition, Charles Thomas Published, U.S. *Victoria M. Follette, Josef I. Ruzek (2006). Cognitive Behavioral Therapies for Trauma, Second Edition, Guilford Publication, New York, U.S. *Albert R. Roberts (Edit.) (2005). Crisis Intervention Handbook: Assessment Treatment and Research, Third Edition, Oxford University Press.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kavramları tanımlar ve sosyal dünyadaki olgusal karşılıklarıyla eşleştirir.
2
Kavramları ve teorileri, tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak yorumlar.
3
Toplumsal problemler karşısında sosyolojik teorileri birbirleriyle karşılaştırır.
4
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirliğin dünyanın geleceği için önemini ayırt eder.
5
Sürdürülebilirlik konusundaki bilgilerini bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak geliştirir.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyoloji alanında yapılmış olan araştırmaların nicel ve nitel verilerini değerlendirir.
2
Küresel dünyada sosyal, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz eder.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sahip olduğu bilgi ve deneyimi kullanarak bir araştırma tasarlar.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri gözeterek saha araştırması yapar.
2
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin en uygun olanlarını seçerek alana özgü araştırmalarda etkin kullanır.
3
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirlik konusundaki bilgileri yaşamının her alanında kullanır.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hızlı ve yoğun değişimlerin yaşandığı küresel dünyada, kendi alanına yansıyan sorunlara ilişkin araştırma yapar.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
3
Alanında yaptığı araştırmalarda etik olarak nesnel davranır.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Edindiği bilgileri, geliştirdiği düşünce ve çözüm önerilerini diğer kişilerle yapıcı ilişkiler kurarak yazılı ve sözlü olarak tartışır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sürdürülebilirliği temel alarak kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri meslek yaşamındaki çalışmalara uygular.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 6 6 36
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 6 6 36
Ödev 6 6 36
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0