Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HYM319 | HAVA HUKUKU | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders kapsamında, uçuş kurallarının, ICAO standartlarına dayalı uçuş sertifikasyonunun, hava sahası kural ve prosedürlerinin ele alınması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Hava Trafik Kontrol Servisi, Kontrol için sorumluluk transferi, Uçuş Bilgi Servisi (FIS), Operasyonel uçuş bilgileri servisi yayınları, RNP Türlerinin Tanımlanmasına ve Standart Kalkış ve Varış, Yolları Dışındaki ATS Rotalarının Tanımlanmasına Yönelik İlkeler, Görsel Uçuş Kuralları, Aletli Uçuş Kuralları (IFR) ve Simülasyonları, kayıt Markaları, Tescil Belgesi ve Uçak Sınıflandırması, Uçuşa Elverişlilik Belgesi ve Uçuşa Elverişliliğin Geçici Kaybı, Aletler ve Ekipmanlar, Operasyon Kısıtlamaları ve Bilgileri, Hava Sahası Hukuku, Genel Havacılık Kuralları ve Prosedürleri gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Hava hukukuna ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Hava trafik kontrol servisi, operasyonel uçuş prosedürleri ve uçuşa elverişlilik ile ilgili kuralları açıklar. |
Ulusal ve uluslararası hava sahası hukuku uygulamaları sınıflandırır. |
Görsel uçuş kuralları ve aletli uçuş kurallarını listeler. |
Genel havacılık hukuku ve hava sahası hukukuna ilişkin örnek olaylar üzerinde yorumlamalar yapar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | KİTAP OKUMA | Dersin tanıtımı, hava hukukuna ilişkin temel kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | KİTAP OKUMA | Hava Trafik Kontrol Servisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | KİTAP OKUMA | Kontrol için sorumluluk transferi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | KİTAP OKUMA | Uçuş Bilgi Servisi (FIS) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | KİTAP OKUMA | Operasyonel uçuş bilgileri servisi yayınları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | KİTAP OKUMA | RNP Türlerinin Tanımlanmasına ve Standart Kalkış ve Varış Yolları Dışındaki ATS Rotalarının Tanımlanmasına Yönelik İlkeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | KİTAP OKUMA | Görsel Uçuş Kuralları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | KİTAP OKUMA | Görsel Uçuş Kuralları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | KİTAP OKUMA | Aletli Uçuş Kuralları (IFR) ve Simülasyonları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | KİTAP OKUMA | Kayıt Markaları, Tescil Belgesi ve Uçak Sınıflandırması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | KİTAP OKUMA | Uçuşa Elverişlilik Belgesi ve Uçuşa Elverişliliğin Geçici Kaybı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | KİTAP OKUMA | Aletler ve Ekipmanlar, Operasyon Kısıtlamaları ve Bilgileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | KİTAP OKUMA | Hava Sahası Hukuku | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | KİTAP OKUMA | Genel Havacılık Kuralları ve Prosedürleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Sorgucu A. (2018), Hava ve Uzay Hukuku, İstanbul: Adalet Yayınevi |
Bartsch, R. (2012), International Aviation Law, UK Farnham: Ashgate Publishing |
Introduction to air law. Pablo Mendes de Leon Publisher:Wolters Kluwer, Alphen aan den Rijn, the Netherlands (2022) |
International Aviation Law A Practical Guide, Ron Bartsch 2020 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kavramları tanımlar ve sosyal dünyadaki olgusal karşılıklarıyla eşleştirir.
|
||||||
2 |
Kavramları ve teorileri, tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak yorumlar.
|
||||||
3 |
Toplumsal problemler karşısında sosyolojik teorileri birbirleriyle karşılaştırır.
|
||||||
4 |
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirliğin dünyanın geleceği için önemini ayırt eder.
|
||||||
5 |
Sürdürülebilirlik konusundaki bilgilerini bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak geliştirir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyoloji alanında yapılmış olan araştırmaların nicel ve nitel verilerini değerlendirir.
|
||||||
2 |
Küresel dünyada sosyal, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz eder.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sahip olduğu bilgi ve deneyimi kullanarak bir araştırma tasarlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri gözeterek saha araştırması yapar.
|
||||||
2 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin en uygun olanlarını seçerek alana özgü araştırmalarda etkin kullanır.
|
||||||
3 |
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirlik konusundaki bilgileri yaşamının her alanında kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hızlı ve yoğun değişimlerin yaşandığı küresel dünyada, kendi alanına yansıyan sorunlara ilişkin araştırma yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
|
||||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
||||||
3 |
Alanında yaptığı araştırmalarda etik olarak nesnel davranır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği bilgileri, geliştirdiği düşünce ve çözüm önerilerini diğer kişilerle yapıcı ilişkiler kurarak yazılı ve sözlü olarak tartışır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sürdürülebilirliği temel alarak kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri meslek yaşamındaki çalışmalara uygular.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 126 |
Genel Toplam | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |