TR EN

MEDYA EKONOMİ POLİTİĞİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
HIT432 MEDYA EKONOMİ POLİTİĞİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; günümüzde muazzam bir güç elde etmiş bulunan medyanın yapısını ve işleyişini açıklayarak, öğrencilerin ekonomi politik yaklaşımı temel alarak medyanın yapısını eleştirebilmeleri aşamasında altyapı oluşturmaktır.
İçerik: Ders; medya kavramının tanımlanması, medyanın yapısının analizi, medyanın bilgi akışındaki rolü bağlamında değerlendirilmesi, iletişim ve haber alma kavramları arasında bağlantı kurma, ekonomik ve politik durumun medya üzerindeki etkilerinin tartışılması, Dünya’da medya yapılanmalarının yorumlanması, Türkiye’de medya yapılanmalarının yorumlanması, medyanın küresel bir haber kaynağı olarak değerlendirilmesi, tekelleşme kavramının tanımlanması gibi konuları içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Medyanın yapısını yönelik eleştiri getiren düşünürlerden en az 5 tanesinin ismini listeleme
Ekonomik politik düşüncenin tarihsel evrimi ders kapsamında verilen kaynağı referans alarak anlatma
Medyanın yapısını yönelik eleştiri getiren düşünürlerden en az 3 tanesinin düşüncelerini özetleme
Verilen bir vaka çalışması üzerinden medyanın politik bağlamda üretim yapmasının sonuçlarını hakkında çıkarım yapma
Bir düşünürün görüşleri çerçevesinde medyanın yapısını analiz etme
Eleştirel düşünebilme yetisiyle, medyanın örgütlenme biçimini sermaye ve siyaset ilişkileri bağlamında değerlendirme
Örnek vakalar üzerinden medyadaki dönüşümlerin toplumsal yaşama etkilerini eleştirme
Medya ve kapitalist sistem bağlantısını ekonomi politik yaklaşım çerçevesinde değerlendirme

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kamuoyu Anlatım Soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Hegemonya Anlatım Soru-cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Ekonomi-Politik Düşünce Anlatım Soru-cevap yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İletişim ve Haber Alma Hakkı Anlatım Soru-cevap yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Siyasal Sistemler ve Medyaya Etkileri; Modernizm, Post-modernizm Anlatım Soru-cevap yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Siyasal Sistemler ve Medyaya Etkileri; Sosyalizm, Liberalizm, Çoğulcu ve Demokratik Modeller Anlatım Soru-cevap yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tüketim Kültürü ve Popüler Kültür Anlatım Soru-cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya, İktidar, İdeoloji, Medya Sahipliği Anlatım Soru-cevap yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Manipülasyon, Dezenformasyon, Misenformasyon Anlatım Soru-cevap yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tekelleşme Anlatım Soru-cevap yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sivil Toplum ve Medya Anlatım Soru-cevap yöntemi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve Haber Ajansları Anlatım Soru-cevap yöntemi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kamuoyu Diplomasisi Anlatım Soru-cevap yöntemi
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yeni İletişim Teknolojilerinde Gelişmeler ve Küreselleşme Anlatım Soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Uluslararası İletişimin Ekonomi-POlitiği (ed. Meltem Bostancı),(2013), İstanbul: Çiviyazıları
Yılmaz, S.,Güç ve Politika, (2008), İstanbul: Alfa Yayınları
Chomsky, n. (2006). Rızanın İmalatı. İstanbul: Aram Yayıncılık
Meehan, E. R., Mosco, V., Wasko, J. (1993). Rethinking political economy: Change and continuity. Journal of Communication, 43(4): 105-116.
Herman, E. S. ve Chomsky, N. (1999). Medya Halka Nasıl Evet Dedirtir Kitle İletişim Araçlarının Ekonomi Politiği. Minerva Yayınları
McChesney, R. W. (2008). The political economy of media: Enduring issues, emerging dilemmas. NYU Press.
Konular hakkında akademik makaleler

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 127
Genel Toplam 127
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0