Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HYM319 | HAVA HUKUKU | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders kapsamında, uçuş kurallarının, ICAO standartlarına dayalı uçuş sertifikasyonunun, hava sahası kural ve prosedürlerinin ele alınması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Hava Trafik Kontrol Servisi, Kontrol için sorumluluk transferi, Uçuş Bilgi Servisi (FIS), Operasyonel uçuş bilgileri servisi yayınları, RNP Türlerinin Tanımlanmasına ve Standart Kalkış ve Varış, Yolları Dışındaki ATS Rotalarının Tanımlanmasına Yönelik İlkeler, Görsel Uçuş Kuralları, Aletli Uçuş Kuralları (IFR) ve Simülasyonları, kayıt Markaları, Tescil Belgesi ve Uçak Sınıflandırması, Uçuşa Elverişlilik Belgesi ve Uçuşa Elverişliliğin Geçici Kaybı, Aletler ve Ekipmanlar, Operasyon Kısıtlamaları ve Bilgileri, Hava Sahası Hukuku, Genel Havacılık Kuralları ve Prosedürleri gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Hava hukukuna ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Hava trafik kontrol servisi, operasyonel uçuş prosedürleri ve uçuşa elverişlilik ile ilgili kuralları açıklar. |
Ulusal ve uluslararası hava sahası hukuku uygulamaları sınıflandırır. |
Görsel uçuş kuralları ve aletli uçuş kurallarını listeler. |
Genel havacılık hukuku ve hava sahası hukukuna ilişkin örnek olaylar üzerinde yorumlamalar yapar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | KİTAP OKUMA | Dersin tanıtımı, hava hukukuna ilişkin temel kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | KİTAP OKUMA | Hava Trafik Kontrol Servisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | KİTAP OKUMA | Kontrol için sorumluluk transferi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | KİTAP OKUMA | Uçuş Bilgi Servisi (FIS) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | KİTAP OKUMA | Operasyonel uçuş bilgileri servisi yayınları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | KİTAP OKUMA | RNP Türlerinin Tanımlanmasına ve Standart Kalkış ve Varış Yolları Dışındaki ATS Rotalarının Tanımlanmasına Yönelik İlkeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | KİTAP OKUMA | Görsel Uçuş Kuralları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | KİTAP OKUMA | Görsel Uçuş Kuralları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | KİTAP OKUMA | Aletli Uçuş Kuralları (IFR) ve Simülasyonları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | KİTAP OKUMA | Kayıt Markaları, Tescil Belgesi ve Uçak Sınıflandırması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | KİTAP OKUMA | Uçuşa Elverişlilik Belgesi ve Uçuşa Elverişliliğin Geçici Kaybı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | KİTAP OKUMA | Aletler ve Ekipmanlar, Operasyon Kısıtlamaları ve Bilgileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | KİTAP OKUMA | Hava Sahası Hukuku | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | KİTAP OKUMA | Genel Havacılık Kuralları ve Prosedürleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Sorgucu A. (2018), Hava ve Uzay Hukuku, İstanbul: Adalet Yayınevi |
Bartsch, R. (2012), International Aviation Law, UK Farnham: Ashgate Publishing |
Introduction to air law. Pablo Mendes de Leon Publisher:Wolters Kluwer, Alphen aan den Rijn, the Netherlands (2022) |
International Aviation Law A Practical Guide, Ron Bartsch 2020 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
||||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
||||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
||||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
||||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
||||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
||||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
||||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
||||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
||||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 126 |
Genel Toplam | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |