Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HYM303 | HAVAALANI İŞLETMECİLİĞİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Turkish |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz-Yüze Eğitim |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Dersin Veren Hoca/Hocalar |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders, Havayolu işletmeciliği ile ilgili temel kavramları, etkilediği ve etkilendiği diğer aktörleri inceleyerek havayolu işletimi yönetimi hakkındaki temel bilgileri ele almayı amaçlamaktadır. |
İçerik: | Taşımacılık Kavramı, Genel Havacılık ve Havayolu Taşımacılığı, Havayolu Taşımacılığı Hizmetine İlişkin Temel Kavramlar, Dünyada Hava Taşımacılığının Mevcut Durumu, Türkiye’de Hava Taşımacılığının Tarihsel Gelişimi, Türkiye’de Hava Taşımacılığının Mevcut Durumu, Serbestleşme Sonrası Hava Taşımacılığı, Hava Taşımacılığı Gelişimine Etki Eden Faktörler ( Politik, Ekonomik, Sosyal, Teknolojik, Çevresel Faktörler), Ulaştırma Alt Sistemlerinin Karşılaştırılması, Dünyada Ve Ülkemizde Ulaştırma Alt Sistemleri, Ulaştırma Alt Sistemlerinin Kullanımları gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Havaalanı işletmeciliği ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Havaalanı faaliyet süreçlerini açıklar. |
Havaalanı işletme modellerine ve etkileşimlerine yönelik etkileri yorumlar. |
Havayolu firmaları ve havaalanı faaliyetlerini stratejik perspektiften analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Açılış & Tanışma & Ders Kitaplarının Tanıtımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Taşımacılık Kavramı, Genel Havacılık ve Havayolu Taşımacılığı, Havayolu Taşımacılığı Hizmetine İlişkin Temel Kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Dünyada Hava Taşımacılığının Tarihsel Gelişimi, Oluşum Dönemi, Büyüme Dönemi, Olgunluk Dönemi, Serbestleşme Dönemi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Dünyada Hava Taşımacılığının Mevcut Durumu, Türkiye’de Hava Taşımacılığının Tarihsel Gelişimi, Türkiye’de Hava Taşımacılığının Mevcut Durumu, Serbestleşme Sonrası Hava Taşımacılığı, Hava Taşımacılığı Gelişimine Etki Eden Faktörler ( Politik, Ekonomik, Sosyal, Teknolojik, Çevresel Faktörler) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Havayolu Ürünü, Havayolu Taşımacılığında Hizmet Süreci, Havayolu Ürünün Bileşenleri, Havayolu Taşımacılık Hizmetinin Özellikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Havayolu Pazarına İlişkin Temel Kavramlar, Havayolu Pazarı, Havayolu Pazarının Bölümlendirilmesi, Rekabet Analizi Açısından Havayolu Pazarı, Havayolu Taşımacılığı Hizmetinin Müşterileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Temel İşletme Kavramları, Havayolu İşletmeleri, Havayolu Taşımacılığında Talep, Genel Olarak Talep Kavramı, Havayolu Talebini Etkileyen Faktörler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Temel İşletme Kavramları, Havayolu İşletmeleri, Havayolu Taşımacılığında Talep, Genel Olarak Talep Kavramı, Havayolu Talebini Etkileyen Faktörler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Demografik Faktörler, Coğrafi Faktörler, Ekonomik Faktörler, Sosyo-Kültürel Faktörler, Havayolu Ürünü Bileşenlerinin Özellikleri, Diğer Taşımacılık Seçeneklerinin Özellikleri, Havayolu Talebinin Özellikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Ulaştırma Sistemi Kavramı, Ulaştırma Sisteminin Temel Unsurları, Ulaştırma Sisteminin Amacı, Ulaştırma Sisteminin Gerekliliği ve Önemi, Ulaştırma Hizmetinin Genel Özellikleri ve Faydaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Ulaştırma Alt Sistemleri, Kara Yolu Taşımacılığı, Deniz Yolu Taşımacılığı, Demir Yolu Taşımacılığı, Boru Hattı Taşımacılığı, Hava Yolu Taşımacılığı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Ulaştırma Alt Sistemlerinin Karşılaştırılması, Dünyada Ve Ülkemizde Ulaştırma Alt Sistemleri, Ulaştırma Alt Sistemlerinin Kullanımları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Kitaptan ilgili bölümün okunmasıKitaptan ilgili bölümün okunması | Tek Sistemli Taşımacılık, Çok Sistemli Taşımacılık, Sistemler Arası Taşımacılık, Kombine Taşımacılık, Kombine Taşımacılığın Üstün Yönleri, Kombine Taşımacılığın Zayıf Yönleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | - | Yük Gönderiminde Ulaştırma Alt Sistemi Seçimi, Taşıma Türü Seçim Kriterleri, Maliyet, Hız, Güvenilirlik, İzlenebilirlik, Yükün Özellikleri, Esneklik, Esneklik, Taşıma Türüne Göre Kolay Erişim | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kavramları tanımlar ve sosyal dünyadaki olgusal karşılıklarıyla eşleştirir.
|
||||||
2 |
Kavramları ve teorileri, tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak yorumlar.
|
||||||
3 |
Toplumsal problemler karşısında sosyolojik teorileri birbirleriyle karşılaştırır.
|
||||||
4 |
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirliğin dünyanın geleceği için önemini ayırt eder.
|
||||||
5 |
Sürdürülebilirlik konusundaki bilgilerini bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak geliştirir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyoloji alanında yapılmış olan araştırmaların nicel ve nitel verilerini değerlendirir.
|
||||||
2 |
Küresel dünyada sosyal, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz eder.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sahip olduğu bilgi ve deneyimi kullanarak bir araştırma tasarlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri gözeterek saha araştırması yapar.
|
||||||
2 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin en uygun olanlarını seçerek alana özgü araştırmalarda etkin kullanır.
|
||||||
3 |
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirlik konusundaki bilgileri yaşamının her alanında kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hızlı ve yoğun değişimlerin yaşandığı küresel dünyada, kendi alanına yansıyan sorunlara ilişkin araştırma yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
|
||||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
||||||
3 |
Alanında yaptığı araştırmalarda etik olarak nesnel davranır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği bilgileri, geliştirdiği düşünce ve çözüm önerilerini diğer kişilerle yapıcı ilişkiler kurarak yazılı ve sözlü olarak tartışır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sürdürülebilirliği temel alarak kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri meslek yaşamındaki çalışmalara uygular.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 126 |
Genel Toplam | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |