TR EN

HAVA HUKUKU DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
HYM319 HAVA HUKUKU 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders kapsamında, uçuş kurallarının, ICAO standartlarına dayalı uçuş sertifikasyonunun, hava sahası kural ve prosedürlerinin ele alınması amaçlanmaktadır.
İçerik: Hava Trafik Kontrol Servisi, Kontrol için sorumluluk transferi, Uçuş Bilgi Servisi (FIS), Operasyonel uçuş bilgileri servisi yayınları, RNP Türlerinin Tanımlanmasına ve Standart Kalkış ve Varış, Yolları Dışındaki ATS Rotalarının Tanımlanmasına Yönelik İlkeler, Görsel Uçuş Kuralları, Aletli Uçuş Kuralları (IFR) ve Simülasyonları, kayıt Markaları, Tescil Belgesi ve Uçak Sınıflandırması, Uçuşa Elverişlilik Belgesi ve Uçuşa Elverişliliğin Geçici Kaybı, Aletler ve Ekipmanlar, Operasyon Kısıtlamaları ve Bilgileri, Hava Sahası Hukuku, Genel Havacılık Kuralları ve Prosedürleri gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Hava hukukuna ilişkin temel kavramları tanımlar.
Hava trafik kontrol servisi, operasyonel uçuş prosedürleri ve uçuşa elverişlilik ile ilgili kuralları açıklar.
Ulusal ve uluslararası hava sahası hukuku uygulamaları sınıflandırır.
Görsel uçuş kuralları ve aletli uçuş kurallarını listeler.
Genel havacılık hukuku ve hava sahası hukukuna ilişkin örnek olaylar üzerinde yorumlamalar yapar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 KİTAP OKUMA Dersin tanıtımı, hava hukukuna ilişkin temel kavramlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 KİTAP OKUMA Hava Trafik Kontrol Servisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 KİTAP OKUMA Kontrol için sorumluluk transferi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 KİTAP OKUMA Uçuş Bilgi Servisi (FIS) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 KİTAP OKUMA Operasyonel uçuş bilgileri servisi yayınları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 KİTAP OKUMA RNP Türlerinin Tanımlanmasına ve Standart Kalkış ve Varış Yolları Dışındaki ATS Rotalarının Tanımlanmasına Yönelik İlkeler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 KİTAP OKUMA Görsel Uçuş Kuralları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 KİTAP OKUMA Görsel Uçuş Kuralları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 KİTAP OKUMA Aletli Uçuş Kuralları (IFR) ve Simülasyonları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 KİTAP OKUMA Kayıt Markaları, Tescil Belgesi ve Uçak Sınıflandırması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 KİTAP OKUMA Uçuşa Elverişlilik Belgesi ve Uçuşa Elverişliliğin Geçici Kaybı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 KİTAP OKUMA Aletler ve Ekipmanlar, Operasyon Kısıtlamaları ve Bilgileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 KİTAP OKUMA Hava Sahası Hukuku Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 KİTAP OKUMA Genel Havacılık Kuralları ve Prosedürleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Sorgucu A. (2018), Hava ve Uzay Hukuku, İstanbul: Adalet Yayınevi
Bartsch, R. (2012), International Aviation Law, UK Farnham: Ashgate Publishing
Introduction to air law. Pablo Mendes de Leon Publisher:Wolters Kluwer, Alphen aan den Rijn, the Netherlands (2022)
International Aviation Law A Practical Guide, Ron Bartsch 2020

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 15 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 13 26
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 126
Genel Toplam 126
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0