TR EN

UÇUŞ OPERASYONU VE HAVA TRAFİK KURALLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
HYM414 UÇUŞ OPERASYONU VE HAVA TRAFİK KURALLARI 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Uçak yükleme ve denge konularını anlamak, uçağın güvenli bir şekilde yüklenmesini planlamak, uçuş planı okumak ve anlamlandırmak ile hava trafik kurallarının öneminin ortaya konması amaçlanmaktadır.
İçerik: Hava Trafik Yönetiminde Sunuş ve Eğitimin Amacı, Annex 2 Hava Trafik Kuralları, Genel Kaideler ve JAR-OPS’lar, Görerek (VFR) ve Aletli (IFR) Uçuş Kuralları, Uçuş Planları ATC Gereklilikleri, SNOWTAM Kavramı gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Uçuş operasyonu ile ilgili temel kavramları tanımlar.(Identify)
Hava trafik kurallarını örnek olaylar ışığında yorumlar.(Interpret )
Uçuş operasyonu ve hava trafik kurallarını somut olaylara uygular.(Apply)
Hava trafik kurallarını sınıflandırır.(Classify)

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Konuya yönelik araştırma Hava Trafik Yönetiminde Sunuş ve Eğitimin Amacı Görsel destekli düz anlatım
2 Konuya yönelik araştırma Hava Trafik Yönetimine Giriş ve Tanımlamalar Görsel destekli düz anlatım
3 Konuya yönelik araştırma Hava Trafik Yönetimine Giriş ve Tanımlamalar Görsel destekli düz anlatım
4 Konuya yönelik araştırma Annex 2 Hava Trafik Kuralları, Genel Kaideler ve JAR-OPS’lar Görsel destekli düz anlatım
5 Konuya yönelik araştırma Annex 2 Hava Trafik Kuralları, Genel Kaideler ve JAR-OPS’lar Görsel destekli düz anlatım
6 Konuya yönelik araştırma Görerek (VFR) ve Aletli (IFR) Uçuş Kuralları Görsel destekli düz anlatım
7 Konuya yönelik araştırma Uçuş Planları ATC Gereklilikleri Görsel destekli düz anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Konuya yönelik araştırma Uçuş Planları ATC Gereklilikleri Görsel destekli düz anlatım
10 Konuya yönelik araştırma Azaltılmış Dikey Ayırma Minimumları Görsel destekli düz anlatım
11 Konuya yönelik araştırma İletişim Hizmetleri – Mobil Seyyar Hizmetler Görsel destekli düz anlatım
12 Konuya yönelik araştırma Havacılık Enformasyon Servisi Görsel destekli düz anlatım
13 Konuya yönelik araştırma SNOWTAM Kavramı Görsel destekli düz anlatım
14 Konuya yönelik araştırma Havacılık ve Havalimanı Hizmetleri Görsel destekli düz anlatım
15 Konuya yönelik araştırma Minimum Navigasyon Performans Özellikleri Hava Boşluğu Görsel destekli düz anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

ARCAK Metin (2010), HAVA TRAFiK HiZMETLER(ANNEX 11 ) DERS NOTU, DHMİ Genel Müdürlüğü Seyrüsefer Dairesi Başkanlığı.
International Civil Aviation Organization, Rules of the Air, This edition incorporates all amendments adopted by the Council prior to 24 February 2005 and supersedes, on 24 November 2005, all previous editions of Annex 2
Safety and Airspace Regulation Group , Manual of Air Traffic Services – Part 1, Civil Aviation Authority 2017
International Flight Operations Kindle Edition by James Albrigh
Wu, C. L. (2016). Airline operations and delay management: insights from airline economics, networks and strategic schedule planning. Routledge.
Meijer, G. (2020). Fundamentals of Aviation Operations. Routledge.
European Air Traffic Management: Principles, Practice and Research 1st Edition, Kindle Edition by Andrew Cook (Editor)

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
3
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
2
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
3
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
2
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
3
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
3
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
2
3
Students act ethically impartial in their research studies.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 15 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 13 26
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 126
Genel Toplam 126
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0