TR EN

HAVA LOJİSTİĞİ VE TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
HYM415 HAVA LOJİSTİĞİ VE TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞI 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Hava lojistiği ve tehlikeli madde taşımacılığının önemi ve özellikleri hakkında genel bilgi sahibi olunması amaçlanmaktadır.
İçerik: Hava taşımacılığı ve temel kavramlar, havayolu işletmelerinde faaliyet süreci, havayolu taşımacılığında kullanılan belgeler, hava yollarında lojistik yönetimi uygulamaları, havayolu taşımacılığında tedarik zinciri faaliyetlerinin entegrasyonu, havayolu taşımacılığında dikkat edilmesi gereken hususlar, kargo türleri ve özellikli kargolar, tehlikeli madde taşımacılığında tanımlar ve temel kavramlar, tarafların emniyet yükümlülükleri, tehlikeli maddelerin sınıflandırılması, taşıma, yükleme, boşaltma ve elleçleme koşulları ve uyulması zorunlu kurallar, sevkiyat prosedürleri ve işaretleme kuralları, taşıma ekipmanları ve personele ilişkin operasyonel kurallar dersinin kapsamını oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Hava lojistiği ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Hava lojistiği ile ilgili temel dökümanları özetler.
Tehlikeli madde taşımacılığına ilişkin temel kavramları açıklar.
Tehlikeli maddeleri sınıflandırır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kaynakların ilgili bölümleri Giriş, tanımlar, Kısa Tarihçe, Hava Kargo Taşımacılığının Alt Pazarları Konu anlatımı
2 Kaynakların ilgili bölümleri Hava Kargo İle Taşınan Ürünlerin Temel Özellikleri, Hava Kargo Pazarında Taşınan Ürünlerin Sınıflandırılması Konu anlatımı
3 Kaynakların ilgili bölümleri Hava Kargo Taşıyıcılarının Sınıflandırılması Konu anlatımı
4 Kaynakların ilgili bölümleri Hava Kargo Taşımacılığında Kullanılan Uçak Tipleri ve Taşıma Üniteleri Konu anlatımı
5 Kaynakların ilgili bölümleri Havacılık Ekonomisi, Hava Kargo Taşımacılığının Dünya Ticareti İçin Önemi Konu anlatımı
6 Kaynakların ilgili bölümleri Hava Kargo Pazarının Gelişimini Etkileyen Faktörler Konu anlatımı
7 Kaynakların ilgili bölümleri Havayolu Lojistiği 1 Konu anlatımı
8 - ARA SINAV -
9 Kaynakların ilgili bölümleri Havayolu Lojistiği 2 Konu anlatımı
10 Kaynakların ilgili bölümleri Tehlikeli Madde Kavramı ve Düzenlemeler, Tehlikeli Madde Limitleri Konu anlatımı
11 Kaynakların ilgili bölümleri Tehlikeli Maddelerin Sınıflandırılması, Tehlikeli Maddelerin Paketlenmesi Konu anlatımı
12 Kaynakların ilgili bölümleri Tehlikeli Maddelerin İşaretlenmesi ve Etiketlenmesi, Dokümantasyon Konu anlatımı
13 Kaynakların ilgili bölümleri Radyoaktif Maddeler Konu anlatımı
14 Kaynakların ilgili bölümleri Tehlikeli Maddelerin Handling Süreci Konu anlatımı
15 Kaynakların ilgili bölümleri Tehlikeli Madde Uygulamaları Konu anlatımı
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Sales, Michael; Aviation Logistics-The Dynamic Partnership of Air Freight and Supply Chain, Kogan Page, London, 2016.
Long, Douglas; Uluslararası Lojistik-Küresel Tedarik Zinciri Yönetimi, (Çev. Mehmet Tanyaş, Murat Düzgün), Nobel Akademik Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2019.
Yalçınkaya, Akansel vd.; Hava Kargo ve Tehlikeli Maddeler, (ed. Ali Emre Sarılgan), AÖF Yayını, Yayın No: 2215, Eskişehir, 2019.
Introduction to Air Transport Economics - From Theory to Applications (Vasigh, Fleming, Tacker)
Recommendations on the Transport of Dangerous Goods - Model Regulations Volume 1 (United Nations)
Technical Instructions for the Safe Transport of Dangerous Goods by Air (International Civil Aviation Organization)
Servet Basol, 2000, Havayolu Lojistik yonetimi, Ekin Publications, Istanbul
Omer Faruk Gorcun, Murat Erdal, 2010, Tehlikeli Madde Tasimaciligi, Beta Publications, Istanbul

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 1 13
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 13 1 13
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 5 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 5 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 62 0 131
Genel Toplam 131
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0