TR EN

MALİYET YÖNETİMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
UIT408 MALİYET YÖNETİMİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu derste öğrencilerin maliyet yönetim sürecini anlaması ve iş yaşamında maliyet yönetimi yapabilme yeterliliği kazanması ve bir işletmede maliyet yönetimin nasıl yapıldığını açıklayabilecek düzeyde bilgiye sahip olması amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu dersin içeriği, Maliyet Yönetimi, Maliyet Davranışları ve Tahmin Yöntemleri, Maliyet - Hacim - Kâr Analizi, Maliyet Yönetim Aracı Olarak Bütçeler, Maliyetlerin Kontrolü ve Standart Maliyetler Yoluyla Sapma Analizi, Yatırım Merkezlerinin Başarısını Ölçme ve Transfer Fiyatlaması, Karar Alma Sürecinde Geçerli Maliyetlerin Kullanılması ve Fiyatlama Kararları, Stratejik Maliyet Yönetimi konularından oluşmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Maliyet davranışını ve maliyetleri sınıflandırır, (Classify) (Bloom’s 4)
Maliyet tahmin yöntemlerini açıklar, (Explain) (Bloom’s 2)
Maliyet Hacim Kâr seviyesini analiz eder, (Analyze)(Bloom’s 4)
Bütçe hazırlama sürecini ve bütçeleri açıklar. (Explain) (Bloom’s 2)
Maliyet kontrolü, standart maliyetleri ve sapmaları hesaplar, (Calculate) Bloom’s 3)
Başarı ölçme ve transfer fiyatlaması yöntemlerini kullanır, (Use) (Bloom’s 3)
Maliyetleri fiyatlama kararlarında kullanır,(Use) (Bloom’s 3)
Stratejik maliyet yönetimini açıklar. (Explain) (Bloom’s 2).

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Öğrencide ilk izlenim oluşturma, dersin içeriği ve işleniş yöntemlerine ilişkin tanıtım hazırlığı Maliyet Yönetimine Giriş ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
2 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Maliyet Davranışları ve Tahmin Yöntemleri ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
3 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Maliyet - Hacim - Kâr Analizi ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
4 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Maliyet - Hacim - Kâr Analizi ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
5 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Maliyet Yönetimi Aracı Olarak Bütçeler ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
6 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Maliyet Yönetimi Aracı Olarak Bütçeler ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
7 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Maliyetlerin Kontrolü ve Standart Maliyetler Yoluyla ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Sapma Analizi ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
10 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Yatırım Merkezlerinin Başarısını Ölçme ve Transfer Fiyatlaması ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
11 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Yatırım Merkezlerinin Başarısını Ölçme ve Transfer Fiyatlaması ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
12 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Karar Alma Sürecinde Geçerli Maliyetlerin Kullanılması ve Fiyatlama Kararları ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
13 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Karar Alma Sürecinde Geçerli Maliyetlerin Kullanılması ve Fiyatlama Kararları ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
14 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Stratejik Maliyet Yönetimi ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
15 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Stratejik Maliyet Yönetimi ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Çaldağ, Y. (2015), Maliyet Yönetim Muhasebesi Uygulamaları, Ankara: Gazi Kitabevi
Basık, F.O., Rekabet Stratejisinde Maliyet Yönetimi, Türkmen Kitabevi
Wouters, M., Hilton, M.W., Selto, F. (2012), Cost Management: Strategies for Business Decisions, McGraw Hill Press

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 127
Genel Toplam 127
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0