Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HIT432 | MEDYA EKONOMİ POLİTİĞİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; günümüzde muazzam bir güç elde etmiş bulunan medyanın yapısını ve işleyişini açıklayarak, öğrencilerin ekonomi politik yaklaşımı temel alarak medyanın yapısını eleştirebilmeleri aşamasında altyapı oluşturmaktır. |
İçerik: | Ders; medya kavramının tanımlanması, medyanın yapısının analizi, medyanın bilgi akışındaki rolü bağlamında değerlendirilmesi, iletişim ve haber alma kavramları arasında bağlantı kurma, ekonomik ve politik durumun medya üzerindeki etkilerinin tartışılması, Dünya’da medya yapılanmalarının yorumlanması, Türkiye’de medya yapılanmalarının yorumlanması, medyanın küresel bir haber kaynağı olarak değerlendirilmesi, tekelleşme kavramının tanımlanması gibi konuları içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Medyanın yapısını yönelik eleştiri getiren düşünürlerden en az 5 tanesinin ismini listeleme |
Ekonomik politik düşüncenin tarihsel evrimi ders kapsamında verilen kaynağı referans alarak anlatma |
Medyanın yapısını yönelik eleştiri getiren düşünürlerden en az 3 tanesinin düşüncelerini özetleme |
Verilen bir vaka çalışması üzerinden medyanın politik bağlamda üretim yapmasının sonuçlarını hakkında çıkarım yapma |
Bir düşünürün görüşleri çerçevesinde medyanın yapısını analiz etme |
Eleştirel düşünebilme yetisiyle, medyanın örgütlenme biçimini sermaye ve siyaset ilişkileri bağlamında değerlendirme |
Örnek vakalar üzerinden medyadaki dönüşümlerin toplumsal yaşama etkilerini eleştirme |
Medya ve kapitalist sistem bağlantısını ekonomi politik yaklaşım çerçevesinde değerlendirme |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kamuoyu | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Hegemonya | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Ekonomi-Politik Düşünce | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İletişim ve Haber Alma Hakkı | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Siyasal Sistemler ve Medyaya Etkileri; Modernizm, Post-modernizm | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Siyasal Sistemler ve Medyaya Etkileri; Sosyalizm, Liberalizm, Çoğulcu ve Demokratik Modeller | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Tüketim Kültürü ve Popüler Kültür | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Medya, İktidar, İdeoloji, Medya Sahipliği | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Manipülasyon, Dezenformasyon, Misenformasyon | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Tekelleşme | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Sivil Toplum ve Medya | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Medya ve Haber Ajansları | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kamuoyu Diplomasisi | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Yeni İletişim Teknolojilerinde Gelişmeler ve Küreselleşme | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Uluslararası İletişimin Ekonomi-POlitiği (ed. Meltem Bostancı),(2013), İstanbul: Çiviyazıları |
Yılmaz, S.,Güç ve Politika, (2008), İstanbul: Alfa Yayınları |
Chomsky, n. (2006). Rızanın İmalatı. İstanbul: Aram Yayıncılık |
Meehan, E. R., Mosco, V., Wasko, J. (1993). Rethinking political economy: Change and continuity. Journal of Communication, 43(4): 105-116. |
Herman, E. S. ve Chomsky, N. (1999). Medya Halka Nasıl Evet Dedirtir Kitle İletişim Araçlarının Ekonomi Politiği. Minerva Yayınları |
McChesney, R. W. (2008). The political economy of media: Enduring issues, emerging dilemmas. NYU Press. |
Konular hakkında akademik makaleler |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kavramları tanımlar ve sosyal dünyadaki olgusal karşılıklarıyla eşleştirir.
|
||||||
2 |
Kavramları ve teorileri, tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak yorumlar.
|
||||||
3 |
Toplumsal problemler karşısında sosyolojik teorileri birbirleriyle karşılaştırır.
|
||||||
4 |
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirliğin dünyanın geleceği için önemini ayırt eder.
|
||||||
5 |
Sürdürülebilirlik konusundaki bilgilerini bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak geliştirir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyoloji alanında yapılmış olan araştırmaların nicel ve nitel verilerini değerlendirir.
|
||||||
2 |
Küresel dünyada sosyal, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz eder.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sahip olduğu bilgi ve deneyimi kullanarak bir araştırma tasarlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri gözeterek saha araştırması yapar.
|
||||||
2 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin en uygun olanlarını seçerek alana özgü araştırmalarda etkin kullanır.
|
||||||
3 |
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirlik konusundaki bilgileri yaşamının her alanında kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hızlı ve yoğun değişimlerin yaşandığı küresel dünyada, kendi alanına yansıyan sorunlara ilişkin araştırma yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
|
||||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
||||||
3 |
Alanında yaptığı araştırmalarda etik olarak nesnel davranır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği bilgileri, geliştirdiği düşünce ve çözüm önerilerini diğer kişilerle yapıcı ilişkiler kurarak yazılı ve sözlü olarak tartışır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sürdürülebilirliği temel alarak kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri meslek yaşamındaki çalışmalara uygular.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 127 |
Genel Toplam | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |