TR EN

UÇAK KAZALARI VE VAKA İNCELEMELERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
HYM416 UÇAK KAZALARI VE VAKA İNCELEMELERİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders kapsamında uçak kazaları ve geçmişte gerçekleşmiş olayların çözüm teknikleri hakkında teorik ve pratiğe dayalı çözümler geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
İçerik: Havacılık sektöründe ulusal ve uluslararası gerçekleşmiş olan uçak kazaları vaka incelemeleri, çözüm teknikleri, uçak kazalarına sebep olan teorik hususlar, uçak kazalarının önlenmesi için uygulanması gereken profesyonel kriz yönetim ve uygulama teknikleri gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Havacılık sektöründeki uçak tiplerini listeler.
Geçmişte gerçekleşen ulusal ve uluslararası uçak kazaları vakalarını sebeplerine göre sınıflandırır.
Havacılık mevzuatında uçak kazalarının ilgili maddeleri listeler.
Başlıca uçak kazalarına ait kriz faktörlerini analiz eder.
Uçak kazaları hakkında bilinç kazandırılması için gerekli etkinlikleri düzenler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Havacılık sektöründeki uçak tiplerinin tanıtımı Sunum ve uygulamalı takım çalışması
2 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Başlıca hava limanları tanıtımı Sunum ve uygulamalı takım çalışması
3 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Kaptan pilotların ve teknik bakım yetkililerinin sorumlulukları Sunum ve uygulamalı takım çalışması
4 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Geçmişte gerçekleşen ulusal uçak kazaları vakalarının incelenmesi Sunum ve uygulamalı takım çalışması
5 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Geçmişte gerçekleşen ulusal uçak kazaları vakalarının incelenmesi Sunum ve uygulamalı takım çalışması
6 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Havacılık mevzuatında uçak kazalarının ilgili maddeleri Sunum ve uygulamalı takım çalışması
7 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Uçak kazalarını önleyici faaliyetler Sunum ve uygulamalı takım çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Uçak kazalarını önleyici faaliyetler Sunum ve uygulamalı takım çalışması
10 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Uçak kazaları önlenmesinde risk ve kriz yönetim faaliyetleri Sunum ve uygulamalı takım çalışması
11 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Başlıca uçak kazalarına ait kriz faktörlerinin incelenmesi Sunum ve uygulamalı takım çalışması
12 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Uçak kazalarını önleyici risk analiz yöntemlerinin incelenmesi Sunum ve uygulamalı takım çalışması
13 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Uçak kazalarının önlenmesinde alınması gereken emniyet yönetim kararları Sunum ve uygulamalı takım çalışması
14 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Uçak kazalarının önlenmesinde entegre operasyon yönetiminin önemi Sunum ve uygulamalı takım çalışması
15 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Uçak kazalarının önlenmesinde uçuş yer ve emniyet eğitimleri Sunum ve uygulamalı takım çalışması, film gösterimi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

DHMİ : ‘Yönetim Sistemleri Eğitim Kitabı’ (2018) : Havacılık Eğitim Dairesi Başkanlığı İşletme Eğitim Planlama ve Uygulama Müdürlüğü
https://flightsafety.org/, Eylül 2018
https://www.sgs.com/en/transportation/aerospace-and-aviation/aviation-management-and-flight-operations-services, Eylül 2018
Aircraft Safety: Accident Investigations, Analyses, & Applications, Second Edition 2nd Edition, Kindle Edition by Shari Stanford Krause
Owen, D. (2006). Air accident investigation. Patrick Stephens Limited.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 15 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 13 26
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 126
Genel Toplam 126
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0